13 mei 2025, 19:46:20

broedproces hoe werkt dan bij de valk

Gestart door marloes343, 22 april 2013, 17:52:57

« vorige - volgende »

marloes343

Hallo allemaal,
Ik heb 2 koppeltjes valkparkieten buiten het hok

1 van de 2 kopeltjes heeft gisteren een ei gelegt. nu zitten ze er om ste beurten op.
betekend dit al, dat het popje is uitgelegd? of kan het popje nog meer eieren gaan leggen?

En hoe vaak moet ik in het broedhok kijken? hoorde dat je dat elke dag even moet doen maar, schrik ik ze dan niet af zodat ze niet meer gaan broeden?

Ik heb er nog niet zo veel ervaring mee vandaar deze vragen

Ik hoor het wel
Groetjes marloes

kerbie

Ik heb al een paar boeken gelezen over parkieten.Normaal leggen ze een ei om de 2 dagen en kunnen gaan tot 6 eieren.Ik zelf raap geen eieren om kunsteieren te leggen.Dan komen ze bijna allemaal gelijk uit.Bij kanaries doe ik dat wel.Ik zelden in de blok laat gewoon het goesting doen.Om de paar dagen is denk ik al meer dan voldoende.Weet niet of het kwaad kan maar ik doe het zo.

marloes343

Bedankt voor je antwoord kerbie
Dus als ik het goed begrijp hoef ik niet elke dag in het broedhok te kijken? Misschien stomme vraag maar wat betekend de zin: laat gewoon het goesting doen

Groetjes marloes

Larissa

Hoi,

Gemiddelt op de twee dagen kun je een ei er bij verwachten, ze broeden omste beurt, hoe verder in het broedproces hoe mee ze saampjes kunnen gaan zitten in het blok

gemiddelt gaan ze na het 2de of 3de gelegde ei over tot broeden.
Het duut gemiddelt 21 dagen voor dat het eerste jong uit komt
Beide ouders zullen de jongen gaan warm houden en voeren om en om.

Groetjes

Patrick

Je kan met een klein make up spiegeltje af en toe in het blok kijken hoeveel eitjes er liggen. Meeste is hierboven al gezegt.
Zorg wel dat de ouders iets meer eivoer krijgen als ze aan het broeden zijn en een schaaltje waar ze in kunnen badderen.