5 mei 2025, 11:52:22

buitenvolliere grootte

Gestart door Lydia, 23 april 2013, 19:52:27

« vorige - volgende »

Lydia

23 april 2013, 19:52:27 Last Edit: 23 april 2013, 20:02:13 by Lydia
Hallo  :D

Weer een vraag ;)
Ik heb 7 valkparkieten en 2 diamantduifjes.
De buitenvolliere hebben we overgekocht van een vriend van ons.
De maten zijn: 2.50 breed en 80cm diep.
Is dat groot genoeg?

Groetjes Lydia Havenaar

Johny en Evelien

Hai Lydia,

Het kan wel maar als je ook wil kweken in de voliere is het wel krap hoor! Persoonlijk zou ik hem meer vierkant maken dat ze meer ruimte hebben om te vliegen. Minimaal 1,50 m ipv 80 cm.  Zelf hou ik minimaal 1x1x1,8 meter per koppel aan. Maar goed dat is mijn mening he?!
Veel plezier met je voliere.

Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Lydia

Hoi Evelien,

Ik ga niet kweken met m'n valken.
Zelf vind ik de diepte ook wat te weinig.
Helaas vind manlief het prima zo  ::)

Die diamantduifjes heb ik nog maar een week. Kreeg ik bij de volliere erbij  ;)
Waarschijnlijk gaan die naar m'n vader, hij is een echte duivenfan.

Dus dan zijn het 7 valkparkieten. Waarvan 2 stelletjes.

Lydia

Er komt ook nog een binnenhok in de schuur, waar ze kunnen eten . Evt hangen we daar ook 2 nestkastjes in, waar ze kunnen leggen. De eitjes ruil ik wel in voor nepeitjes omdat ik niet meer valkjes bij kan nemen. En babyvalkjes moeilijk te verkopen zijn.

Johny en Evelien

Wanneer je 2 blokken op gaat hangen voor 7 valkjes krijg je geheid problemen hoor! Hoeveel poppen en mannen heb je? Vraag mij uberhaupt af, wanneer je geen jongen wilt waarom je blokken ophangt. Broeden kost veel energie en die wordt in dit geval onnodig verspild!

Mocht je toch blokken op hangen dan is het belangrijk meer poppen dan mannen te hebben of een gelijk aantal en dan moet je voor 4 koppels minimaal 5 blokken ophangen. Door blokken op te hangen gaan de hormonen aan het werk, kan er agressiever worden gereageerd en kun je erop wachten dat het vechten wordt.

Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Lydia

Ik heb nu 2 mannetjes en 2 popjes.
1 mannetje en 1 popje zijn een echt koppeltje. Heb al een nest gehad, wat allemaal onbevrucht was. Ze zijn ook nog maar jong (vermoedelijk 2 jaar).
het andere mannetje en de andere pop vinden elkaar wel aardig.
Dat popje heeft nog geen ei gelegd. Die 2 popjes zijn zusjes. En allebei opvangertjes. Heb ik nog maar een half jaar in huis.

Verder heb ik een handopfok valkje van bijna een jaar.
Ik heb haar met 2 weken gekregen van mijn vriendin om haar te pappen, omdat ze zeeer ernstig werd geplukt. Ze is vermoedelijk een pop. Zij is nog alleen, trekt alleeen erg naar mij toe. Kijkt niet echt om naar de rest van de valkjes..

Van die vriendin krijg ik nog een stelletje valkparkieten, als de volliere helemaal af is.

Maar na alle reacties, begin ik toch te twijfelen of ik die 2 valkparkieten erbij neem. Die 2 zitten nog bij m'n vriendin in de volliere, maar ze wil gaan minderen. Als ik ze toch niet 'wil', houd ze ze gewoon.

Bovenal wil ik dat mijn valkparkieten het goed hebben. Ze hebben nu een eigen vogelkamer en zitten altijd los. Dus ze zijn ruimte gewend.

De 2 diamantduifjes gaan naar m'n vader, die meerderen duiven heeft en er de ruimte voor heeft.

Dus dan heb ik uiteindelijk 5 valkparkieten. Hetzelfde aantal als wat ik nu al heb.

Ik heb 1 blok voor dat koppeltje wat al een nest (onbevrucht) heeft gehad.
Het andere popje heeft nog geen eitjes gelegd, maar trekt wel wat meer op naar 1 van de mannetjes. Al zijn ze geen stel.
Moet ik daar dan dus ook een blok voor neerhangen?

Ik dacht eigenlijk dat je een blok moet hebben hangen als je een koppeltje heb, vandaar dat ik een blok heb. Nu wel weggehaald hoor, omdat ze ervan af is. En ik ze rust gun.

Sven de Valk

Persoonlijk vind het wel klein, ik heb 6 valken en 2 splendid in een voliere van 2,5 bij 2,5 en een stuk eraan van 0,80 bij 1. Zelf kweek ik er wel mee. Of misschien hebben mijn valkjes het ruim, kan ook :)