10 mei 2025, 19:43:25

Valkparkietje zit liever op zijn kooi

Gestart door ilonadidi, 27 juni 2013, 00:25:02

« vorige - volgende »

ilonadidi

Hallo allemaal :D

Sins een kleine week heb ik mijn eerste eigen valkparkiet.
Ze/hij (geslacht is nog onbekend...wacht nog totdat de kleuren doorkomen) is een echte deugniet.
Eet zeer goed en is gelukkig lekker brutaal.

Didi is nu net 7 weken geworden en eet dus nog pap.

Didi kan inmiddels ook binnen in huis vliegen.
Haar lievlingsplek om te zitten??
Mijn schouders, hoofd...en de bovenkant van de kooi.

De kooi is 1 meter hoog, 50cm breed en 50 cm lang.
Deze heb ik zelf gemaakt...
Langzaam aan komen er steeds meer takken in waarin Didi lekker kan klimmen en gewoon lekker vogel kan zijn.

Ik woon alleen en heb nog een grote hond.
(Dit gaat zeer goed samen)
Maar als het avond is en ik Didi in zijn kooi wilt zetten, komt er zeer wat protest vanaf.
(Dan moet je wel denken aan 23:00 uur)

Maar laat ik Didi gewoon lekker bovenop zijn kooi zitten, dan is die stil en gaat die slapen.

Ik heb geen werk en ben afgekeurd om te werken.
Al met al heb ik dus veel tijd over voor mijn huisdieren.
Hierdoor is Didi zeker 5 a 6 uur per dag uit zijn kooi.
Van mij mag die alles doen wat die wilt, zolang die zich maar gedraagd.
(Dus geen snavel happen bij mij..maar ook niet bij mijn hond..pap krijgt die op zijn kooi..)
Eum..gewoon normale gedragsregels wat ik altijd verwacht van al mijn huisdieren
Verder mogen ze doen wat ze willen.

Maar mijn vraag is of ik Didi gewoon op zijn kooi moet laten zitten totdat ik ga slapen.
Dan stop ik Didi namelijk in de kooi en gaat het licht uit.
Ik hoor dan geen kik meer..alles gaat slapen.

En al word ik om 12 uur smiddags wakker....Didi is wel lekker aan het spelen, maar ze maakt geen enkel geluid.
(Vind ik heerlijk ;))

Het is wel dat Didi nu pas een week in mijn huis is.
Van tevoren had ik nog geen kooi en heeft ze dus tussendoor even in een boodschappenkrat gezeten.
En dan nog 5 a 6 uur per dag lekker los in mijn huis.

Maar nu....Moet ik Didi gewoon lekker op de kooi laten zitten totdat ik ga slapen?
Persoonlijk heb ik er totaal geen moeite mee.
Didi is heel meegaand en eigenlijk een zeer makkelijke vogel.

Suus91

Hoi die van mij mogen tot ca 10u buiten de kooi.
Hierna gaan ze bij mij ook vrijwillig in de kooi.
Als ik het zo lees vindt hij het buiten de kooi leuker dan in zijn eigen kooi. Probeer hem eens te voeren in de kooi zodat het beestje al een reden heeft om erin te gaan.

Ander idee is lok hem naar zijn kooi met trosgierst.
Ik had eerst een valkje wat juist niet vrijwillig uit de kooi durfde, ze ging toen alleen via mijn hand naar buiten.
Wat ik toen gedaan heb is wat trosgierst voor haar neus gehouden haar een hapje laten nemen en de trosgierst steeds wat verder weghouden zodat ze naar de trosgierst toe kwam.
Na een klein weekje durfde ze zelfstandig uit de kooi te komen.

Nog een laatse techniek.
Wat ik ook doe bij mijn grasparkieten is een handdoek over de kooi leggen wanneer het bedtijd is
Als ik de handdoek over de kooi leg gaan ze automatisch naar beneden en in de kooi zetten.
Dit kun je je parkiet ook leren door als hij in de kooi zit een handdoek over de kooi te leggen, let wel op dat hij de eerste paar keren ken schrikken van de handdoek.
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Rianne

Houd er rekening mee dat je je jonge vogel nog moet 'opvoeden'. Hij bepaalt niet waar er wordt geslapen, alleen omdat hij geen zin heeft om in de kooi te gaan. Bovendien is buiten de kooi geen veilige plaats als je er niet bij bent. Denk aan het slopen van bijv je behang en meubels, maar ook stroomdraden kunnen worden aangeknaagd met alle gevolgen van dien! Ook zijn de meeste kamerplanten giftig als er van gegeten wordt.
Je vogel moet zijn plaats kennen, en dat is niet bovenaan de rangorde. Nee is nee, en in de kooi betekend ook in de kooi. Wees consequent, hiermee kan je heel wat gedragsproblemen voorkomen in de toekomst.