Handopfok 'mensenvalkje' bij grasparkiet zetten?

Gestart door Maaisiej, 10 april 2013, 12:00:57

« vorige - volgende »

Maaisiej

Hoi!

Ik heb even dringend een vraagje, mijn met-de-hand-grootgebrachte valk van 6 maanden woont bij ons in een studentenhuis. Nou zit hij overdag vaak alleen en dat vind hij helemaal niks, hij eet niet goed als hij alleen is en ik heb t idee dat hij 'verdrietig' is zeg maar.

Nou heb ik bij mijn ouders een hele lieve grasparkiet, toen mijn valk daar op vakantie was vond hij de grasparkiet maar niks, hij ging blazen zodra hij te dichtbij was en ging zo dicht mogelijk bij mij zitten. Ik denk dat hij er bang voor is?

Zou ik ondanks dit die grasparkiet bij mijn valk in de kooi kunnen zetten? En hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken?

Maaisiej

Ik lees trouwens weleens dat grasparkieten veel 'feller' en gemener kunnen zijn ook tegen valkparkieten, maar mijn grasje is echt een 'watje' zeg maar en zou eerder wegvliegen dan gemeen doen. Hij zit met een andere grasparkiet samen die hem een beetje terroriseert zeg maar (die kwam er later bij) en die wil ik dan ook graag herplaatsen. Mits mijn lieve grasje dus bij mijn valk kan.

Sorry voor het lange verhaal haha!

Johny en Evelien

Zolang je niet broed kunnen grasjes goed samen met valkjes hoor!

Alleen tijdens de broedt veranderen ze vaak in een geasje dat je niet kent. Ook onderling kunnen ze tijdens de broedt erg gemeen zijn. Veel hangt af van het karakter, de ruimte etc. Ik heb 2 koppels in een aparte voliere van 2,7 x 2 x 1,80 m samen en die kunnen het tijdens de broedt wel goed vinden maar dat schijnt meer uitzondering dan regel te zijn.

Nogmaals zonder broedblokken gaat het meestal prima!

Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Maaisiej

Oke mooi, ik broed inderdaad niet.
Die dominante grasparkiet die samen met de lieve zit die 'wipt' wel heel veel met zijn speelbal zeg maar, het zijn 2 mannetjes (ook mijn valk is een man) dus broeden kan ook niet maar die dominante denkt mss dat die bal zijn vrouwtje is haha! Maargoed voor hem dus een nieuw plaatsje zoeken.

Hoe kan ik het 't beste aanpakken om mijn valk en lieve gras bij elkaar te zetten? Mijn valk is er nu echt nog bang van en is alleen geïnteresseerd in mensen.