8 mei 2025, 20:19:33

Plukken

Gestart door GinnyEnjoy, 6 september 2013, 21:33:31

« vorige - volgende »

GinnyEnjoy

Ik heb een nestje van vier jongen.
Ouders vader bonte moeder lutino parel
Nu gaat er elke keer een andere Lutino parel bij de ouders en jongen liggen.
Ik kan niet zien wie de moeder is omdat dit al vanaf het eerste ei gebeurd ik ben al die tijd al aan het zoeken wie de moeder is van deze vier jongen.
Op zich is het geen probleem dat ze een pleegmoeder hebben er bij maar nu worden ze ook geplukt.

Zelf heb ik geen ervaring met plukken en heb op dit mommend 3 nestjes met verschillende leeftijden. Die geplukt worden zijn rond 12 aug geboren. Me nest met zes jongen rond 17 aug en me jongste nest van 2 jongen rond 24 aug. Ik kan ze dus niet bij een pleeg koppel neer leggen.

Maar wat kan ik wel doen?????????????????????

GinnyEnjoy

Ik ben er net achter gekomen dat bij de ouders plukken ook neemt het voeren af. Normaal tref ik de jongen s'morgens met een overvolle krop (op vaste tijden controleer ik) maar nu was de krop bijna leeg.

Ik heb ervaring met hand opfok maar niet met plukken iemand een idee wat nu het beste is voor de kleintjes

Rianne

Zelf zou ik ze er uit halen en verder grootbrengen met handopfok. Ze zijn dusdanig geplukt dat ze alleen nog veren op vleugels en staart hebben. Het terug laten groeien van deze veren kost heel veel energie, en als ze dan ook nog eens slecht gevoerd worden, kan dit nadelige invloed hebben op de groei. Ook zullen deze nieuwe veren er ook weer uit getrokken worden.
Wat ik raar vind is dat de lutino jongen niet geplukt worden, deze kun je dus laten zitten.

GinnyEnjoy

nee de vier jongen worden geplukt de lutino die je ziet is tante geen jong. Ik kreeg ook het advies eenvan de ouders weg te halen maar wie tante is en wie mama geen idee

Rianne

Als je weet wie er plukt, kun je die weghalen. Maar dan wordt er ook nog minder gevoerd, dus het lijkt me geen goede optie.