1 mei 2025, 20:00:51

Iemand tips?

Gestart door mermaiddream88, 13 oktober 2013, 13:21:20

« vorige - volgende »

mermaiddream88

Hallo allemaal,

Ik heb een nu een jonge valkparkiet die nog op pap moet.
(Trouwens: Ik heb al eerder een papvalkje gehad, dus ik weet hoe het moet).
Hij is nu 3.5 weken oud en de kweker zei dat hij hem 3x voeding gaf. (Dit leek me weinig, maar goed, ik volg zijn advies maar even dan).
Toen ik hem thuis nam was hij qua gewicht ook goed genoeg voor een valkje op 3 voeding, maar ellende begon snel.

Eerste 2 dagen had ik hem nog op kruiken, maar s'ochtends was hij eraf gestapt en omdat zijn nagels steeds bleven haken aan deken, heb ik kruik toch eruit gelaten.
Nu ligt hij met knuffeltjes, en blijft wel warm aanvoelen.
(hij heeft veren op vleugels en staart, alleen nog halfpennen op buik en rug dus).
Hij bleef ook afvallen en na 2 dagen bijna 10 gram kwijt, donkerrode huid en uitgedroogd. Dus ik geef nu 4x 8ml per dag want dit kon zo niet langer.
Maar zijn krop is al leeg na 2 uur, moet ik dan toch maar 5 x gaan geven of even aankijken wat gewicht doet?
(Nu blijft zijn gewicht nog haken, maar valt gelukkig niet af meer).

Iemand advies?
Toch nog kruiken erin of mag het eruit blijven?
4x of 5x voeding?
En iemand misschien tips om hem meer energie te geven of iets wat sneller helpt tegen uitdroging?

Oh, ik heb wel nat eivoer en trosgierst erin gedaan, voor geval dat, maar daar kijkt hij nog niet naar.

mermaiddream88

Na plaatsen van dit bericht, checkte ik bij hem en werd zijn kleur al langzaam minder rood. Dus dat is al een goed begin.
Nu de rest nog!  ;D

smiley

Ik zou de pap ook iets dikker maken en hem digitaal wegen voor elke voeding .
Want je kan beter een voeding extra geven dan de hoeveelheid verhogen .
Dus weegt hij 70 gram geef je hem 7ml ,ook zou ik gaan kijken of iemand je een warmtelamp kan lenen .
Dan kan je hem warm zetten een aantal dagen en dat dan weer afbouwen .
Het kan dan zijn energie gebruiken om weer aan te komen in plaats van zich ook nog eens warm te moeten houden .
Is de mest wel normaal ?? en eet het ook al de pap op ?

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

mermaiddream88

14 oktober 2013, 09:20:36 #3 Last Edit: 14 oktober 2013, 09:26:37 by mermaiddream88
Ik geef hem nu al 4 x 8 ML,
en nog blijft hij afvallen en rode kleur is weer terug.
Ik heb hem nu weer sinds gisteren op kruiken, dus koud heeft hij het absoluut niet.
Maar zijn krop is wel met 2 uur al leeg, en hij blijft schreeuwen om eten.
Nou viel mij ook op dat krop niet goed vult, ondanks dat hij 8 ml standaard krijgt.
(Maakt niks uit hoeveel ik geef, als ik maar 10% van lichaamsgewicht geef, blijft hij afvallen, dus krijgt hij standaard meer).
Ik kan niet als hij ene moment 71 weegt, 7,1 ML geven, en hij 4 uur later ineens 68 weegt en dan 6,8 ML geven, want dan word het steeds minder en erger.

Pap is al appelmoes dikte, en poep is wel goed, dus kropverzuring is (nog) niet aan de orde.

Ik heb contact opgenomen met de kweker, en die zei dat ik gewoon volle spuit moest geven.
Blijkt dat hij beestje gewoon veel voedde.
Hij gaf dus veel ML, en hield zich niet aan die 10%, en gaf maar 3 x per dag.  ::)
Dus ondanks dat ik 4x geef, 8 ML is gewoon niet genoeg.
(zijn krop zal wel vergroot zijn daardoor).

