verschil dominant pastel en zwaar bont witmasker?

Gestart door Johny en Evelien, 10 april 2013, 12:48:27

« vorige - volgende »

Johny en Evelien

Ik heb een man van 3 jaar oud en toen ik hem ging ophalen zei de mevrouw dat hij een zwaar bont witmasker is. Er zit geen wildkleur meer in. Nou zag ik bij een kweker een soort gelijke valk en die werd aangeduid als Dominant pastel DF.

Kan iemand mij het verschil uitleggen en hoe ik hem moet invoeren in de mutatiecalculator? Alvast ontzettend bedankt!

Hoop dat de foto duidelijk genoeg is.

Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Rianne

Dominant pastel en bont zijn 2 totaal verschillende mutaties. Nu is dominant pastel niet eenvoudig te zien bij een zwaar bonte valk, maar de kans dat je 'toevallig' een DP blijkt te kopen is vrij klein. Ik zou hem gewoon als witmasker bont invoeren.

Inge88

10 april 2013, 13:48:09 #2 Last Edit: 10 april 2013, 13:50:08 by Inge88
Van wat ik weet over een dominant pastel (gezoomd) DF is dat de valkparkiet dan een volledig lichtere vogel is, maar dat je te maken hebt met lichte en donkere types. Waarbij donkere types in sommige gevallen heel lastig zijn te onderscheiden van de "gewone" mutaties.

Misschien dat het vergelijkbare valkje een donker type is waardoor hij er zo op lijkt?

Bert_85

Even aanstippen dat de juiste naam "gezoomd" is. Verenonderzoek heeft uitgewezen dat deze mutatie bij de valkparkiet overeenkomt met de gezoomde mutatie bij andere vogelsoorten, vandaar de naamswijziging.

Enkel de dubbelfactorig (DF) gezoomde zouden verward kunnen worden met een volledig bonte vogel. De enkelfactorige (EF) behouden steeds een relatief donkere kop. Met relatief bedoel ik dat vergeleken met de wildkleur de kopkleur toch ietsje lichter kan zijn. Maar dus nog steeds behoorlijk grijs.

Gezoomde valkparkieten zijn nog zeldzaam, de kans dat je toevallig een dubbelfactorig (DF) gezoomde koopt is zeer klein.

Het onderscheid tussen gezoomd en volledig bont kan je meestal maken aan de hoorndelen: snavel en nagels. Bij de DF gezoomde zijn deze grijs, bij zwaar of volledig bonte zullen er veel kans ook licht (= bont) gekleurde nagels en/of bek aanwezig zijn.
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be

Johny en Evelien

Dank jullie voor de reacties en de duidelijke uitleg van Bert. Onze Mirrin heeft een lichte snavel en tenen. Hij is dus zwaar bont witmasker. Ik heb mog even gekeken maar denk dat die kweker zich ernstig vergist dan ........ Ook zijn valk is dan bont witmasker of zwaar bont witmasker. Moet eerlijk zeggen dat ik niet eerder van dominant pastel in.welke factor dan ook had gehoord tot ik het op zijn website tegen kwam. Snap ook wel waarom als het vrij zeldzaam is!

Weer wat geleerd! Tnx!

Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel

Bert_85

10 april 2013, 22:39:24 #5 Last Edit: 10 april 2013, 23:13:00 by Bert_85
Nog een extra noot: bij zeer jonge vogels zijn de hoorndelen (vooral de snavel), ook bij de DF gezoomde, wel wat lichter. Maar lang duurt dat niet, zeker op enkele maanden ouderdom moet er al grijze kleur te zien zijn.

Ik heb foto's maar niet van eigen vogels ... ze staan ook op het valkparkietenbenelux forum, bv. op pagina 5 van dit kweekverslag staan er verschillende:
http://valkparkietenbenelux.forumup.be/viewtopic.php?t=1562&postdays=0&postorder=asc&highlight=dubbel&start=60&mforum=valkparkietenbenelux

carco

Volgens mij kan je daar niet lezen als je geen lid bent Bert?

