6 mei 2025, 14:08:24

buitenvoliere

Gestart door Lydia, 7 maart 2013, 18:27:00

« vorige - volgende »

Lydia

Hallo,
Ik heb een vraag over de buitenvoliere .
We gaan een buitenvoliere maken. Heb al wat gelezen erover .
Mijn valkparkieten zijn buiten niet gewend .
Hebben jullie  een nachthok voor de wintermaanden?
Of gebruiken jullie boomschorsmatten? Wat zijn jullie ervaringen?
Mischien met foto ?
Groetjes lydia

Johny en Evelien

Hoi Lydia,

Wij hebben een tochtvrij geïsoleerd nachthok. Onze voliere bestaat uit een tuinhuisje met aanbouw. Het nachthok zit achterin het tuinhuisje. Op de planken hebben we piepschuim platen gemaakt, en daar over heen van die carbonaat platen. Dit is ook makkelijk met schoonhouden en bloedluis heeft ook geen kans.
Dat is voldoende hoor! Je kan ook een nachthok in je schuur bouwen dan hoef je niet te isoleren. In de winter krijgen ze als het echt koud is extra trosgierst en zonnepitten. Ook extra multivitaminen. Wel maken we een groot stuk van de buitenren dicht met glasplaten als het echt koud is. Belangrijk is dat ze uit de wind kunnen zitten. Wij hebben wel een dak over het geheel maar dat is ook omdat er hier veel kouwtjes, duiven en ganzen zijn.

Toen het zo koud was zaten de meeste vogels gewoon buiten hoor! Als je ze naar buiten wil doen, wachten op beter weer en het verschil in temeratuur mag niet meer zijn dan 6 graden tussen binnen en buiten.  Wanneer het rond de 15/ 16 graden is voor een lange periode zonder nachtvorst dan kunnen ze naar buiten.
Als ze dit voorjaar, zomer,najaar buiten zijn dan kunnen ze de winter aan hoor!
Succes! Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Lydia

Thanks voor je goede uitleg  :)
We gaan waarschijnlijk een gedeelte van de schuur gebruiken als nachthok voor de valken  ;)

Alexandra

Hoi Lydia,

Mijn valken zitten sinds vorig jaar ook dag en nacht buiten ... doen het hartstikke goed!

Ik heb er nu nog 3 binnen zitten die ik door omstandigheden naar binnen heb moeten halen (macho zijn pop is ontsnapt en heb toen 2 andere poppen erbij gekregen maar die zijn ook nog nooit buiten geweest)

Deze 3 valken gaan pas naar buiten als er geen nachtvorst meer komt en de buiten temperatuur goed is ... zal wel ergens april, mei worden ...

Kijk anders maar eens in mn dagboekje, of op mijn eigen site, (zie link hieronder) en dan op de 2e bladzijde, daar zie je foto's van de voliere ..

grts Alexandra

Check out m'n website: http://www.Lichtstadvalkjes.nl

Johny en Evelien

Citaat van: Lydia op  8 maart 2013, 16:14:11
Thanks voor je goede uitleg  :)
We gaan waarschijnlijk een gedeelte van de schuur gebruiken als nachthok voor de valken  ;)
Graag gedaan en succes!!!!!!!!

Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel

sepke

11 maart 2013, 19:45:10 #5 Last Edit: 12 maart 2013, 23:53:51 by sepke
Ik heb een gedeelte v.d. garage als vogel ruimte ingericht. Hier is het binnen verblijf. Klik maar eens op de link in mijn handtekening dan zie je hoe het eruit ziet.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Lydia

Thanks voor de links en reacties  :D

Lydia

Wij willen in de schuur een kleine binnenhok , zodat ze de meeste tijd buiten zitten  ;)
Heb 7 valken (wil er nog 1 bij), hoe groot moet dan het binnenhok  zijn?

Johny en Evelien

Ons nachthok is 2 meter bij 80 cm en 1.80 hoog maar die van ons is wel wrg groot hoor. We hebben nu 8 valkjes. De valken zitten alleen met extreme kou hier binnen. Een meter bij een meter is minimaal vind ik want je moet er ook goed in kunnen om schoon te maken.
Groetjes Evelien

Lydia

Ons buitenvolliere staat nu  :D
Alleen nu weer een vraag :
We hebben 7 valkparkieten en 2 diamantduifjes. De Duifjes zitten al buiten. De valkjes wil ik over 2 weken buiten in de volliere zetten.
De buitenvolliere is 2.50 lang en 80cm diep. Is dat groot genoeg voor 9 vogels?

sepke

Dit is een vraag waar je zeer waarschijnlijk verschillende antwoorden op krijgt. Er zijn mensen die dit ruim genoeg vinden voor 9 vogels andere vinden het te klein. Ik persoonlijk vind het krap voor deze 9 vogels. Als ik mijn binnen en buiten voliere bij elkaar optel dan kom ik tot 9 meter lang, 1.20 meter diep en 1.95 meter hoog, hierin zitten 9 valkparkieten. Er zit wel een koppel bij waar ik een nestje mee wil kweken dus het aantal kan oplopen tot 15. Toen ik begon met mijn eerste voliere heb ik ook de vraag op diverse fora gesteld hoeveel valkparkieten erin kunnen. Er kwam toen een gemiddelde uit van 2 valkparkieten op 1 m² grond oppervlak. In jouw geval zouden er dus 4 valkparkieten in kunnen.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Lydia

Hoi Sepke,
Ik ga niet kweken met m'n valkjes.
We hebben gisteravond besloten dat de 2 diamantduifjes naar m'n vader gaan, dat is een echt duivenliefhebber en heeft er ook veel verstand van.

Dus dat zijn dan 7 valkjes. In het binnenhok krijgen ze hun voer. Dus buitenhok is echt om lekker te vliegen en te zitten .

Met de tijd gaan we zeker uitbreiden met de volliere  :)