Iniedergeval ga ik zijn advies opvolgen, want anders gaat hij mij zo nog dood. Beestje is gewoon gewend aan veel krijgen en minder vaak, en ik wil niet dat hij nog meer gaat afvallen. Hij is gewoon extreem mager en verhongerd ondanks alles.  ???

Ik moet iniedergeval veel meer geven dan toegestaan, dus ga op gevoel zoveel geven totdat zijn krop goedgevuld is.
En als hij dan weer aansterkt op 8ML teruggaan en hopen dat het dan weer goed gaat.

Ik zie geen andere keus.  :-\

Als hij naar 2 dagen nog niet verbeterd op die manier, neem ik weer contact met hem op.

ps: ik hou zijn gewicht sowieso streng in de gaten, ik weeg hem voor en na elke voeding.

smiley

Hallo

Vreemd advies en waarom zeg ik dit ,hij kreeg bij de kweker 3x 10 ml = 30 per dag !
Jij geeft hem 4 x 8 = 32 ml per dag ,hij krijgt dus meer maar valt nog af ..
Je kan hem niet steeds meer gaan geven zijn krop rekt alleen maar meer uit en dat is helemaal niet goed ...
Beter naar 5x 7ml gaan bv. dan 3x heel veel ??
Je zegt dat je geen keus hebt ??? maar je hebt wel een keus
ga met dit kleintje naar een vogelarts en laat uitgebreid de mest testen ..
Ondanks dat mest er goed uitziet kan er wel wat aan de hand
wezen.
Zou daar niet te lang mee wachten ....

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Rianne

Donkerrode huis betekend uitdroging. Hij heeft dus vaker per dag vocht nodig. Zoals gezegd, ga naar meerdere voedingen per dag. Volg je het advies van de kweker ga je dus in principe op dezelfde manier door en gaat het valkje dood door uitdroging. Fijne kweker.
Ga naar 4 voedingen van 8 ml.

mermaiddream88

Citaat van: smiley op 14 oktober 2013, 11:39:31
Hallo

Vreemd advies en waarom zeg ik dit ,hij kreeg bij de kweker 3x 10 ml = 30 per dag !
Jij geeft hem 4 x 8 = 32 ml per dag ,hij krijgt dus meer maar valt nog af ..
Je kan hem niet steeds meer gaan geven zijn krop rekt alleen maar meer uit en dat is helemaal niet goed ...
Beter naar 5x 7ml gaan bv. dan 3x heel veel ??

10 ML is maar een gok hoor, geen idee hoeveel het echt is.
Maar ik gaf dus al aan dat hij 4 x 8 ML krijgt, en daar NIET genoeg aan heeft, zijn krop raakt niet goed vol bij die 8 ml, dus zal 5 x 7 ml ook niet voldoende zijn om zijn krop vol te krijgen, want die is allang uitgerekt door te veel voeding tegelijk.

Dus wat doe je dan tegen uitrekking van krop?
Valt daar iets aan te doen?

mermaiddream88

Citaat van: Rianne op 14 oktober 2013, 12:47:26
Donkerrode huis betekend uitdroging. Hij heeft dus vaker per dag vocht nodig. Zoals gezegd, ga naar meerdere voedingen per dag. Volg je het advies van de kweker ga je dus in principe op dezelfde manier door en gaat het valkje dood door uitdroging. Fijne kweker.
Ga naar 4 voedingen van 8 ml.

