12 mei 2025, 06:19:45

Valkje ziek?

Gestart door Suus91, 23 maart 2013, 14:10:20

« vorige - volgende »

Suus91

23 maart 2013, 14:10:20 Last Edit: 23 maart 2013, 14:22:26 by Suus91
Hoi sinds kort merk ik dat mijn Sita de laatste dagen bol zit, ze is wat rustiger maar komt nog wel gewoon bij je, laat zich nog aaien ken alles nog met haar vindt haar alleen wat rustiger dan voorheen en merk dat ze wat sneller bol zit.
Haar ontlasting is zover ik weet nog gewoon normaal, ze slaapt niet de hele dag maar zit wel bol, ze eet nog wel gewoon nog netjes.
Zoals ik al al zei het enige wat ik merk is dat ze wat bedaard is en bol zit.

Ik heb sinds klein maandje 3 valkjes erbij sindsdien is ze wat rustiger.
Als ze bij mijn vriend zit zit nog wel altijd graag te knabbelen aan het uiteinde van zijn zakdoek of hapje yoghurt willen pakken.
Overigens Sita gaat vrijwel standaard elke dag mee onder de douche meestal blijft het bij zitten op de douchecabine of op de arm.
Ze heeft vaak maar 1x in de week echt behoefte om er eens voor te gaan zitten

Wie ken mij verdr helpen?
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

sepke

Als je het niet vertrouwt dan toch even naar een vogelarts gaan. Verder zorgen dat de valk warm zit bijvoorbeeld onder een warmtelamp. Verder lijkt mij het beter om nu niet mee naar de douche te nemen.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Suus91

Helaas geen warmtelamp, en ken haar beneden niet kwijt ivm een kat in huis.
Maar ik had al besproken met manlief om even naar de va te gaan, alleen even kijken wanneer het uitkomt afgezien ik zonder rijbewijs zit

Suus91

Overigens ze is nu en dan nog wel alert.
Liep net hun kamertje in Sita klimt gelijk omhoog onderweg naar mij.
Als ze bij me zit wilt ze nog wel actief zijn, ze is momenteel op pluisjesjacht op mijn vest.
Is dat dan weer wel goed teken?

Hoe dan ook hopelijk is het niet ernstings want op bepaalde momenten is ze toch wel actief.

Suus91

Zou het kunnen zijn dat Sita zich rustiger houdt door de andere valkparkieten?
Dat ze wat overdonderd is? Laatst miste ze wel klein hoekje uit haar wang, ik zie ze niet direct vechten maar zou het kunnen zijn dat ze toch wel over zich laat lopen, afgezien het wel speelt sinds de valkparkieten er bij zijn

Tamara8

Klein hoekje uit haar wang? Hoe bedoel je dat, dat er een stukje vlees weg is of veertjes? Misschien kan je het even observeren. Heb je de nieuwe valken er meteen bij gedaan toen ze nieuw kwamen?

Suus91

Ze hebben de eerste 1 a 2 weken in hun eigen kooi geslapen, slapen nu met zijn 6en in een kooi.
Missen echt hoekje met wangveertjes.

Was anders ook van plan om haar de avond bij ons op de slaapkamer te houden.
De valkjes zijn in de avonduren wel allemaal ietwat feller.
Mijn grasje Pucky moet ik dan zoiezo niet aanraken want die bij echt in je vel. Ze leefde eerst met 2 grasparkieten in de kooi dat gaat gewoon perfect, nog nooit problemen mee gehad.
Heb nu 3 valken erbij sinds een maand. 2 dames en 1 man. Heb dus een verhouding van 3 dames valken en 1 man, en een koppel grasparkiet.
De 2 dames en een man die ik erbij heb zijn zover ik weet altijd al samen geweest.
Vanaf dag 1 heb ik ze wel samen laten vliegen. Zowel Sita als de grasjes en de andere valkjes zijn gewend overdag te vliegen.

Ze zondert zichzelf ook regelmatig af.
Het stomme is wel als ze bij me zit is ze wel stuk actiever, veel wassen lekker op pluizenjacht over mijn toetsenbord lopen als ik bij de pc zit en me haarelastiekjes spelen.
Een enkele keer zit ze dan wel bol.
Maar mijn vriend wil eerst even kijken hoe het gaat als ze de avond gewoon bij ons op de kamer slaapt.
De oude kooi en de 2 andere kooien die leeg staan staan wel nog gewoon in de parkietenkamer.

Tamara8

Maar eet en drinkt het valkje wel gewoon normaal? Want dat is wel één van de belangrijkste dingen. Als ze dit niet doet moet je zsm naar de dierenarts aangezien valken niet langer dan 2 dagen zonder voedsel/drinken kunnen/mogen. Voor alle zekerheid zou ik  toch zsm naar de arts gaan en niet afwachten;)

Suus91

Ja eten en drinken doet ze nog zekers.
Zie haar elke dag wel een slokje doen, en eten ook wel. Vandaag vers voer weer gegeven en ze komt ook weer de kooi in met de rest.

Maar misschien durft ze er niet zo goed bij omdat ze bang voor ze is ofzo?
Vanavond zat ze ipv van op het stokje net op de schommel.

Tamara8

Nouja als ik het zo hoor is ze gewoon wat rustiger door de komst van de andere valken. Als je merkt dat het vaker en langer bol gaat zitten, wel even actie ondernemen. Succes!

Suus91

Voor zekerheid toch va gebeld en ik ga woensdag even langs, eerder kon ik niet afgezien ze vandaag al vol zaten morgen ook niet lukt

Suus91

Blijkt dus een lichte vorm van papegaaienziekte te zijn.
Dus antiobioticakuur door het voer 2 maal daags gedurende 5-7 dagen.
Alleen wil Sita het nog niet echt aannemen iemand dus tips om het anders aan haar te geven

Larissa

Vloeibaar of poeder vorm

Vloeibaar dan door het water, poedervorm klein beetje door eivoer.
Haar dat voorzeten, daarna pas zaad. Of klein beetje door het zaad en dan weinig zaad geven zodat je ook zeker weet dat ze der bakje leeg eet en zodoende dus alles binnen krijgt.

Suus91

Het is vloeibaar da heeft gezegd dat het in eerste instantie door voer moest maar dat weigert madame dus, zelfs op een lekker stukje trosgierst. Dus eerst maar ff met een spuitje gegeven vanavond.

Larissa

Klopt het voer ruikt dan anders dus weigeren ze te eten, en dat houden ze nog al lang vol zeg maar.

Even morgen DA bellen en zeggen dat ze nu dus haar voer weigert en of het in het water kan en wat de verhouding dan is.

Heb zelf voor 3 jaar geleden ppg in de voliere gehad en heb toen geruim tijd moeten kuren dus geen 5-7 dagen maar veel langer, ken dus eigenlijk geen lichte variant.

Groetjes