9 mei 2025, 23:40:19

mijn valkje (barry) bijt alles kapot

Gestart door Barry., 5 augustus 2013, 16:53:10

« vorige - volgende »

Barry.

hallo,
ik heb sinds kort een valkparkiet zijn naam is barry heb hem in een duitse winkel gekocht (woon aan de grens) heb hem nu ongeveer 2/3 weken
nadat hij dichterbij durfde te komen staat de kooi open.. dag en nacht heb ook nog 2 honden gaat heel goed samen maar barry is nooit bij me op de hand/schouder geweest als ik dicht bij kom blaast hij... maar  hij heeft nu 2 planten kapot gebeten(kaal geplukt, en in de muren bijt hij en nu begint hij ook aan foam bloemen te knagen..?? wat kan ik hieraan doen?)
hij heeft genoeg te eten in zn kooi en drinken dus daar licht het niet aan , hij gaat ook gewoon eten en drinken in de kooi voor de rest vliegt hij de heledag rond en snachts slaapt hij op de kooi en soms in de kooi

Suus91

Dit is een teken van verveling. Het sloopgedrag is wel iets wat bij valkparkieten komt maar uit ervaringen weet ik dat zulk gedrag met name voortkomt uit verveling. Dit gedrag komt namelijk veel voor bij parkietjes die alleen gehouden worden. Als ze dit soort gedrag gaan vertonen zijn ze verveeld en hebben ze behoeft aan een maatje.

Verder het blazen is een teken dat jou valkparkiet bang is. Blazen gebeurd namelijk als ze bang zijn of zich bedreigd voelen. Mijn tamste valkparkiet doet dit namelijk bij onze hond en laat hierbij ook haar vleugels zien.
Verder wil ik je aanraden om de nacht de kooi gesloten te houden. Een parkiet in kwestie de nacht nooit buiten de kooi laten. Het is namelijk zo dat valkparkieten nachtblind zijn. Dus als ze ergens van schrikken is dit grote paniek vooral omdat ze niks zien. Mijn valkjes zitten vanaf 10 uur s'avonds in de kooi. Ik heb het de nacht al een keer mee mogen maken dat er 1 in de kooi geschrokken is ergens van ( waarvan precies kon ik niet achterhalen ). Toevallig werdt ik daar van wakker want ik vertrouwde het geluid niet. Wezen kijken. Het resultaat 1 van de dames in paniek, mijn albino man tegen de tralies. Deze 2 zijn toen beiden de kamer rondgevlogen ( licht stond toen aan). Het vrouwtje weer terug gezet, mannetje nog even wat eigenlijk alleen gewend is aan opstappen voor het in en eruit halen van de kooi zelfs mogen aaien. Mannetje was nog helemaal in schock dus tot rust laten komen. Eindresultaat van de paniektoestand: een behoorlijk geschrokken manneke met aan beiden kanten van zijn vleugels een wond.

Boodschap hierachter, laat ze asjeblieft de nacht niet los je weet maar nooit wat er gebeurd. Ik heb de mazzel dat de parkieten boven leven dus als er wat gebeurd in de nacht heb ik het onmiddellijk door. Maar stel wat er ken gebeuren als dit niet het geval is
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

jfvhl

Als ik lees van knagen aan foam bloemen...... als mijn vogels (in dit geval kakariki's.... de valkjes zitten in de buitenvolière) vliegen, dan dek ik alle planten af en heb ondertussen alles weggehaald uit de woonkamer wat zij denken lekker te vinden, maar wat schadelijk is voor hen. Zo kunnen er giftige planten zijn, die voor hen smakelijk zijn maar wat onherroepelijk tot de dood kan leiden. En de muren.....waar bestaan die uit? Wij hebben alles hier op waterbasis, verf en de sauslatex op de muren. Niks synthetisch. Maar verveling kan een grote oorzaak zijn, maar zéker is het dat niet alleen. Zorg voor (wilgen) takken, laat slopen en knagen, maak er schommels van enz. enz. Misschien een partnervogel er bij? Succes. Gr. Jantina

Barry.

Bedankt, ik zal eens gaan kijken voor een maatje,
ik zal de kooi ook maar dicht doen als het donker is dan.

De muren zijn gestuct  maar heb nu bij de dierenwinkel zo'n soort kalkblok gehaald voor de snavel die raade ze me aan omdat ze kalk nodig had blijkbaar
maar bedankt voor de tips :)

punky

Ik heb 2 grasjes en  nu inmiddels ook 2 valkjes.
Knagen aan de muur/behang doen ze hier ook allemaal dus ja lijkt me dat ze genoeg maatjes hebben . Verder mogen ze vrij vliegen door de kamer en hebben ze genoeg speeltjes, wilgetakken etc. en we zijn constant met ze bezig, dus verveling? lijkt me niet. Ook genoeg kalkblokken/sephia.
Als ze door het behang heen zijn gaan ze rustig verder met de kalk aan de muur. Plak er al steeds weer een stukje nieuw behang op maar ze doen het dus alle 4.

Suus91

Slopen is wel iets wat bij een valkparkiet hoort, maar continue slopen is toch echt een kenmerk dat ze behoefte hebben aan een vriendje.

Overigens aanvulling op de reactie van jantina, Java stokken zijn ook erg goede stokken, deze stokken zijn van verantwoord hout en staan erom bekend dat ze niet slijpen. Zo hebben ze daar dus ook wat knaag mogelijkheid aan zonder te slopen.
De meeste dierenwinkels hebben ook wel van die knasgstangen te koop. Deze zijn juist bedoeld voor de knaagbehoefte van je parkiet
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky