27 april 2024, 10:53:42

extreme rui

Gestart door cindy2, 3 april 2003, 00:00:50

« vorige - volgende »

cindy2

Wie kan mij helpen???
Kiki, mijn valkparkiet van ongeveer 3 jaar oud is al ongeveer 2 maanden in de rui! Ik heb vanalles geprobeerd: vitaminen, krachtvoer, eiwit rijk voer, hij heeft een spiegel, vliegt vaak los, kortom: ik weet t niet meer.
Hij is vooral kaal op z'n borst en onder z'n vleugels.
Wie komt dit bekend voor???
gr. Cindy :'(

Karin

Dat hij kaal op zijn borst wordt is volgens mij niet normaal voor een rui. Zit hij zichzelf niet te plukken ?? Zit hij alleen ? Misschien heeft hij toch een vriendje nodig. Er is ook speciaal spul te koop tegen veren pikken bij de dierenarts. Het heet bitterspray en, zoals de naam al zegt  ;D smaakt het bitter. Ik weet niet of het bij je valkje helpt ( het wordt vooral bij papegaaien gebruikt ) maar het is te proberen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Cindy,
Het hoeft niet van het zelf plukken te komen hoor.
Er kunnen meerdere redenen zijn dat je valkje veren verliest.
Het kan ook zijn dat je valkje een schimmelinfectie of iets dergelijks heeft maar dan zou je even langs de dierenarts moeten gaan dan kan die kijken.
Het kan ook zijn dat ze mijt hebben of iets anders maar dan zou je valkje erg veel in zijn veren zitten pikken als dat het geval is.
Je kan wel proberen hem een paar keer per week onder de douche te zetten maar niet een te harde straal dan, ik richt de douche omhoog en laat dan die druppels op hem vallen.
Als ie dat niet fijn vind kan je hem ook met een plantenspuit een paar keer per week nat maken dat is heel goed voor de veren.
Wel overdag doen want als ze gaan slapen als ze nat zijn kunnen ze kou vatten.

Groetjes,  Paul