16 mei 2025, 19:25:53

eerste eitje

Gestart door plucad, 8 april 2013, 12:47:48

« vorige - volgende »

plucad

Beste allemaal

Gisteren vond ik mijn eerste eitje. Als t goed is koMT daar morgen weer een eitje bij. Op het eerste eitje wordt doorgaans nog niet gebroed. Maar zal dit eitje in een buitenvoliere te koud worden? En hoe heren je nestelgedrag? Mijn koppeltje eet bijna de hele dag en zit op een nestblok.
Benieuwd of jullie mij kunnen helpen...

Patrick

Pas na het 2de of 3de ei gaan ze broeden dus is nog niks aan de hand.
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

plucad

Ja dat dacht ik al uit de literatuur op te maken. Maar is het gedrag bij jou/jullie ook herkenbaar? Veel eten, stevige ontlasting, popje die wat aanvallender reageert...

Sven de Valk

Jaa dit is normaal, straks als de jongen er zijn zullen we waarschijnlijk nog meer eten, en de ontlasting is groter omdat ze het ophouden in de nestkast en daarna komt alles eruit.

plucad

@Sven. Het eerste ei ligt er. Echt veel komen ze niet in het broedblok. Gisteravond heb ik ze wel weer zien paren. Vandaag hoort er volgens de literatuur een tweede ei te komen afwachten dus...

plucad

Zo juist de laatste nestblok check gehad. Geen tweede ei mogen aantreffen. Wel hing de pop tegen het gaas aan en zag ik de claoca goed zitten. Kan het voorkomen dat er meer dan een dag tussen zit voor het tweede ei?

Sven de Valk

Sommige vogels beginnen pas bij het 2e of 3e eieren te broeden, het kan ook nog vanacht komen, als het langer duurt maar wel bol buikje moet je goed opletten op legnood..

pippa

Bij mijn vogels zit er meestal een dag tussen, tussen ei 3 en 4 en ei 4 en 5 zaten er zelfs 2 dagen tussen. Had het voor de zekerheid genoteerd zodat ik het mee in het oog kon houden.

Groetjes,
Nicky