7 mei 2025, 11:59:58

stiekem toch een pop?

Gestart door punky, 19 juli 2013, 16:26:47

« vorige - volgende »

punky

Wij hebben sinds half mei er een nieuwe valkparkiet bij (lutino)
volgens de kweker was deze een week of 7/8 was net uitgevlogen dus dan moet hij van rond half maart zijn , nu dan een mnd of 4.
Hij werd ons verkocht als mannetje (vrouwtjes zaten in de andere kooi) maar we hebben nu toch sterk het vermoeden dat het toch een pop is.
Onze andere valk is een man van ruim 2 jr en elke keer gaan de lutino bij hem zitten en houdt dan zijn kop gebogen . Dachten eerst ach tis nog een jonkie en hij wil gekroeld worden door de ander, maar sinds een paar weken gaat hij nu steeds piepen als hij dit doet. (dachten eerst ook omdat het een jonkie was dat hij zo een geluidje maakte om aandacht te trekken)
Maar nu vermoeden we toch steeds meer dat het dus een pop is gaat steeds bij het mannetje zitten kopje voorover en gaat steeds harder piepen (mannetje weet niet wat hij er mee aan moet en wil met zijn pootje over het koppie aaien, dit lukt niet echt en dan gaat ie maar pikken)
Kloppen onze vermoedens? en is ze dan niet te jong voor dit gedrag?
Een eerste rui heeft hij /zij nog niet gehad of is het nu nog te vroeg om met zekerheid te zeggen wat het is?
Hoop dat iemand wat meer weet

Yens

Het is nog te vroeg om met zekerheid te zeggen.
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

carco

Dit lijkt poppengedrag en ook die kunnen er vroeg bij zijn.
Waar baseerde de kweker het op dat dit een man was?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Suus91

Na de eerste rui is het vaak t zien aan de onderkant van de staart en onder de vleugels. Hoe? Aan de binnenkant van de staart heeft ze een visgraatmotief en aan de binnenkant van de vleugels heeft ze spots. Deze kun je dan zien als ze zich wast of als je haar pakt en har vleugel even uitspreid.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

punky

19 juli 2013, 23:19:20 #4 Last Edit: 19 juli 2013, 23:22:06 by punky
Dom van mij maar weet het niet meer. Ging uit van zijn  ervaringen als kweker. Vrouwtjes had hij in de wne kooi en mannetjes in de ander.
Maar  dit valkje heeft nu twijfelachtig gedrag aan de ene kant doet hij/zij dus dit en aan de andefe kant weer macho vleugels wijd tikken mey snavel

Dat van die spots onder vleugel na 1e rui had ik al gezen dus daar is het nu het wachten op

Johny en Evelien

Weet je welke mutatie de ouders waren? De meeste lutino's die kwekers van de hand doen zijn poppen, simpelweg omdat er veel minder lutino mannen zijn.
Lutino mannen zijn moeilijker te kweken. Je zou hem/haar kunnen laten testen . Zelf hebben wij een opaline bont popje waarvan iedereen incl ikzelf dacht dat het een mannetje was. Machogedrag, fluiten etc maar ze heeft nu voor het eerst 2 jongen en de andere is toch echt de man, daar is geen enkele twijfel over mogelijk! Onze "man" is een popje. Ook paringsgedrag zegt niet altijd alles. 2 mannen kunnen ook paren maar dan gaat het meestal om dominantie.

Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

punky

Dat was ook mijn idee omdat dit nog een jonkie was en de andere 2jr ouder is. Maar denk dat we het maar moeten afwachten.  Fluiten doet de lutino nog niet wel vleugels wijd en tikken. Afwachten met rui denk ij. Vadef was wel lutino dacht moeder wildkleur maar weet niet zeker.
Had nog mail adresvan kweker deze inmiddels gespromen en als we wilden mochten we hem wel terug btengen. Maar ja dat doe je ook niet zomaar,  ze kunnen het allemmal wel goed vinden met elkaar (2grasjes en de valkjes)  weet oom niet wat dat weer doet met de andere vogels. Mannetjes valk is wat rustiger nu zeker naar zijn favo grasje toe.
Hoe en waar doe je dan een dna test?

carco

Als de ouders kloppen wat jij zegt is de lutino een pop.

