11 mei 2025, 11:26:19

Broedende valkparkiet dood.

Gestart door Astrid30, 12 juni 2013, 13:58:48

« vorige - volgende »

Astrid30

Hallo,

We hebben een koppel valkparkieten die al 2 of 3 jaar samen zitten nu hebben ze voor het eerst eieren die bijna uitkomen.
Nu kwam ik vanmorgen buiten en lag de pop dood op de grond in de voliere. Ik pakte haar op en zag dat haar hele voetje weg was,gewoon afgebeten ofzo.
Het mannetje heb ik nog niet gezien want blijft constant in het blok zitten. Nu is mijn vraag,zou het mannetje het pootje eraf gebeten hebben of een muis???
Vindt dit zo zielig want ben nu bang dat hij dadelijk van eenzaamheid dood gaat.

Groetjes Astrid

milaja

wat erg
het kan beide
het mannetje zal niet zo snel dood gaan van eenzaamheid maar zal haar zeker erg gaan missen
je kan op zoek gaan naar een ander popje
maar kan soms wel even  duren voordat hij een ander accepteert

jfvhl

Jeempie, wat verschrikkelijk. Heb je veel last van ongedierte?
Het zal wel een raadsel blijven, leef met je mee hoor, sterkte.
Heel vreemd. Misschien was ze al overleden en is daarna de narigheid aan haar toegebracht.... dat zou ook kunnen....
Hou je haaks, het mannetje zal waarschijnlijk zelf de jongen uitbroeden, maar het is een zware taak voor een valkje alleen.
heel veel sterkte met wat je gaat besluiten.
groet,
Jantina

Astrid30

We hebben de voliere helemaal nagekeken maar niks te zien dat er iets in is geweest.
We hebben haar begraven en is helaas niks aan te doen,vind het alleen heel erg zielig voor onze andere valkparkiet.
Er zijn inmiddels 2 eitjes uitgekomen en hij zorgt heel goed voor de kleine valkjes en voeren hem heel goed bij met eivoer.
Hij heeft ook heel erg graag meelwormen,weet iemand toevallig of dit goed voor hem en de jongen is?
We hopen natuurlijk dat de jongen in leven blijven en hou het goed in de gaten of hij het allemaal aankan maar hij doet het tot nu toe heel netjes voor zijn eerste nestje.
Bedankt voor de reacties!

Patrick

Meelwormen zijn goed voor vogels maar raad wel aan om ze eerst even onder te dompelen in kokend water. Ze zijn dan net dood maar verliezen geen voedings waarde. Als je ze goed droogt op een handdoek kan je ze in kleine portie's invriezen.

Meelwormen kunnen darmen of de krop van binnen stuk bijten daarom even de kook erover heen zodat ze dood zijn plus het voordeel dat ze niet je hele voliere doorkruipen en later ontpoppen in vliegjes of andere dergelijke rare dingen die vliegen.

Denk alleen dat het voor een man alleen moeilijk is om alle jongen groot te brengen omdat ze nooit een hele dag op het blok blijven zitten. Je kan proberen of het lukt of als je de mogelijkheid hebt de jongen/eieren bij andere koppels over te leggen.
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Yens

Hallo Patrick

Volgensmij worden dat kevers die brood,groenten en fruit eten.
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Patrick

Dank je wel Yens...... toch maar voor de zekerheid even de kook erover heen doen dan krijg je geen vliegende kevers ;-)

Yens

18 juni 2013, 20:27:45 #7 Last Edit: 18 juni 2013, 20:30:28 by Yens
Trouwens ze vliegen niet.  :D  ::) ik wil geen bedweeter zijn maar het is zo.  ;)
Een dag zonder mijn valkparkiet is een dag niet geleefd.
Groetjes Yens, Pino,Loko,Krokie,Candy,Falk en Piko

Patrick

hahahahahaha....... geeft niet hoor  ;D