15 juli 2025, 08:52:13

Mogelijk gebroken pootje, operatie??

Gestart door Lentemorgen, 30 juli 2013, 13:37:54

« vorige - volgende »

Lentemorgen

Hai Jantina, bedankt voor je lieve berichtje!

Het gaat momenteel erg goed met hem! Wanneer je je hand in de kooi steekt probeert hij er zelf op te klimmen. Hij kan zijn 'spalkpootje' inmiddels aardig sturen, maar het blijft natuurlijk nog wel stijf en moeilijk en hij heeft het evenwicht nog niet goed, dus ik pak hem dan liever zelf op voor hij weer een smakkerd maakt. Hij is het zitten op de bodem van de kooi wel aardig zat aan het worden. Hopelijk mag er snel weer een stok in (zo laag mogelijk uiteraard) zodat we kunnen zien of hij zijn pootje weer kan gebruiken en grip heeft.
Hij eet nog steeds als een bootwerker en fluit ook weer! Ik heb er nog steeds alle vertrouwen in dat het goed komt  :)

Lentemorgen

Saffier heeft vandaag van iemand een verwenpakketje gekregen en daar moest natuurlijk een filmpje van gemaakt worden  :D
Je ziet ook dat hij heel voorzichtig probeert te lopen! Ben er zo blij mee!!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TGZdt1jhnnA

Suus91

Hoi, hoe gaat het inmiddels met Saffier? Ben erg benieuwd :)
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

smiley

hoi hoi 

ik ben ook benieuwd ??? ;)

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

jfvhl

Zwaar respect hoor hoe jullie met Saffier zijn omgegaan en nóg! Wat een prachtige kerel zeg, maar het heeft allemaal wel tijd nodig.
Hij komt er wel, met hulp van jullie gaat ie het redden!
Wordt je toch helemaal blij van......geweldig.
gr. Jantina

Lentemorgen

Heel erg bedankt voor de lieve berichtjes!  :)
Het gaat goed met hem! Vrijdag zijn we voor controle bij de dierenarts geweest. Die kon nog niet zo heel veel zeggen omdat het pas een week geleden gebeurd is, dus hij moet nog 3 weken zijn spalkje en kraagje om. Dat vind ik erg lang, want probeer dat maar aan een vogel uit te leggen  :-\ Maar helaas, er zit niets anders op! Wel heeft hij een laag stokje in zijn kooi hangen (2 centimeter boven de grond) waar hij kan proberen op te klimmen.
De dierenarts kon nog niet zeggen of hij straks weer alles kan met het pootje, maar ik heb af en toe wel het idee dat hij probeert zijn teentjes te gebruiken, dus goede hoop!
Ik heb hem alleen wel weer terug op de metacam. We waren daar woensdag mee gestopt, maar ik merkte toch dat hij weer wat pijn had. Na overleg met de dierenarts krijgt hij dus 's ochtends weer een druppeltje.
We blijven duimen! Hij fluit weer en heeft praatjes, dus verder gaat het erg goed!!

Lentemorgen

Suus91

smiley

Hoi hoi

Wat goed dat hij staat ,kan hij ook normaal zijn tenen gebruiken en je vinger omklemmen ?
Wat een heerlijk pittig mannetje is hij en dat kopje in dat kraagje  :-* :-* :-*

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Lentemorgen

We weten nog niet of hij zijn pootje straks weer helemaal kan gebruiken. Ik hoop wel dat hij het gevoel in zijn teentjes weer terug krijgt en stokjes kan omklemmen. Hij probeert het wel, maar mist nu nog de kracht.

jfvhl

Hou je ons op de hoogte? We leven heel erg mee hoor, wat een kanjertje, maar het compliment is ook voor jou.
groeten,
Jantina

Suus91

Citaat van: jfvhl op 18 augustus 2013, 20:33:56
Hou je ons op de hoogte? We leven heel erg mee hoor, wat een kanjertje, maar het compliment is ook voor jou.
groeten,
Jantina

Ik was inderdaad ook benieuwd hoe het gaat met saffier ;)

Lentemorgen

Helaas slecht nieuws  :'(
Het ging zo goed! 30 augustus moest hij op controle en zou wellicht bij goed nieuws zijn spalk eraf mogen. Helaas ontdekte ik vanmiddag dat zijn pootje wat opgezet was. Hij leek ook weer pijn te hebben, dus we zijn zsm naar de dierenarts geweest en bij de foto bleek dat het opnieuw ontwricht is  :-\
Onder narcose hebben ze drie keer geprobeert hem opnieuw te zetten, maar dat is niet gelukt. De banden zijn teveel beschadigd.
Morgen volgt er nog een gesprek met de senior vogelarts (was nu niet aanwezig) en overleggen we of er nog opties zijn. Amputatie zie ik bij een valkparkiet eigenlijk niet zitten omdat ze echt twee pootjes nodig hebben en geen 'hip' vogel zijn zoals een mus of kanarie die voorthopsen. Een operatie zal waarschijnlijk ook niet lukken door de slechte staat van zijn pootje.
Ik ben bang dat ik morgen een hele moeilijke keus moet gaan maken  :'(

karinp81

Jeetje lentemorgen, dit nieuws was zelfs voor mij schrikken. Het ging idd zo goed.
Ik kan je helaas alleen maar heel veel sterkte wensen morgen.

jfvhl

Hier schrik ik heel erg van. Maar de keuze: amputatie of laten inslapen..... Ik heb zo hier en daar wel eens gelezen dat vogels met 1 pootje prima uit de voeten kunnen. Al is het wel een ander verhaal dan onze Ayanna, die is wat kreupel, had vroeger een spreidpootje, is altijd mank gebleven, maar vliegen kan ze als de beste en alles gaat prima en dat kan Saffier ook leren lijkt mij! En met de snavel kunnen ze ook heel goed overweg en dingen doen. En zeker als het zo'n lieverd is. Je moet heel goed nadenken voor deze beslissing. Inslapen kan altijd nog, toch? Ik kan misschien makkelijk praten maar we doen hier niet anders lijkt het soms om valkjes die binnenkomen op te lappen, maar eerlijk is eerlijk, nog nooit hadden we er een met maar één pootje. We hebben er wel een met een lam pootje. Heeft ooit klem gezeten en daar is alle kracht uit. Dus eigenlijk wél een valkje met 1 poot, hij doet het prima, hij kan er niet mee grijpen, klein beetje steunen, maar het is toch anders dan amputeren. Moeilijk! Hou je haaks. Ik ben er ook niet voor om dieren maar tot het uiterste in leven te houden omdat het baasje het zo graag wil, snap je? Soms is inslapen beter, zeker als ze heel ziek zijn, maar dit gaat over een pootje, hij is verder goed gezond.
Wens je veel wijsheid en sterkte, ik weet het niet.....verschrikkelijk. Je hebt in ieder geval echt ALLES gedaan wat je kon doen. Wat je ook doet: Alle respect, en ieder besluit wat je neemt is goed want je houd van Saffier.
Denk daar aan, en heb geen schuld gevoel, wát je ook doet! Nogmaals, petje af voor je inzet.
groet van Jantina