Dat had ik al gezegd dat het uitdroging is, en dat hij vaker vocht nodig heeft, is ook logisch.
Ik volgde juist NIET advies van kweker, want gaf al 1 voeding meer omdat hij te snel en veel afviel. Maar hij bleef afvallen,. en pas sinds vandaag kwam ik erachter dat de kweker gewoon voedde tot krop goed vol was, en dat was eerst niet duidelijk voor mij.
dus hoeveel ML hij echt gaf, weet ik niet,. maar ik weet wel dat zijn krop veel nodig heeft om vol te raken.
En ik heb al gezegd dat ik 4 x 8 ml gaf.
Nu heeft hij met 8 ML ong 75% vol, en dat hoort niet!

mermaiddream88

14 oktober 2013, 13:36:18 #8 Last Edit: 14 oktober 2013, 14:25:34 by mermaiddream88
Korte samenvatting dus:

Kweker gaf -
3 x per dag *zoveel nodig is om krop vol te krijgen*

Ik gaf -
3 x per dag 8 ML
Na 2 dagen en veel gewichtverlies, 4 x 8 ML,
Nu nog steeds verlies in gewicht omdat krop te snel leeg is.
(krop raakt 75% vol met 8 ML, is binnen 2 uur weer leeg).

Dus moet ik 5 x 8 ML gaan doen?

Maar grootste probleem is:
Hij valt meeste af s'nachts, moet/mag ik hem s'nachts voeden dan? Dit is niet gebruikelijk, dat weet ik, maar ja,..

Hier een schema hoe het gisteren is verlopen met 4 x 8 ML:
8:00 - 70 gram
12:00 - 71 gram
16:00 - 72 gram
22:00 - 68 gram ! (4 gram afgevallen binnen 6 uur)  ???

En vanochtend was hij 67 gram.
Hij is ong 3,5 week oud.

Als het niet beter gaat binnen paar dagen, ga ik zeker naar VA, maar ik durf nog niet met hem te gaan slepen in zo'n kwetsbare status.

Rianne

Het lijkt me niet verstandig om de krop tot het randje te vullen zeg maar. Er kan best iets met het beestje aan de hand zijn. Misschien toch handig om een ontlasting onderzoek te laten doen, hoef je ook niet met het valkje op pad.

jfvhl

Wat de reden ook geweest is dat het diertje bij de kweker al bijgevoerd moest worden, in ieder geval was is blij dat ie er vanaf was, want normaal hoort zo'n beestje door de ouders opgevoed te worden. Er zullen wel reden zijn waarom er is overgestapt op hand opfokvoeren.
Hoe is het mogelijk dat men zo'n diertje mee geeft.....
Je hebt een risico genomen door zo'n vogeltje mee te nemen en nou zit je met de gebakken peren. Alles wat zo'n beestje leert van (pleeg)ouders krijgt ie nu niet mee, ook al probeer je het nog zo goed te doen. Er zou veel meer gewaarschuwd moeten worden tegen de gang van dit soort zaken. Beestje is de klos, maar jij ook! Heel veel sterkte en ik hoop dat ie het red, je doet er in ieder geval genoeg voor. Een warmtelamp is een goed idee, een donkerstraler is ook ideaal. Geen rood licht, maar dezelfde werking als de rode lamp.
groet, Jantina

mermaiddream88

Citaat van: jfvhl op 15 oktober 2013, 06:40:23
Wat de reden ook geweest is dat het diertje bij de kweker al bijgevoerd moest worden, in ieder geval was is blij dat ie er vanaf was, want normaal hoort zo'n beestje door de ouders opgevoed te worden. Er zullen wel reden zijn waarom er is overgestapt op hand opfokvoeren.
Hoe is het mogelijk dat men zo'n diertje mee geeft.....
Je hebt een risico genomen door zo'n vogeltje mee te nemen en nou zit je met de gebakken peren. Alles wat zo'n beestje leert van (pleeg)ouders krijgt ie nu niet mee, ook al probeer je het nog zo goed te doen. Er zou veel meer gewaarschuwd moeten worden tegen de gang van dit soort zaken. Beestje is de klos, maar jij ook! Heel veel sterkte en ik hoop dat ie het red, je doet er in ieder geval genoeg voor. Een warmtelamp is een goed idee, een donkerstraler is ook ideaal. Geen rood licht, maar dezelfde werking als de rode lamp.
groet, Jantina

Ik ben het helemaal met je eens hoor,
Maar ik zeg altijd: ik weet hoe het moet, dan liever dat ik de risico neem dan iemand die totaal nieuw erin is.
Tuurlijk kom je veel dingen tegen waar je vraagtekens bij hebt of het even niet meer weet.
Ik doe iniedergeval mijn best, heb ook al rondgekeken naar warmtelamp, maar vraag me wel af wat meerwaarde is van lamp vergeleken met kruik? Meneer krijg iniedergeval al mooi veren op buik.

Gisteren leek het iniedergeval iets beter te gaan, maar natuurlijk was hij weer alle gewicht kwijt in de ochtend.
Hij zag erook nu vermoeid uit en ik vermoed dat hij diarree erbij heeft.
Iniedergeval is poep afentoe niet zoals het hoort.
Vanochtend had ik ook even: hij gaat mij elk moment dood!
Ik was het iniedergeval zat, en heb kweker gebeld.
Ik heb hem verteld dat ik niet verder wil en durf te "experimenteren",
Dus dat mag hij lekker doen.

Wat er gaat gebeuren, moet ik nog met hem bespreken, ik ga vanmiddag om 3 uur hem brengen.
Maar ik wil hem pas weer terug als hij weer helemaal gezond is en het liefst helemaal van pap af OF hij zoekt maar iemand anders voor arme schat.

Nu heeft kleintje een sprong gemaakt in gewicht en energie, maar ik ga hem toch brengen aangezien hij nog een rode huid heeft en mager is,
Ik vertrouw het zo gewoon niet meer.

Door deze ervaring heb ik wel spijt dat ik een 2de poging heb gedaan in pappen. Word ook laatste keer voor mij (tenzij het noodgreep is natuurlijk).
Maar ja, mijn hart zegt toch altijd "arme beestje, en ik kan het wel".
Ik ben wel zown slappeling hierin haha.
Maar ga er iniedergeval niet meer naar opzoek.

carco

Jammer dat het beestje naar de kweker terug gaat en niet naar een vogelarts.
Hoop dat de kweker dit wel gaat doen, want als ik het zo lees zie ik er een zwaar hoofd in :(

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

mermaiddream88

Citaat van: Rianne op 14 oktober 2013, 20:21:43
Het lijkt me niet verstandig om de krop tot het randje te vullen zeg maar. Er kan best iets met het beestje aan de hand zijn. Misschien toch handig om een ontlasting onderzoek te laten doen, hoef je ook niet met het valkje op pad.

Nee ik vul krop niet tot rand vol, maar wel dat hij goed gevuld is.
This faprant dat kropje maar halfvol is of naar 2 uur megaleeg bij 8 ml!
Dus iets klopt er dan niet,..
En uitdroging blijft gewoon hangen.
Ik weet niet hoelang het duurt voordat kleur weer wat beter word, maar na 3dagen had ik wel verbetering verwacht.
Ik wil zijn poep wel laten onderzoeken, maar omdat tijd dringt (iniedergeval dat denk ik), heb ik dus gekozen voor andere oplossing.

mermaiddream88

Citaat van: carco op 15 oktober 2013, 14:05:13
Jammer dat het beestje naar de kweker terug gaat en niet naar een vogelarts.
Hoop dat de kweker dit wel gaat doen, want als ik het zo lees zie ik er een zwaar hoofd in :(

Groetjes: Caroline.

Ja ik weet het! Ik wil hem liever ook niet terug bij kweker hebben.
Maar hij heeft hem wel vanaf geboorte gehad en meer ervaring in als ik.
Dus ik hoop dat dat goedkomt, of dat hij dan later ook naar va gaat met hem. Op dit moment durf ik dat zelf niet.
Mocht hij toch overlijden, kan er niet gezegd worden dat het mijn schuld is, want verantwoordelijkheid ligt nu weer bij hem.
Ik zal het sneu vinden, maar na mijn idee, heb ik alles gedaan wat ik kon doen in korte tijd.

Ik hoop iniedergeval dat hij weer op knapt.