15 mei 2025, 00:24:17

broer en zus paren

Gestart door yentl, 19 februari 2004, 19:09:27

« vorige - volgende »

yentl

jah! tis begonnen ... :(

ik had dit al verwacht... het antwoord: stormy is dus een popje! en ze paart met haar broertje spirit... ooit heeft iemand me op dit forum verteld dat je dan kunsteitjes moet gebruiken omdat ze misvormde kleintjes krijgen... maar hoe ik het precies moet doen... weet ik niet!  :o

kunnen jullie me hier ff meer info over geven?

groetjes Yentl

Karin

Hang geen broedblok op en als ze eitjes legt op de grond prik er dan op dag 1 aan beide kanten een gaatje in. Dan komen ze niet tot ontwikkeling. Beperk verder groenvoer en natsproeien, dus niet dagelijks doen, maar hooguit één keer per week. Want zo boots je het regenseizoen na ( veel groen voor handen ) en zullen ze helemaal zin hebben in een nestje  ;D Zorg wel voor voldoende kalk ! ( sepia, mineraalblok ).

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

yentl

en die kunsteieren dan???
mss best het broedblok verwijderen?

bedankt voor je berichtje!

Karin

Je hebt toch geen broedblok opgehangen ? Niet zo slim als je broer en zus hebt  ;D Door het broedblok  stimuleer je het paargedrag ! Kunsteieren hoeft niet als je de eieren inprikt.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Stijn dc

hello

broer en zus mag je in elk geval niet laten paren. Zoon en moeder mag ook niet, maar wordt soms gebruikt om zeldzame mutaties/soorten in stand te houden.
je moet het broedblok wel verwijderen hoor, anders krijg je idd misvormde jongen. kunsteitjes zijn gewoon plastieken eitjes die je verwisselt met de echt eitjes.

SDC:D

Paul

Hoi ,

Yentl heeft meerdere valkjes en ze wil natuurlijk een nestje van een koppel dus de broedhokken weghalen is dan natuurlijk niet de bedoeling denk ik.
Zorg gewoon dat de koppeltjes die wel een eitje mogen uitbroeden een eigen broedhok hebben.
In het broedhok van broer en zus wissel je de eitjes die ze leggen om voor plastic eitjes en laat ze daar dan 2 a 3 weken op broeden en dan kan je ze weg halen.

Groetjes, Paul

Stijn dc

CitaatHoi ,

Yentl heeft meerdere valkjes en ze wil natuurlijk een nestje van een koppel dus de broedhokken weghalen is dan natuurlijk niet de bedoeling denk ik.
Zorg gewoon dat de koppeltjes die wel een eitje mogen uitbroeden een eigen broedhok hebben.
In het broedhok van broer en zus wissel je de eitjes die ze leggen om voor plastic eitjes en laat ze daar dan 2 a 3 weken op broeden en dan kan je ze weg halen.

Groetjes, Paul

ow, ja dan is weghalen idd neit de beste oplossing. dan zal je ze inderdaad op plastieken eitjes moeten laten broeden.

yentl_flupke

hey iedereen,
inderdaad, ik heb meerdere valkjes... we hebben 4 kunsteitjes... ik kan ze niet uiteenhalen, want spirit is de valkparkiet van mijn zus en die wil ze absoluut niet weg, en stormy is een van de enkele popjes die ik heb... dus die kan ook moeilijk weg... dus k zal ze op kunsteitjes laten broeden...
maar hoelang zullen ze dit volhouden... k hoop dat ze er geen jaar blijven opzitten ofzo zonder dat die uitkomen...

groetjes Yentl

Paul

Hoi Yentl,

Je moet ze ook hoogstens 3 weken laten broeden anders broeden ze zich dood :-(
Dus na 3 weken broeden gewoon de kunsteitjes weghalen.
Dan leggen ze meestal weer een tijd geen eitjes.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello

ik denk niet dat je valkjes een jaar zouden broeden op hun eitjes, dat kunnen ze trouwens niet volhouden. Je moet ze een weekje of drie laten liggen, en dan haal je ze weg.

jaapee

het kruisen van broer en zus kan op zich nog wel. veel kwekers van vogels en kippen doen dat ook om de goede kanten van een kleur enz naar voren te halen. maar verder moet je het niet verder kruisen.

Paul

Hoi Jaap,

Vaak word moeder met zoon gekruisd dat kan minder kwaad voor een keer maar echt broer en zus geeft echt misvormingen aan poten en dergelijke.
Ik heb het gezien en anderen hier ook dat is niet leuk om te zien en zeker niet leuk voor de valkjes :-(

Groetjes, Paul

yentl

oke, zal de eitjes tijdig weghalen.

groetjes Yentl