16 mei 2025, 02:52:17

krijgt het kleintje eten?

Gestart door victor, 20 april 2013, 10:43:24

« vorige - volgende »

victor

Al onze donsjes zijn geboren , het 5de is net uitgekomen .
Ik had een vraagje over het derde jong dat is echt een heel kleintje tegenover de rest en ik heb net gekeken of ze allemaal een gevulde krop hadden en dat hadden ze allemaal behalve dat kleintje , hij heeft wel een dik donker buikje , wil dit dan zeggen dat hij toch genoeg krijgt ?
Groetjes

smiley

Hoi

Als er niets in zijn kropje zit dan krijgt hij niet genoeg te eten .
Probeer eens om de oudste eruit te halen en de kleinste te laten zitten .
soms voeren ze hem dan wel ,het kan ook zo zijn dat de ouders voelen dat er iets mis mee is en dan laten ze hem gewoon dood gaan .
Geef je ze ook gekookte rijst zonder zout of macaroni zonder zout,vinden veel ouders erg lekker en niet vergeten eivoer ..

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

carco

Als het kleintje er net uit is kan het nog wel even duren voor hij iets krijgt.
De eerste dag hoef je je niet zo veel zorgen te maken, dan teren ze nog op het eigeel.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

victor

20 april 2013, 13:54:10 #3 Last Edit: 20 april 2013, 13:56:59 by victor
Hij was gistermorgen geboren en hij is jammer genoeg gestorven ik kom net terug thuis en ga nog even kijken en hij lag dood  :( .
De andere 3 zijn duidelijk veel groter en hebben een echt goed gevulde krop .
Het 5de jong die is geboren iheeft ook nog altijd niks gekregen ik hoop maar dat het met die goed zal aflopen , hij zag wel nogal rood op zijn hoofdje ,is dat iets ergs of is dat gewoon omdat hij net uit het ei is? .
Ze krijgen elke dag wel iets gsteren geraspte wortels de dag ervoor spaghetti ( zonder zout ) eivoer is gemengd door hun eten nu hangt er ook nog peterselie.
Ja trouwens ze zorgden nochtans goed voor hem want hij zat altijd onder hun , zouden ze eten te kort hebben ofzo???
Ze hebben 2 volle bakjes die ik elke dag verander en trosgierst en groente ( niet dat ze daar veel van eten )
Als ik moeder zie gaan eten zou ik dan de 3 grote der even uitnemen zodat ze het kleintje zou gaan voeren?
Waar kan je voer kopen om bij te voeren voor moest het nodig zijn.
Ik vind het zo erg dat ik getwijfeld heb en dat hij nu gestorven is  :'(

smiley

Hallo

Spijtig dat er 1 kleintje het niet gered heeft .maar daar kan je niets aan veranderen .
De ouders zullen wel aangevoeld hebben dat er iets niet goed was met dit kleintje ,alleen de sterkste overleven het zo gaat het ook in het wild .
De ouders krijgen volgens mij genoeg te eten en de andere kleintjes doen het wel goed met goed gevulde kropjes ...
De jongste is vandaag pas beboren en hoeft van daag niet speciaal gevoerd te worden ....
Morgen ochtend is ook goed ,laat de ouders maar zoveel mogelijk met rust ...
Voor hun is alles ook nog nieuw als ze steeds gestoord worden dan is dat ook niet leuk .
Kijk 2x per dag even hoe de stand van zaken is en niet al te ongerust zijn  ;)

Groetjes Conny

victor

Ik heb de drie grootste eens weggenomen als moeder gaan eten was en de eerste keer heeft ze hem dan wel gevoerd , het was niet veel maar een heel erg klein kropje maar het is dan ook een klein vogeltje .
S'avonds opnieuw gedaan maar ze voerden hem niet ze gingen er gewoon opzitten dus de drie grootste erin en die ging ze wel meteen voeren .
We zullen wel zien hoe het verder loopt , we hebben toch een pot opfokvoeding gekocht mits morgen de winkels dicht zijn en voor als het nodig zou zijn.
Groetjes

smiley

Hallo Victor

Wat jammer dat het zo gaat met de kleintjes ..
Wees voorzichtig met pap geven aan het kleintje ,geef als het nodig is hele kleine beetjes .0,3 ml per keer en niet te dikke pap geven .
Wees heel voorzichtig want als het zich verslikt is het gelijk over met zo'n kleintje ..
Wil je niet bang maken maar zelfs de meeste kwekers beginnen niet eens aan een jong van minder dan een week oud ..
Ik hoop natuurlijk wel dat het jou lukt !! er staat een voedingsschema bij hand-opfok op deze site

Groetjes Conny

victor

Dank je Conny , ik denk dat ze niet echt de kracht hadden om hun hoofdje hoog of hoger te houden zoals de grotere vermoed ik waardoor ze werden over het hoofd gezien .

We hebben die avond toch maar gegeven zodat hij wat kracht kon opdoen, ik wou niet nog een kleintje verliezen.
De dag erna ging ik eens kijken hoe het ermee was....
Ik deed het deksel open en wie zat daar samen met zijn broers of zussen met het kopje omhoog naar eten aan het bedelen  ;D

Ze zaten op dat moment op 1 na met een lege krop dus heb het terug dicht gedaan en s'avonds nog eens gekeken , ja hoor wat een goed gevulde krop heeft hij nu , echt dag en nacht verschil , had hij gewoon even een goede maaltijd nodig of wat , ik weet het niet maar hij is er nu toch goed doorgekomen  en hebben nu 4 kleintjes  :)
Jammer van het ene maar voor hun eerste nestje doen ze dat  super en voor ons is het een les geweest .
Groetjes

domenique

Ik zat met het zelfde probleem. Alleen is het verschil hier iets groter. de jongste scheelt een hele week met het vierde eerste jongen. Zit een behoorlijk verschil in. nu de oudste 4 al in de veren komen is het kleintje nog een bloterik.
Hier ook het eerste nestje van de ouders, dus maakte mij wel zorgen. Maar ik wou zelf niet te veel doen. heb hem zo af en toe wat naar voren geschoven en na het blok schoonmaken even 5 à 10 minuten alleen laten liggen in het blok.
gelukkig is het kleintje een vechtertje en doet hij het heel goed.

Jammer van het ene ukje en goed dat je even wat gevoerd heb zodat die toch mee kan komen.