Maar waarom zou je persé een mannetje erbij willen hebben als je al een man hebt?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Johny en Evelien

Yep, inderdaad Caroline, als de moeder wildkl ;Deur is en vader lutino dan is het een pop. Als het andersom is moet de vader split voor lutino zijn anders is het ook een pop. ;D

Dna test kun je doen bij Gendrika, ff googlen. Kost € 19,00.

Je kan de rui afwachten maar zou qua verenkleedniet teveel verwachten. Is erg moeilijk te zien vaak en soms helemaal niet bij een lutino. Het enige is dat je gedrag kunt afwachten. Mocht die eitjes gaan leggen dan is het toch een popje hoor! Macho gedrag of niet! :D

groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel

punky

Wilde een mannetje omdat de grasjes ook beide mannetjes zijnleek me wel gezellig 2 van die fluiters. . Maar nu is het gewoon even afwahten. Fluiten doet ie nog niet maar dat kan nog las ik. En over eend mnd of wat meer zal dan toch de 1e rui moeten komen. Testen kan dan altijd nog of wachten of ie eitjes gaat leggen. Vanaf wanneer kunnen ze dit gaan doen? En leggen ze dan vaak?
Denk ook niet dat we op het aanbod van de kweker ingaan om hem/haar terug te brengen/omruilen  gaat nu lekker zo met zij  4en en weet niet wat het de andeten doet als je er een tussenweg haalt en er weer een andrr neer zet

Johny en Evelien

Ze kunnen eitjes gaan leggen vanaf dat ze "volwassen " zijn. Meestal vanaf een maand of 9, maar net als bij mensen kan het korter of langer duren. Wanneer je de gelegenheid geeft, dus bpok etc dan kunnen.ze wel aardig leggen. 1 leg is meestal.3 tot 6 eitjes. Wil je geen jongen dan mepeitjes neerleggen maar pas als ze eitjes heeft gelegd.
Mocht je toch de eventuele eitjes willen laten uitbroeden, dan wel de grasjes weghalen en apart zetten. Dit gaat niet goed dan samen!

Testen kan vanaf de eerste veertjes dus kan je altijd nog doen. Fluiten doen sommige popjes ook en sommige mannen niet dus dat is geen absolute zekerheid!

Groetjes Evelien

punky

Zullen het afwachten. Heb kweker nog ff gemaild over de ouders wacht op amtwoord.
Hij/zij luistert brst wel naar zijn naam kan ik deze nog veranderen?
Leggen ze die eitjes in 1keer of over een aantal dagen? En die nepeitjes pas neerleggen als ze helemaal klaar zijn met leggen?

Johny en Evelien

Naam kan je veranderen maar misschien is het een leuke pakkende naam die ook voor een popje zou kunnen. Ze leggen eitjes om de dag. Elke keer als er een ei is gelegd, weghalen en nepeitje neerleggen.
Wanneer er 3 weken om zijn na het leggen van het laatste ei kun je allws wef halen. Zo maakt ze netjes de cyclus af. Er zijn ook implantaten, zeg maar de vogelpil maar daar ben ik niet een voorstander van. De meeste vogel en dierenartsen trouwens ook niet. Alleen mocht het zo zijn dat ze doorlopend eitjes blijft leggen dan is het goede optie.
Geef maar 1 x in de week eivoer en wees spaarzaam met trosgierst. Beide bevorderen het broeds worden.

Dit alles als het een pop blijkt te zijn natuurlijk! Hihi!

Groetjes Evelien

punky

Vandaag antwoord van kweker vader was idd lutino en moeder wild kleur, dus dan zou het volgens jullie toch een pop zijn.
Hij/zij heet nu mickey kan volgens mij voor allebei wel maar volglens de rest van de fam niet. Moeten maar ff kijken dan of we het nog veranderen tegen de tijd dat we zeker weten wat hij zij is.
Bedankt voor alle info al vast al was het soms wat vooruitlopen op de zaken maar goed zo weet ik weer wat meer over popjes en kan het  me straks niet meer zo overvallen mocht het toch een pop zijn.
Nep eitjes kan je gewoon in de dierenwinkel kopen? en zijn ze duidelijk voor ons te onderscheiden van echte?
Anders zou ik een bij een tweede eitje ook nog het nep eitje weg halen ipv de echte

Suus91

Als het goed is moeten ze gewoon te koop zijn bij een dierenwinkel lijkt mij.

Waarom verander je de naam niet van Mickey naar nickey of nikki. Bijna hetzelfde als het was maar dan vrouwelijker
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky