29 april 2024, 09:01:24

Rare tic, of ziek?

Gestart door Xristel, 28 juli 2013, 00:31:10

« vorige - volgende »

Xristel

Mijn valkje Iggy van 4 jaar heeft vanavond voor de 2e keer deze week last van een rare tic. Hij zit op zijn normale slaapplek in de kooi, maakt alleen soms vreemde bewegingen. Het lijken kleine stuiptrekkingen. Alsof er een veer niet goed zit, maar dat is het niet. Hij blijft het doen. Woensdagavond had hij het voor het eerst, en toen was het donderdagochtend weer over. Niets aparts meer opgemerkt. Tot vanavond. Vanavond kan ik er echt geen verklaring voor bedenken. Hoogstens dat hij even aan het ruziën was met het andere valkje, maar dat doen ze al jaren voor het slapen gaan... Hij reageert verder goed, is levendig, eet en drinkt goed en 'praat' zoals anders. Maar ik ben er niet helemaal gerust op.
Waar ik wel aan gedacht heb is dat hier woensdag een soort van ongelukje was gebeurd met een hond die op bezoek was en met een muggenstekker was gaan wandelen, die dus ging lekken... Is meteen opgeruimd, gedweild en gelucht, maar toch, ik kan me voorstellen dat die geur niet heel gezond is... De hond is in orde trouwens.
Ik heb op de site gelezen en herken niets van de ziektebeelden. Vroeg me af of het een soort epilepsie kan zijn, en zo ja, wat kan ik er dan mee doen?
Als er mensen zijn die dit herkennen of andere tips hebben, dan hoor ik het heel graag!
Alvast bedankt,
Groetjes, Cristel

Suus91

Heeft hij ook last van irritatie? Misschien zouden het parasieten kunnen zijn. En anders zou je wellicht kunnen mailen naar een vogelaars. Deze ken jou ziezo antwoord hierop geven
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Xristel

Bedankt Suus91, voor je reactie. Hij lijkt geen last te hebben van irritatie. Maar ik las net dat parasieten vooral 's nachts tot last zijn, en dat is wel weer passend in dit verhaal. Iggy lijkt nu in ieder geval weer een stuk rustiger, ik heb de tic vanmorgen nog maar een paar keer gezien, terwijl hij het gisteren constant deed.
Ik heb nu ook beter kunnen zien wat hij doet; hij trekt eerst met zijn ene pootjes, en dan met zijn andere. Lijkt echt een soort zenuwtrekje. Verder is hij zoals hij normaal is.
Als het parasieten zijn, zou mijn andere vogel er dan ook last van moeten hebben?
Waar vind ik het mailadres van de vogelarts?
Nogmaals bedankt hoor!

Yens

Schud het valkje met zijn veren?
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Xristel

Hoi Yens,

Nee, schudden niet echt. Hij trekt wel een beetje met zijn vleugels als hij met zijn pootjes trekt. Het lijkt echt het meest op een tic, zoals mensen ook kunnen hebben.
Hoezo, waar denk je aan?

Hij doet het in ieder geval nog steeds, maar alleen 's avonds voor het slapen gaan, en het lijkt wel iets minder dan een paar dagen geleden. Maar dat durf ik nog niet met zekerheid te zeggen.

Ik heb op advies van iemand ook al een wit papiertje onder in de kooi gelegd om te kijken of er parasieten op zaten, maar ik zag niets.

En mijn valkje vertoont verder helemaal geen gedrag anders dan anders... Eet, drinkt, beweegt, piept en zingt zoals anders. Maar ik ben er gewoon niet helemaal gerust op.

Dus ideeën hoor ik nog steeds heel graag.

Yens, dank voor je reactie!

Groetjes,
Cristel

Xristel

Suus91 gaf me het advies te mailen naar een vogelarts.
Wie kent een goede vogelarts die ik inderdaad ook kan mailen voor advies?
Ik hoor het graag!

Groet,
Cristel

Yens

Komen er dan schilfertjes van de veren vanaf?
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Xristel

Is me niet opgevallen.
Ik vond wel een paar grote veren in de kooi van hem, maar sinds ik de kooi 2 dagen heb geleden heb verschoond niet meer.
Maar ik zal er eens op letten...

Xristel

Maar ik zou het hebben gezien als het echt zou opvallen, die schilfers...

Yens

Kan je er een filmpje van maken als hij er een tik van heeft? Naar mij sturen of op youtube zetten en hier een link plaatsen.
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Xristel

Goed idee. Ga ik proberen. Even kijken of het me lukt 's avonds om het er goed zichtbaar op te krijgen.
Dank alvast voor het meedenken!!

Yens

Wrm s'avonds? Niet in de namiddag?
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Xristel

Dat is het rare, hij doet het alleen 's avonds.

Yens

Mijn valkjes doen iets overdag soms en meer in de avond ik denkbdat het geen tik is hoor. Wat jouw vogel heeft.
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Xristel

Nee? Maar wat zou het dan kunnen zijn? Het is gewoon vreemd en nieuw gedrag... tot vorige week heeft hij het nooit gedaan. Dat is waarom ik extra alert ben.
Maar ik heb hem net nog eens uitgebreid bekeken en dan zit hij me gewoon rustig en vrolijk aan te kijken...