13 mei 2025, 19:46:20

broedproces hoe werkt dan bij de valk

Gestart door marloes343, 22 april 2013, 17:52:57

« vorige - volgende »

marloes343

Hallo allemaal,
Ik heb 2 koppeltjes valkparkieten buiten het hok

1 van de 2 kopeltjes heeft gisteren een ei gelegt. nu zitten ze er om ste beurten op.
betekend dit al, dat het popje is uitgelegd? of kan het popje nog meer eieren gaan leggen?

En hoe vaak moet ik in het broedhok kijken? hoorde dat je dat elke dag even moet doen maar, schrik ik ze dan niet af zodat ze niet meer gaan broeden?

Ik heb er nog niet zo veel ervaring mee vandaar deze vragen

Ik hoor het wel
Groetjes marloes

kerbie

Ik heb al een paar boeken gelezen over parkieten.Normaal leggen ze een ei om de 2 dagen en kunnen gaan tot 6 eieren.Ik zelf raap geen eieren om kunsteieren te leggen.Dan komen ze bijna allemaal gelijk uit.Bij kanaries doe ik dat wel.Ik zelden in de blok laat gewoon het goesting doen.Om de paar dagen is denk ik al meer dan voldoende.Weet niet of het kwaad kan maar ik doe het zo.

marloes343

Bedankt voor je antwoord kerbie
Dus als ik het goed begrijp hoef ik niet elke dag in het broedhok te kijken? Misschien stomme vraag maar wat betekend de zin: laat gewoon het goesting doen

Groetjes marloes

Larissa

Hoi,

Gemiddelt op de twee dagen kun je een ei er bij verwachten, ze broeden omste beurt, hoe verder in het broedproces hoe mee ze saampjes kunnen gaan zitten in het blok

gemiddelt gaan ze na het 2de of 3de gelegde ei over tot broeden.
Het duut gemiddelt 21 dagen voor dat het eerste jong uit komt
Beide ouders zullen de jongen gaan warm houden en voeren om en om.

Groetjes

Patrick

Je kan met een klein make up spiegeltje af en toe in het blok kijken hoeveel eitjes er liggen. Meeste is hierboven al gezegt.
Zorg wel dat de ouders iets meer eivoer krijgen als ze aan het broeden zijn en een schaaltje waar ze in kunnen badderen.
Als de eitjes op uitkomen staan hoor je ze al piepen in het ei en kan dan makkelijk 2 dagen duren voor dat de eerste eruit is.
Dan moet je de vogels ook meer voer aanbieden en eivoer.

Na een dag of 8 kunnen de oogjes open gaan en na  2 weken komen de eerste veertjes. Nu gaat het helemaal hard en met een week of 4 gaan ze ook fladderen in het broedblok. Vleugel training noem ik het altijd. Rond de leeftijd van 5 weken zullen ze proberen uit te vliegen en zal ook steeds 1 van de ouders in de opening gaan zitten van het broedblok om ze tegen te houden. Beste kan je dan de deksel iets op een kiertje laten staan zodat er toch ventilatie is in het broedblok en verse aanvoer van schone lucht/zuurstof.
Tegen de 6 weken vliegen ze uit of zijn ze al uitgevlogen en worden nog steeds door de ouders gevoerd. Ze kunnen dan echt bedelen om voer en de eerste keer denk je echt van oei........ hebben ze pijn of zo want het kan voor sommige mensen een rot geluid zijn.
Voeren doen de ouders ook niet zachtjes in onze ogen en kan erg grof gaan maar dit is normaal dus geen paniek.

Jonge vogels zijn pas zelfstandig als ze zelf kunnen eten en drinken en is meestal met een week of 7 a 8. Dan pas kunnen ze ook eventueel naar een nieuwe eigenaar.

Neem je de jongen vanaf week 2½ dagelijks even in de handen dan raken ze daar al aan gewend en hou je dit iedere dag vol dan zijn ze gelijk tam als ze uitvliegen.

Zelf stop ik uitgevlogen vogels altijd nog 2 of 3 dagen terug in het broedblok als de avond begint. Dit geeft ze iets meer speling en gewenning aan de omgeving en raken ze ook niet gewond snachts als ze in paniek van een stok afvallen.

Wil je de vogels ook ringen dan kan dat het beste als de oogjes net open gaan, tenminste rond die tijd kan je ze proberen te ringen. Begin er iets vroeger aan om eraan te wennen en tegen de tijd dat de ring blijft zitten heb je gelijk ervaring opgedaan ;-)
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Valkenhof Waalwijk

Mooi geschreven Patrick,
ik wil er nog aan toevoegen dat je de broedende vogels ook kunt laten wennen aan het kijken in de blok.
ik ga zelfs om de andere dag voorzichtig met mijn hand in de blok en duw ze zachtjes opzij om te controleren hoe de eitjes eruit zien en hoeveel ze er hebben. Ze blazen dan wel in het begin maar dat is zo over.
Als ze uitgekomen zijn kun je dit ook doen om de jonkies te bekijken. Succes groetjes Eddy

marloes343

Hallo allemaal,

heel erg bedankt voor de reacties,
ik heb sinds gisteren 3 gekookte eieren en een bord met water
bij in het hok gezet. Ik heb me idd al een aantal keren afgevraagd waarom ze nu steeds zo nat waren, dat deden ze eerder nooit, maar nu weet ik het haha.

Beide koppels zijn nu aan het broeden en ik kijk om de dag even in de blokken om te kijken of de eieren goed liggen en of er nog eieren bij zijn gekomen. De mannen gaan altijd meteen van de eieren af maar de popjes zijn altijd heel eigenwijs die blazen altijd. Dan laat ik ze ook maar mooi zitten want mijn valkjes zijn niet tam en dan ben ik bang dat ze gaan bijten.
Ze beginnen er wel aan te wennen want elke keer als ik in het hok wil vliegen ze meteen naar het binnen gedeelte.

Vanaf wanneer kan ik de eieren schouwen? Het eerste koppel is nu ongeveer 2 weken aan het broeden?

als de eieren uit zijn moet ik dan nog speciaal voer voor de jongen kopen? op het eivoer na?

gr marloes