6 mei 2025, 01:29:39

Los zitten valkparkiet

Gestart door Christophe, 16 mei 2013, 19:25:31

« vorige - volgende »

Christophe

Hey allemaal,

we zijn op zoek naar een geschikte vogel om in ons huis te houden, er zijn nog wat twijfels tussen een paar soorten, gaande van ara tot kakariki, maar de valkparkiet staat nu toch hoog op de ranglijst.

Echter wat we ons afvragen, wat wel een rol zal spelen, kan je een valkparkiet, indien tam, als je thuis bent los op zen kooi houden?  Ik bedoel dan zo die kooien zoals een zitstok bovenop, dat ie daar op zen gemak op zit, of is het zo als je een valkparkiet dat laat doen hij de hele tijd rondvliegt en niet op zen gemak bovenop zen kooi of in een javaboom zal blijven zitten?

Ik denk dat we hier wel bij de juiste mensen zitten om er een antwoord op te krijgen, bedankt alvast!

Suus91

Ik heb er 6, waarvan 2 tam. Deze vliegen vanaf een uur of 9 s'ochtends tot 10u s'avonds. Ook wanneer ik weg ben mogen deze gewoon losvliegen in hun kamertje.
Zorg alleen wel voor dat je parkiet zich niet ergens aan ken verwonden als je weg bent. Bij mij is de kamer voor de valkjes helemaal parkietvriendelijk. Geen gevaren, geen kabels waar ze aan kunnen knagen of hoekjes waar ze achter kunnen vallen
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Christophe

Maar ik bedoel voor op hun kot bv of in een javaboom? Vliegen ze dan heel de tijd heen en weer, of kunnen ze ook bv zoals een ara stilzitten op die boom of hun hok?

Rianne

Ze zullen het liefste bij je zitten, of op een hoger plekje in de kamer. Het idee achter uit de kooi halen is dat ze hun vleugels kunnen strekken ;)

Suus91

Tuurlijk zullen ze regelmatig wel de vleugels strekken en een rondje vliegen, als ze zich maar niet kunnen bezeren.

Dacht dat vogels vleugels hadden om te vliegen, en niet alleen om stil te zitten? ;)
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky