12 mei 2025, 04:10:00

mijn valkje

Gestart door jeanetjeannette, 22 mei 2013, 21:42:12

« vorige - volgende »

jeanetjeannette

mijn valkje is bijna een jaar ze is heel tam en aanhankelijk zodra ik thuis ben gaat ze bij me zitten.
maar nu een vraagje als ikeen boterham of chips eet wil ze uit mijn mond eten hoe kan dit en waarom doet ze dat ???

Patrick

Als je een hele tamme vogel hebt zoals een valkparkiet die jij omschrijft is dit een teken dat ze zich vertrouwd bij je voelen en ook het eten willen delen of af willen pakken (snoepen dus).
De valkparkiet denkt gewoon wat jij eet is goed en betrouwbaar dus willen ze dat ook eten.
Kakatoe's braken wel eens over hun verzorger heen als teken van genegenheid en willen zo het voer delen met hun verzorger.
Valkparkieten behoren ook onder de groep kakatoe's.

Probeer ze ook maar fruit of gezonde dingen te laten eten op deze manier ;-) Veel eten voor de mens is niet echt geschikt voor je valkparkiet dus laat het enkel met bepaalde dingen toe ;-)

Zou er lekker van genieten verder en kan verder weinig kwaad dus geen zorgen maken ;-)
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

jfvhl

Wij hebben twee kakariki's die door het huis vliegen, iedere dag wel een paar uur. Maar als ik maar een kaakje of boterham eet dan zitten de heren iedere op een schouder, scheef koppie en 'ze kijken het eten uit je mond', helemaal blij als ik dan wat (voorgekauwd) wat geef. Wat dat is met die beesten... En als je dan merkt met wat een precizie die actie uitvoeren van het aanpakken, zó voorzichtig. Het is heel leuk maar er zijn grenzen, ik ben geen kaka, ik ben het baasje en als ik het zat ben moeten ze ophoepelen en lekker zelf gaan struinen in hun eigen kooi, daar is genoeg aanwezig. Maar ze vinden het zo gezellig, jawel, maar het hoort wel bij het vogel-zijn. Vogels voeren elkaar ook op die manier, ze hebben helemaal geen honger maar het is ook genegenheid. Het hoort er gewoon bij.
Alleen toen onze grasparkiet dit wilde doen bij een van de kakariki's vond deze dat wat minder, waarschijnlijk beneden zijn stand, haha.... en liep ie weg, maar deze twee zijn helemaal dol op elkaar, en dan is de andere kaka wel eens een beetje jaloers. Dus dat voer gedrag is heel normaal. Soms voeren ze de glimmende drinkbakjes, of de tralies en als ze een spiegeltje zien is het hek helemaal van de dam, de viezerikken, alles zit er onder. Nou, heb plezier.
groeten
Jantina