6 mei 2025, 21:28:06

Waterpartij

Gestart door Prins Pils II, 4 augustus 2013, 16:02:01

« vorige - volgende »

Prins Pils II

Voor een nog nieuw te maken volière wil ik graag een waterpartij.
Ik heb echter totaal geen ervaring met vijvers of iets dergelijks.
Mijn idee is om een speciekuip in te graven. Hier bovenin een passende schaal wat het eigenlijke bad is.
Door middel van overstroom gleufjes zou dan het water onder in de kuip komen waarvan uit het water word weg gepompt en over een rotspartij weer terug stroomt naar het badje.
Nu vraag ik me dus af of dit een veilige waterpartij word voor de vogels. Wat voor een filter zou ik er tussen moeten zetten.
Heb het idee om hem een aantal uur aan te laten en in de winter uiteraard leeg haal.

Wie heeft er ervaring,
Mvg,
Michel

BvZwolle

Hey Michel!

Mooi idee! Ik denk dat je vogels daar heel blij mee zullen zijn! Er zijn weinig volières bestaan waar stromend (en dus ook schoon) water te vinden zijn.
Waar je op moet letten is dat de badschaal niet te diep is. Ook moet je erop letten dat de overstroomgleufjes goed afgedekt zijn, zodat de vogels er niet met de teentjes of nagels in vast blijven zitten.
Ik heb niet veel ervaring met filters, maar mijn vogels poepen best vaak in het water, dus misschien even navragen bij een vijverhandel of er filters zijn die dierlijke uitwerpselen filteren.

Als je klaar bent, mag je wel een foto op de site zetten: ik ben reuze benieuwd!

Groet Martijn

mariannenl

Een waterornament krijgt zijn water van een onder de steen/stenen ingegraven speciekuip vol water
We gebruiken deze al een paar jaar alleen in de zomer want s winters bevriest hij
Ik heb er een tijdklok op staan en de valkjes weten precies wanneer hij aan gaat en drinken/baden dan
Wat je wel moet weten is dat wij het water in die kuip ELKE dag verversen, dus met een slang er in over laten lopen

Het is een plezier er naar te kijken

Prins Pils II

Hartelijk dank voor de reactie! :)