6 mei 2025, 11:44:50

Rare vraag misschien

Gestart door Johny en Evelien, 28 maart 2013, 09:22:36

« vorige - volgende »

Johny en Evelien

Ik zat mij af te vragen of een valk in een voliere en een valk in de huiskamer die beide de zelfde goede voeding en verzorging krijgen en beude gezond blijven even oud worden of is de levensverwachting van de valk in de voliere korter?

Het gaat om het algemeen he?! Weet iemand hier iets van?

Ben benieuwd! Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

carco

Weet je: ik heb geen idee?
Het is me wel opgevallen dat tamme vogels die later in de volière geplaatst worden toch wel zwakker zijn dan vogels die wild zijn en altijd in een volière geleefd hebben.
En geen idee waar dat aan ligt?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

mariejj

Citaat van: carco op 28 maart 2013, 12:41:44
Weet je: ik heb geen idee?
Het is me wel opgevallen dat tamme vogels die later in de volière geplaatst worden toch wel zwakker zijn dan vogels die wild zijn en altijd in een volière geleefd hebben.
En geen idee waar dat aan ligt?

Groetjes: Caroline.

handopfok?

carco

Nee het gaat hier niet per definitie om handopfok, maar tamme vogels.

Sven de Valk

Tamme vogels hebben altijd hun 'baasje' (mens) bij hun als ze daarna met alleen soortgenoten zijn zijn ze in onze ogen niet alleen maar ze missen de mens wel, misschien omdat er dan altijd een soort eenzame sweer rond zichzelf hebben..

carco

Dat geloof ik  niet. Het lijkt gewoon of ze zwakker zijn. Ook tamme vogels hebben partners in soortgenoten.

Rianne

Ik denk dat buitenvalken een betere weerstand hebben omdat die ook buiten geboren worden, en niet altijd onder ideale omstandigheden opgroeien. Denk aan kou, regen, temperatuurwisselingen, enz.

Patrick

Moeilijke vraag waar eigenlijk geen antwoord op is omdat niet iedere vogel hetzelfde is qua gezondheid. Tamme vogels kan je gerust weer laten verwilderen zodat ze tussen andere vogels passen dus dat is het probleem niet. Binnen of buiten kweek maakt ook niet uit. Denk dat je gelijk bij het begin moet kijken. Hoe is de conditie van de ouders en wat geven ze voor jongen qua kwaliteit.

Vogels die van buiten komen hebben wel een betere weerstand als je dat vergelijkt met vogels van binnen (maar doe je een vogel van binnen naar buiten krijgt die weer de zelfde weerstand).

Maar laten we de vraag eens anders bekijken. We nemen de zusters Truus en Jantje van het plattenland. Truus wordt zonder enige problemen 93 jaar en Jantje topt der hele leven met der gezondheid en wordt net geen 60 jaar. Denk dus dat op je vraag geen antwoord is omdat je de ene vogel niet met de andere kan vergelijken.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Johny en Evelien

Dank jullie voor jullie mening, gedachtes en reacties. Bij ons zitten ze in principe buiten en het was iets wat ik mij gewoon af vroeg. Ik wist ook niet of het verschil zou maken vandaar.

Fijne pasen allemaal!!

groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl