Diverse vragen over nieuw valkje in huis

Gestart door Rimo, 31 juli 2013, 20:59:02

« vorige - volgende »

Rimo

Hallo,

Wij hebben sinds vanmiddag een jong valkje in huis van een week of 7 oud.
Helaas hebben de ouders hem of haar geplukt maar volgens de kweker zou dit helemaal goed komen.
Het is een heel lief beestje en zit nu even in een tijdelijke kooi, morgen komt een nieuwe Montana kooi met de pakketdienst  ;D

Is het verstandig om het valkje nu al te kortwieken of is hij nog te jong?

Het is een mooie bonte witmasker volgens de kweker en nu niet te zien of het een man of pop is.
Nu willen wij een tam koppeltje in huis hebben dus wil ik gaag het geslacht weten, kan ik dit doen door middel van dna en veertjes trekken? Kan dit nu al?

Ben heel benieuwd naar de reacties.

Groeten,
Richard

jfvhl

'k Zou zeggen, laat dat diertje eerst eens bijkomen van de verwondingen en tam maken kan je ook zonder kortwieken.
Het is duidelijk dat ik een zware afkeer heb van al dat geknip en gewiek. Heb al te veel ellende meegemaakt met die arme diertjes die hier binnen komen, ze zijn gewoon mismaakt en eer dat ze weer opgelapt zijn....We rukken als mensen zijnde toch ook geen vingers en handen af?
gr. Jantina

Suus91

Ik zou zelf lekker wachten tot de eerste rui. Heel veel mensen roepen wel dat het geen pijn doet om een paar veertjes eruit te trekken maar zelf lijkt het mij niet bepaald prettig voor de parkiet en ik geloof wel degelijk dat een parkietje dit voelt. Soms hoor ik mijn tamste valkje ook wel eens een gil geven tijdens het poetsen en dan zie je er ook een veer uitvallen. Dus ik geloof wel dergelijk dat ze dit voelen.

En om eerlijk te zijn ben ik ook zwaar tegen kortwieken. Een parkiet in kwestie ken zichzelf er juist door verwonden en het wordt er absoluut niet tammer op. Het zal dan alleen doen wat je vraagt omdat hij verder niet ken vluchten.

Een parkiet tam maken doe je met behulp van vertrouwen opbouwen en veel geduld hebben maar ook er de benodigde tijd insteken.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Johny en Evelien

Waarom zou je in godsnaam kortwieken?! Dit is niet nodig om hem tam te maken en houden hoor. Kortwieken maar ze angstig en onzeker. Gewoon tijd, geduld, aandacht en liefde geven komt het goed hoor!

Je kunt inderdaad geslacht bepalen met veertjes op sturen. Je moet dan wel veertjes trekken want uitgevallen veren hebben ze niks aan.

Zou wachten nog een maandje of 2, waarschijnlijk kun je dan aan het gedrag wel zien wat het geslacht is. Bovendien heb je dan tijd om hem goed tam te maken en ik zou dan pas een partner erbij zetten. 2 valkjes tegelijk tam maken die in 1 kooi zitten is veel moeilijker.

Groet, Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl