12 mei 2025, 06:14:27

wat voor bultjes zijn dit ?

Gestart door Henk_en_Otje, 7 maart 2013, 21:06:44

« vorige - volgende »

Henk_en_Otje

hai ! ik heb een grasparkietje, dat zo levendig was als wat (was opgevangen,omdatie kaal gepikt was) en van de een op de andere dag was het klaar. ik check ze altijd, en zijn veertjes groeiden niet meer aan. dat was bekend.  ze krijgen altijd pipetje anti parasiet elke 3,4 mnd en vitamientjes in het water en extra eivoer.   ik zag gekke gele bultjes bij de veerpennen. wie kan me vertellen wat dit geweest is ? dit is blijkbaar echt met 2dagen tijd ontwikkeld, hij kwam vaak zat uit de kooi en zn veertjes wilden juist weer wat groeien..dit heb ik nooit gezien! bij zn snavel is wat pap voer, ik heb m nog geprobeerd etemn te geven...wilde hij niet meer
;(  x henk en otje.

carco

Geen idee, maar kan het PBFD geweest zijn?
Klik op het plaatje voor onze site!

Henk_en_Otje

zou kunnen maar ik weet het niet , dat is snavel en verenrot toch > deze parkiet zathelemaal onder de schurft toen ik m kreeg en heb m met vaseline en vitamientjes en isolatie beter  laten worden. na weeeeeken van alleen zitten mocht ie dan eindelijk bij mijn rest. alle andere vogels krijgen altijd een pipetje tegen parasieten etc etc.  dus  dat is ook helemaal goed gekomen. vogeltje was helemaal levendig, en speels en beet goed van zich af,  to ineens....kwam ik thuis en zatie op de grond in een hoekje moeite te hebben met in leven blijven. hebm meteen geisoleerd, en warmte lamp etc gepakt. goed bekeken en toen zag ik pas de gele bultjes. vrees nu wel voor de rest, al merk ik niets aan ze, en zie ik niets aan ze. (heb 9 valken en een grasparkiet en 12 vinkjes zitten... dus oei...als er echt stront aan de knikker is)  ze staan allemaal binnen in mijn (ruime) woonkamer.....  ik ga het ziektebeeld en fotos van PBFD bekijken... als iemand me tips kan geven of wel zeker weet dat dat het niet is.. ??????  lichtelijke paniek... xx henk en otje

Henk_en_Otje

carco

polyoma is kruipersziekte daar lijkt het ook niet op nee.
PBFD is inderdaad bek en verenrot.
Het enige dat ik je kan aanraden is als je de vogel nog hebt sectie te laten verrichten of anders één van je andere vogels te laten testen en evt. deze foto mee te nemen of alvast naar een vogelarts te mailen kijken wat zij er van zeggen?

Ik weet dat je naar dr. Bastiaansen altijd mag mailen met vragen en ik heb zijn emailadres als je dit wil hebben.

Groetjes: Caroline.

Henk_en_Otje

Hee bedankt voor de reactie, heel graag zou ik hem mailen ja ! of  er sprake is van besmetting voor mijn andere vogels, en wat het was.  ik heb hem al begraven , de schat. :( 

Henk_en_Otje

maar je denkt geen PBFD?  ik heb 9 valken een grasparkiet en 12 zebravinkjes dus dat word een hele klus als ik die allemaal moet laten testen..... :)

carco

ik stuur je wel even een pb  ;)

mariannenl

laat aub testen, zoek het op kijk goed op het wee

Want ALS het pbfd zou zijn geweest zijn al je andere vogels verdacht kunnen het zelf niet vertonen maar dragers zijn
Alles en overal waar jij komt kun je het virus overdragen en dit kan nog vrij lang naderhand via huid  kleding haren enz

Ik hoop het dus niet voor je maar onderneem wel actie en ben ook vorolopig  voorzichtig met omgang met andere vogelmensen, en neem er zeker geen vogel bij voorlopig
Lees anders maar eens het verhaal van een vogelkennis van mij die dacht bij een goede kweker een grijze roodstaart te kopen, welnu hij is overleden

http://www.ellen-parrots.com/frames-pbfd.html

met duidelijk foto s van hoe de veren eruit zien en goede uitleg, in engels en nederlands

Marianne

Henk_en_Otje

BEN ERACHTER !! XANTHOMAS !!!!  XANTHOMA    GELE VETBULTEN / TUMOREN   

WEET ALLEEN NIET OF HET BESMETTELIJK IS, IK KAN DIT NERGENS VINDEN. (ENGELS IS NIET ZO GOED...))   WEET IEMAND DIT ?

carco

Hoe weet je zeker dat het dit is?
Door googlen?

Rianne

Stuur de foto eens op naar een vogelarts. En verbeter me als ik het mis heb, maar volgens mij vangen jullie aardig wat vogels op. Misschien een idee om daar wat selectiever in te worden?

carco

Ik heb met Henk_Otje contact gehad en een email adres gegeven van een vogelarts. Ik heb geen idee of daar iets mee gedaan is?
Ik zie inderdaad wel heel veel zieke vogels voorbijkomen steeds ???

Ik heb trouwens naar je link gekeken, maar ik vind het er totaal niet op lijken met de foto die hierboven staat?