In ieder geval is onderstaande de mijne , deze komt bij dezelfde kweker weg.
Dit is een df gezoomde bleekmasker/witmasker man.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Bert_85

Zeer mooie vogel Caroline, maar heb je ook een foto waarop snavel en/of nagels goed zichtbaar zijn?

Deze vogel heeft nog een beetje grijze kleur. Zelf vind ik dat het mooiste omdat je dan de zoming nog kan zien.
Maar er bestaan ook DF gezoomde die nog lichter zijn, zodat het onderscheid met volledig bont inderdaad moeilijk wordt. Ik vraag eens na of ik enkele foto's kan plaatsen.

carco

De vogel verkleurt nog steeds, inmiddels zijn de lange vleugelpennen een stuk lichter geworden.

Groetjes: Caroline.

Patrick

Lelijke vogel Carco  ;D

Bert kan/mag wat foto's laten zien die duidelijk laten zien hoe een gezoomde valkparkiet eruit ziet. De kan dat je een dubbel factor gezoomde koopt zonder te weten wat het is .......... die kans is heel erg klein omdat je bewust op dubbel factor moet kweken met 2 enkel factor gezoomde valkparkieten en dan is de kans 25% dat er een dubbel factor geboren wordt.
Zelf heb ik er een paar gekweekt en soms had ik twijvel gevallen of die wel of niet dubbel factor zijn en laten zien aan een franse top kweker. Op dit moment kweek ik met diverse koppels waar alleen enkel factor uit kan komen en op de foto uit het eerste bericht kan ik niet zien of die wel of niet gezoomd is.
Enkele foto's van gezoomde valkparkieten kan je ook op deze link zien : http://www.valk1969.nl/page11.php

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

carco

Citaat van: Patrick op 11 april 2013, 12:10:11
Lelijke vogel Carco  ;D

Gr,

Patrick

:P komt ook van een kweker wiens naam ik niet bekend maak  ;D

Patrick

Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Bert_85

Ah nu hebben we al een heleboel foto's van de snavels en nagels. Zoals je kan zien zit er bij de DF gezoomde altijd grijze kleur in, daarmee kan het onderscheid met zwaar/volledig bonte vogels dus vrij goed gemaakt worden.

Johny en Evelien

Met de foto's wordt het voor mij nog duidelijker!

Mirrin heeft wel donkere nagels maar geen donkere snavel en verder kan ik niet iets vinden zoals op de foto's dus hij is voor mij gewoon zwaar bont. Hij is mooi en lief en als het mee zit wordt hij vader.

Ik vind dit wel ontzettend leerzaam!!!! Dank jullie daar voor! Mooie valkjes zijn het wel, heel apart!

Groetjes Evelien

*Esther*

Citaat van: Patrick op 11 april 2013, 12:10:11
Lelijke vogel Carco  ;D

Bert kan/mag wat foto's laten zien die duidelijk laten zien hoe een gezoomde valkparkiet eruit ziet. De kan dat je een dubbel factor gezoomde koopt zonder te weten wat het is .......... die kans is heel erg klein omdat je bewust op dubbel factor moet kweken met 2 enkel factor gezoomde valkparkieten en dan is de kans 25% dat er een dubbel factor geboren wordt.
Zelf heb ik er een paar gekweekt en soms had ik twijvel gevallen of die wel of niet dubbel factor zijn en laten zien aan een franse top kweker. Op dit moment kweek ik met diverse koppels waar alleen enkel factor uit kan komen en op de foto uit het eerste bericht kan ik niet zien of die wel of niet gezoomd is.
Enkele foto's van gezoomde valkparkieten kan je ook op deze link zien : http://www.valk1969.nl/page11.php

Gr,

Patrick

Die zo geweldige topkweker heeft mij een gezoomde bleekmasker verkocht 'zonder' splits....

Hij blijkt echter split lutino en bont te zijn..... >:(

En zo kan ik nog meer opnoemen dus het woordje top mag er van mij wel voor weg. :-\

Esther