5 mei 2025, 18:12:37

Rui met bloed en afgebroken pen

Gestart door Kim Mignon, 16 april 2013, 22:10:36

« vorige - volgende »

Kim Mignon

Ik heb een 2,5 jaar oude mannetjes valkparkiet. Hij is in de rui maar nu zag ik bloed in de kooi en een afgebroken/afgescheurde vleugelveer. Rico kan nu nauwelijks meer vliegen. Wat moet ik doen aan het restje pen welke waarschijnlijk nog in de vleugel zit?

smiley

Hallo Kim

Waarschijnlijk is je vogel vannacht ergens van geschrokken en heeft hij een paniek aanval gehad ..
Op dat moment kan hij in de kooi de stokken niet meer terug vinden en gaat hard klapperen met de vleugels .
Die slaan vervolgens tegen de tralies aan en breken af of komen eruit !
Als het bloeden is gestopt hoef je er niets aan te doen ,het stukje pen valt er van zelf uit of de vogel trekt hem er zelf uit .
De pennen die hij kwijt is komen binnen 6 weken weer terug ,maar al die tijd zal hij niet goed kunnen vliegen ..
Hou hem wel goed in de gaten omdat hij ook in de rui is en nu licht gewond is kan hij wat stiller worden .
De rui kost veel energie en het aan maken van
nieuwe vliegpennen kost ook energie .
Laat in de nacht een lampje branden naast de kooi ,dan is de kans op een paniek aanval een stuk kleiner ...
Gebeurt het nu weer en het bloed opnieuw dan zou je het stukje er bij de vogel/dierenarts eruit kunnen laten halen .

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht