15 mei 2025, 13:55:28

Parkietje boos

Gestart door karinp81, 11 maart 2013, 19:25:52

« vorige - volgende »

karinp81

11 maart 2013, 19:25:52 Last Edit: 11 maart 2013, 19:42:15 by karinp81
Hallo Allemaal,

Sinds vorige week dinsdag ben ik in het bezit van een valkparkietje. Als het goed is een mannetje met de naam Poppie. Poppie is door de fokker met de hand verder opgevoed dus al goed handtam.

Sinds gisteren maakt poppie een vreemd geluid, het is niet fluiten maar ook niet schreeuwen vind ik zelf. Ik heb het gevoel dat hij aandacht wil, maar weet het niet zeker.

Toen ik vanavond terug kwam van het werk deed hij dit weer en ik heb het opgenomen met mijn mobiel. Maar ik kan hier volgens mij geen filmpjes plaatsen of wel?

Filmpje op Youtube gezet! hierbij de link: http://youtu.be/vpy7QE7nYIs

Ik zou dus wel graag willen weten waarom Poppie dit gedrag vertoont.

Rianne

Hoe oud is Poppie? Zonder het filmpje gezien te hebben dacht ik al aan bedelgedrag namelijk. Dit geluid maken alle jongen om te bedelen bij de ouders zodat ze gevoerd worden. Eet hij wel al goed zelf en zit hij ook op stok?

karinp81

Hallo rianne,

Poppie is een week of 8 a 9. Poppie zit goed op de stok, maar doet voor mijn gevoel ook verder niets. Blijft zitten waar hij zit. Zodra ik thuis kom van werken begint hij dus met dat geluidje, maar begint dan ook te eten! Dit zou dus wel passen bij jou idee.
Ook als ik sochtends wakker wordt heb ik het gevoel dat hij ook snachts niet van de plek af komt, ook te zien aan de poep die op 1 plek ligt.

Ik heb poppie vanochtend gewogen en vanavond toen ik thuis kwam en hij was 2 gram aangekomen.

Ik heb nu de laptop met webcam klaar staan met een programma om de beelden op te nemen, ben erg benieuwd wat ik ga zien.....

Rianne

Eet Poppie ook trosgierst? Je zou dat op een moeilijk bereikbaar plekje op kunnen hangen zodat hij wat moeite moet doen om dat te pakken. Hij is nu een week bij je, en moet nu wel wat meer gaan ondernemen. Gelukkig komt hij wel aan, afvallen zou betekenen dat hij nog niet zelf kan eten.

karinp81

Trosgierst heb ik op verschillende plekken in de kooi liggen, maar die laat hij ook liggen. Kan ik poppie sochtends op de stok zetten en de voerbak op de grond? Maar wat als hij dan niet eet.....morgen ben ik om 13 uur thuis dus dan zit hij in elk geval niet de hele dag zonder voer op stokhoogte.

Poppie weegt trouwens 92 dus een goed gewicht toch?
Klimmen kan hij wel dat heb ik wel gezien dus daar ligt het niet aan.

Rianne

Laat de voerbak maar hangen en zet poppie op stok :) 92 gram is idd voldoende. Eet ie wel trosgierst buiten de kooi?

karinp81

Ik krijg nu ook het gevoel dat poppie mij nog ziet als 1 van de ouders. Omdat hij alleen eet als ik erbij ben en ook nog met dat zeur geluidje.

Ik denk ook dat ik te snel wil hihi. Het is natuurlijk nog een jonge vogel die alles nog moet leren. Dus ik denk ook het klimmen in de kooi en het springen van de stok op de grond van de kooi waar dus de trosgierst ligt dat hij dat nog echt moet leren.
Ik heb een ferplast kooi en de bodem van deze kooi is behoorlijk hoog vind ik zelf. Dus vind het zelf wel logisch dat hij hier nog niet in springt.

Bedankt voor de antwoorden. Ik wacht maar rustig af....

Quincy

als ik jou was zou ik hem lekker veel aandacht geven,

en vooral goed laten eten...
Dit geluidje klinkt bij mij in de oren alsof hij wil zeggen ''Ik heb honger!''   
Omdat ik zelf namelijk Quincy ook bijvoeren ging, en dan maakte hij ook zo'n geluidje. Maar hij kan ook wel bedelen om aandacht..

Heb je niet nog iets om bij te voeren? Gewoon om even zn maagje iets extra's te geven, hij geeft zelf wel aan of hij er trek in heeft of niet.

Mijn valkparkietje is nu zo'n 9 weken denk ik? En ik voer hem ook gewoon nog af en toe bij. Hij vind het gewoon lekker! en als hij dan s' avonds weer in zn kooi zit, maakt hij zo'n knasper geluidje. Dat heeft aan dat hij tevreden is.

Ik hoop dat het goed komt! succes.

karinp81

Dus als ik het goed begrijp denk jij dat mijn valkje gewoon even vertroeteld wil worden en dus gewoon graag gevoerd wil worden?

Wat kan ik mijn valkje dan bijvoeren? Pap e.d. heb ik niet. Of is zijn voerbakje in mijn hand houden ook voldoende? Trosgierst heb ik ook wel, maar daar mogen ze toch niet zoveel van?

carco

Je hoeft hem echt niet bij te voeren hoor!
Dat doen de ouders ook niet altijd als ze bedelen.
Helemaal niet nodig en het geluid negeren is het beste.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

karinp81

ben ook wel bang dat je door bijvoeren en dus ook aandacht geven aan het schreeuwen mijn valkje verwend raakt en dat is ook niet de bedoeling.
Ga het maar gewoon negeren.

Vanaf welke leeftijd gaan ze fluiten?

Quincy

ja mijn valkparkietje is ook nu wel 3,4 maanden. jammer dat hij nog geen melodietjes fluit.

Ik zou wel iets van trosgierst in de kooi doen, dan hebben ze zoiezo de kans om te eten als ze wilen.