3 mei 2025, 09:25:41

Kortwieken

Gestart door Biancamoi, 27 augustus 2013, 22:56:44

« vorige - volgende »

Biancamoi

Hallo,

Ik heb sinds een paar dagen 2 mannetjes valkjes van 7 weken oud. Nu willen we ze binnenkort los laten vliegen en zit ik er over na te denken om voor die tijd een aantal vleugeltjes te knippen (voor hun eigen veiligheid wat ik op internet lees, ivm overal tegenaan vliegen).

Mijn vraag is of ze uberhaupt kortgewiekt mogen worden bij 7 weken, of dat dit te jong is.

Hoor het graag.

Groeten Bianca

Suus91

Ik zelf raadt het je af. Ze vliegen dan juist overal tegen aan en kunnen zich op deze manier ernstig bezeren
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

jfvhl

Sorry, iedereen zijn/haar mening maar ik blijf er bij dat ik het verschrikkelijk vind om dieren te verminken voor het plezier van het baasje, onder hem mom van 'ze vliegen overal tegenaan'. Als je de dieren nou eens rustig laat wennen, desnoods de ramen wat afschermen in het begin, hang er wat voor. Laat ze wennen, iedere keer meer licht, plak wat op de ramen. Laat ze zelf de kooi uitkomen en alles uitproberen. Laat ze vooral eerst wennen aan wat lekkers zodat je ze later met list en bedrog, met het aanbieden van wat lekkers de kooi in kan lokken. Niet de hele dag door wat lekkers aanbieden. Maar in vredesnaam: blijf van die vleugels af, we hakken bij mensen ook geen ledematen af. Frustrerend: kan je je voorstellen; mensen die willen lopen en het niet (meer) kunnen, nou, zoiets bedoel ik nu. Ik werk met dit soort gehandicapten dus ik weet waarover ik het heb. Ook hebben wij 58 valken, binnenkort 59.... waarvan er in de loop van jaren soms valken binnen kwamen, gewoon ernstig verminkt! Invalide noemen we dit en het zorgde voor heel veel aanpassingen in de volière maar gelukkig zijn het heel mooie meiden geworden, maar er gaat algauw een half jaar zo niet langer overheen eer ze weer (mens)valk waardig zijn. Denk goed na! groeten, Jantina