Eerste valkparkietje van bijna 7 weken.

Gestart door ilonadidi, 24 juni 2013, 00:11:58

« vorige - volgende »

ilonadidi

Hoi Allemaal.

Ik heb eerder vogels gehad, maar dit is mijn eerste jonge valkparkiet die ik nu verder met pap grootbreng.

Ik heb Didi pas een paar dagen en in de eerste 2 dagen wilde die veels te weinig eten.
Inmiddels is Didi dit dubbel en dwars aan het inhalen en eet ze nu   zeer veel pap.
(Ik neem aan dat ze eindelijk van de verhuizing is bekomen en nu de honger weer terug komt)

Er is me geadviseerd om 3 keer per dag te voeren.
Maar omdat het vanaf dag 1 al zo'n lastige eter was, heb ik gewoon 4 a 5 voedingen per dag gegeven.
We zijn nu dus een halve week verder..en nu is het terug naar 3 a 4 voedingen per dag.

Ik ben echt geen held met dieren op een vast tijdsstip eten te geven.
Mijn hond krijgt wel wat ze elke dag nodig heeft (ze is ook al volwassen)...en dat gaat zeer goed.

Ik merk wel dat zodra Didi begint te zeuren ze ook echt honger heeft.
Ik begin het gedrag zeer goed te herkennen...en dan die grappige geluidjes dat ze de pap wel heel erg lekker vind.

Er staat altijd voer en water in de kooi.
Nu is het meer spelen dan eten..maar ach...zo zijn mensenkleuters ook want die spelen ook graag met water.

Nu ben ik ook bij de dierenwinkel gegaan en heb alles gehaald wat nodig is.

Nu is mijn vraag of ik er wel goed aandoe om Didi te voeren op het moment dat ze het zelf aangeeft.
Ik ben altijd de gehele dag thuis (en anders even 2 uurtjes weg voor boodschappen of om mijn hond uit te laten)

Ze eet dan alsof er geen morgen meer is.
De hoeveelheid is zeker verdubbeld sins de eerste dag dat ze kwam.
(Als ik pap klaarmaak en ik merk dat het te weinig is, maar ik gewoon extra bij)

Ik hoor Didi heel vaak een beetje knarsen met haar snavel als ze op mijn hoofd zit.
Poetst haar veren of geniet van een leuke aai over de bol.

Didi is lekker brutaal en levenslustig.
Vliegt nu al de kamer rond.
En vanavond heb ik eindelijk haar zelfgemaakte kooi klaar voor in huis van 1 meter hoog en 50 cm breed.
(Leek me wel meer dan genoeg ruimte)
Dit ivm de hoge kosten van een gewone kooi die je haalt in dierenwinkels.
(Deze zelfgemaakte kooi is zeker 3 keer zo groot)

Nu is het mijn vraag of ik het zo wel goed doe met voeren.
En zijn er nog meer dingen die een jonge valkparkiet nodig heeft?

En voor de mensen die zichzel afvragen of Didi wel samengaan met mijn hond....dit gaat extreem goed.
Didi heeft 2 keer op een speelse manier haar snavel in de neus van mijn hond gepikt....en mijn hond heet nu respect voor de vogel.

carco

Ik denk dat je het kopje onder handopfok even door moet nemen.
Pappen op verzoek is totaal niet goed en ook niet geven wat ze wilt!

Papvogels hebben altijd honger en weten van geen stoppen.
Hij zal helemaal geen behoefte hebben om zelf te eten op deze manier.

Door zoveel te pappen ( dus teveel geven) gaat de krop uit rekken, krijg je kropverzuring en kropverlamming.

Een valkje van 7 weken hoort eigenlijk nog maar 2 keer op een dag pap te hebben en merendeels als zelf te kunnen eten.

Ik weet niet wat je nu aan hoeveelheid per keer voert?
( Er wordt ook niet voor niets gewaarschuwd geen papvogels te kopen! )

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!