7 mei 2025, 20:50:03

Jonge valkjes en eitjes

Gestart door Sleepy1, 11 juni 2013, 19:39:05

« vorige - volgende »

Sleepy1

Heb hier een nestje van 6 eieren. 4 Eieren zijn inmiddels uitgekomen waar er helaas 1 van is overleden. Het laatste jong is 3 dagen geleden uitgekomen maar de laatste 2 willen op de een of andere manier niet. Deze zijn wel bevrucht. Net nog even geschouwd en zien er verder goed uit met mooie rode adertjes. Ligt dit misschien aan de luchtvochtigheid? Of willen de ouders niet meer?
Het is het 2de nestje waarvan eieren zijn uitgekomen. Tussendoor wel nestjes gehad die het niet hebben gehaald. De valkjes zitten binnen op een rustige plek.

Rianne

Als je echt nog aders ziet zitten, zijn dit al eieren van een nieuw legsel.

Sleepy1

11 juni 2013, 21:23:37 #2 Last Edit: 11 juni 2013, 21:31:01 by Sleepy1
Dat lijkt mij sterk aangezien alle eitjes binnen ongeveer 14 dagen zijn gelegd.
Op de foto de trotse ouders. Links Parel (M) Wildkleur-gepareld Rechts Sleepy(V) Wildkleur.
Exacte mutaties zijn niet helemaal bekend maar het is zeker dat het mannetje gepareld was toen we hem kregen. Hij was in eerste instantie licht gehandicapt aan zijn linkerpootje maar hij heeft zichzelf er helemaal bovenop geholpen en is nu een normale valkparkiet.
Even afwachten wat de jongen doen en hopen dat de 2 resterende eitjes ook uitkomen.

Rianne

Hoe verder het jong ontwikkelt in het ei, hoe minder aders je ziet want het jong neemt alle plek in. Is het misschien afgestorven oid? Het is lastig oordelen vanaf afstand. :)

Sleepy1

Ben er niet zeker van. Er is wel verschil te zien tussen bijvoorbeeld een ei van 4 a 5 dagen oud en wat ik nu zie bij het schouwen. Er is in ieder geval wel ontwikkeling (geweest?). Wacht het wel af en hoop dat de 2 laatste eitjes alsnog uitkomen.

Rianne

Houd het dan wel goed in de gaten, door het leeftijdsverschil kunnen de jongsten worden platgedrukt.

Sleepy1

Het gaat gelukkig goed. Net weer 1 uitgekomen dus was misschien iets te voorbarig. Nog 1 te gaan.

Sleepy1

Helaas is de jongste overleden. Lijkt er op dat hij/zij het niet gered heeft doordat hij/zij geen voeding heeft gekregen omdat de oudere jongen het opeisten. Kropje was in ieder geval leeg toen ik het vond. Nu nog 1 eitje liggen maar heb er een hard hoofd in dat deze het wel zou redden. Eitje lag vanochtend in ieder geval niet op de broedplek maar vlak bij de in en uitgang van het blok. De verwachting is dat dat eitje vandaag dan wel morgen uit zou komen. Even afwachten maar en anders bij de volgende ronde misschien maar alles pappen alhoewel ik daar eigenlijk geen tijd voor heb.
Tot nu toe dus 3 van de 6 die het wel goed doen. Oudste is nu ongeveer 9 dagen. 2de is 6 dagen en de 3de is nu 4 dagen oud.