6 mei 2025, 21:19:34

ei naast het broedblok

Gestart door pep, 13 juni 2013, 12:39:02

« vorige - volgende »

pep

hallo allemaal
ons valkje heeft vandaag haar eerste ei gelegt, tenminste, sinds ze samen is met een stoere man. al eerder heeft ze eitjes op de bodem van haar hok gelegt maar toen was ze nog single en had ze geen broedblok. nu is ze dus in goed gezelschap en hebben we(toen het wel heel gezellig werd tussen die twee) een broedblok in de kooi gezet.
ze hadden best interesse in het blok maar vandaag heeft ze dus een ei naast het blok, gewoon op de bodem van de kooi gelegd!!
zal dit wel goed gaan?? moeten we het blok er nu uit halen?? het ei juist in het blok leggen??
ze zit wel op het ei en toen ze even aan het eten was nam manlief het van haar over.
heel leuk om te zien (en we kunnen het goed zien doordat ze natuurlijk niet in het blok zit) en wat zou het ontzettend leuk zijn als het goed zou gaan en er kleine donsjes uitkomen maar....zal het wel goed gaan?
ik hoop dat iemand antwoord heeft want ervaring met nestjes hebben we niet! dus alle tips, ideeen en antwoorden zijn heel welkom!
vriendelijke groeten, pep

smiley

Hallo

Is de opening van het blok wel groot genoeg 7/8 cm anders gaan ze er ook niet in !!
Je kan het ei in het blok neer leggen en dan even de bovenkant open zetten zodat ze het ei ook zien liggen !!
of als je een ander blok hebt de voorkant eraf halen ....
Verder kan je weinig doen om ze in het blok te krijgen ...

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

pep

hallo conny,
bedankt voor je snelle reactie.
volgens mij is het hokje goed, we hebben(na dat een dierenwinkel ons een grasparkietenbroedhokje had aangesmeerd) zelf een broedblok gemaakt met de maten die we hier op deze site tegen kwamen. geen idee dus waarom ze er niet ingaan, ze kijken er wel in(gaan vanaf het stokje met hun halve lijf erin) maar ik heb ze er nog nooit helemaal in zien zitten.
misschien bevalt de inrichting ze niet?  ;)
maar heeft een nestje op de grond uberhaupt kans van slagen of is het dan soieso gedoemd te mislukken?
daar ben ik eigenlijk nog wel erg benieuwd naar.
groeten, pep

smiley

Hallo pep

Een nestje op de bodem van de kooi in de woonkamer komt wel vaker voor ..
En het kan zeker slagen ,doe als bodem bedekking zaagsel in de hoek neerleggen .
Vaak schuiven ze dat wel iets opzij maar dan liggen de eitjes iets zachter ..
Kan je de deksel van het blok niet open zetten ??? en dan het ei erin ook op een dikke laag zaagsel ....
Met een beetje geluk zien ze het ei dan liggen en gaan ze erin.
Doen ze het niet en leggen ze het volgende ei ook weer op de grond dan leg je ei nummer 1 gewoon weer terug.
Pas vanaf ei nummer 3 gaan ze pas echt goed broeden ..

Groetjes Conny

pep

hallo conny!
de deksel open zetten wil niet, dan klap hij heel snel weer dicht, ben bang dat ze daar dan zooo van schrikken dat ze helemaal niks meer durven in de buurt van dat ding :o!
we hebben net je advies opgevolgd: wij hebben beukensnippers als bodem bedekking, daar hebben we iets nest materiaal(soort van zacht hooi)op de plek waar ze haar ei had gelegd, in een kuiltje opgelegd en daar nog wat beukensnippers en zacht zaagsel(dat van onze knaagdieren) en toen het eitje daar op gelegd. en dat onder toeziend oog van ons meisjes valkje. mannetje vond het allemaal wel prima en vloog rustig zijn avond vlucht maar was wel sneller weer binnen dan anders... ;D
heel erg bedankt voor je tips, hopelijk gaat het goed en brengen onze valkjes een mooi donsje (of meer dan een) groot!
groeten, pep
ps:ik lees hier en daar wat over de luchtvochtigheid... moet je hier iets speciaals voor doen(sproeien ofzo) of is dat binnenshuis wel goed? als je daar nog een antwoord op hebt ben ik (voorlopig) helemaal geholpen!! ;)! bedankt!

smiley

Hallo pep

Ik lees net dat je de klep niet open durf te zetten ,maar je kan ook een stukje papier opvouwen en ertussen doen dan staat de klep op een kier !!
Meestal durven ze er dan wel in omdat ze goed kunnen zien hoe
de binnenkant eruit ziet door het licht inval ....
Behalve de beuken snippers en het zaagsel moet je geen andere materialen gebruiken ze kunnen erin verstrikt raken ..
Luchtvochtigheid in huis kan je meten ,daarvoor heb je een hygrometer nodig ( te koop bij kijkschop ) 12,95 ongeveer ..
De luchtvochtigheid in huis moet zo rond de 45% liggen ..
op dit forum staat alles wat je wilt weten bij kweken ..
Staat daar heel uitgebreid en heel duidelijk ....
Lees het op je gemak door en je zal zien dat je nog meer leerzame dingen zult vinden ....

Groetjes Conny

pep

hoi conny
wederom bedankt voor je tips.
het nestmateriaal heb ik er gelijk uitgehaald aangezien ons meisje er gister al met haar pootje aan vast zat.
ik heb idd al veel info van deze site gehaald!! heel fijn!
bedankt voor je hulp!!
groeten, pep