verschil dominant pastel en zwaar bont witmasker?

Gestart door Johny en Evelien, 10 april 2013, 12:48:27

« vorige - volgende »

Patrick

Denk als je iets van 90 keer kampioen ben geworden van Frankrijk en ook diverse keren wereld kampioen dat je toch wel mag spreken over een top kweker. Ik begrijp je reaktie wel en ben ook tegen zulke dingen aangelopen tijdens de kweek en hoor nu nog steeds berichten dat er een verborgen split tevoor schijn komt helaas.

Ik raad ook altijd aan om uit zulke koppels enkel de poppen te gebruiken voor verdere nakweek met gezoomd om zo de geslachtsgebonden mutatie's uit te sluiten.

Toch blijft die bekende kweker zeer mooie vogels kweken van zeer goed formaat. En als je met veel koppels kweekt dan kweek je natuurlijk ook de wat mindere kwaliteit vogels (50% gelijk aan ouders,25% beter als ouders,25% minder aan ouders) en dan nog de mutatie's die onder bepaalde omstandigheden niet met elkaar gekoppeld moeten worden (zoals dubbel factor gezoomd X dubbel factor gezoomd) deze geven over het algemeen stukken mindere kwaliteit jongen.

Maar wil ook even opmerken dat er in nederland veel kwekers zijn die hun eigen gang gaan met gezoomd en zie dan ook wel eens de meest vreemde koppelingen voorbij komen waarbij ik al denk van oei.......... die gaan het lastig krijgen om het gezoomd duidelijk te laten zien.
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

*Esther*

26 mei 2013, 21:17:22 #16 Last Edit: 1 juli 2017, 13:02:15 by *Esther*
Klopt.
Als je als kweker je best wil doen om die mutatie wel duidelijk naar voren te laten komen, wil je wrs geen gezoomde vogel met lutino en bont in zich..... ::) Dit is dus ook van Franse 'makelaardij'.

Zo'n bijgevoegd certificaat bv heeft dus ook totaal geen meerwaarde.
Ik heb ook df gezoomden van hem gehad. Zeeeer zwakke vogels idd.
Ik hang een andere definitie aan topkweker waarschijnlijk. En hang dat niet perse aan het kampioen worden.