5 mei 2025, 20:43:27

Help, verloren staartveren?!

Gestart door Sunflower, 6 maart 2013, 20:10:28

« vorige - volgende »

Sunflower

6 maart 2013, 20:10:28 Last Edit: 6 maart 2013, 20:13:50 by Sunflower
Beste allemaal,

Ikzelf ben nu al bijna 3 weken een trotse eigenaar van mijn valkje, Keiro (man, lutino en ongeveer 8 maanden oud). Ik heb mijzelf uiteraard eerst goed ingeleefd (6 maanden lang) voordat ik een valkje heb aangeschaft omdat ik geen overhaaste beslissing wilde nemen. Hij oogt nog best jong en in het begin was hij natuurlijk wat schuw en liep hij bijv. snel rond in zijn kooi als je er met je hand in moest om het schoon te maken of voer te geven. Ik heb voldoende speeltjes (klimtouw, 2 spiegeltjes, zit-takje etc.) en hij vermaakt zich prima. Af en toe fluit hij gezellig maar over het algemeen piept ie ook en is hij ook best rustig :) Eet zeer goed, vanaf dag 1 al tot mijn grote opluchting (ik las dat sommige vogels een aantal dagen niet eten als je ze net hebt), en ook in mijn bijzijn gaat hij gewoon eten en drinken. Ik heb een apart waterbakje en een bakje voor zonnebloempitten en gemengd zaad voer. Af en toe ook een kauw stik en trosgierst die hij beiden leeg eet.

Mijn vraag is nu, ik ben bezig om hem langzaam aan wat tam te maken, komt aardig in de buurt. Ik heb hem eind tweede week dat hij bij me is voor het eerst los gelaten in huis (ik ben net verhuisd en heb een aparte keuken, gescheiden door een deur waardoor dat in elk geval geen gevaren kan opleveren). Hij kon de eerste keer nog niet zo goed vliegen en daar schrok ik een beetje van, hij moet natuurlijk ook wennen aan de kamer en dat hij zijn vleugels kan spreiden. Maar hij vloog tegen de muur aan (probeerde bovenop de deur te gaan zitten van een kast) en toen viel er een staartveer uit (niet de grootste, maar toch) met een duidelijk rood accent in de slagpen. Even later toen hij op de kast zat en weer naar een ander plekje vloog, viel er ineens weer een andere (kleinere) staartveer op de grond maar er zat een druppeltje bloed op :(  :-\

Doe ik iets drastisch verkeerd en is dit erg? want ik schrok er best wel van... Hij poetst zich zeer regelmatig en ik heb bijv. ook een nieuwe kamerlamp met een stang, daar zit hij vaak op (hieronder hangt een lampenkap dus hij kan zich niet branden aan de stang oid) en daar poetst hij zichzelf ook vaak. Ik was ook een keer bezig op de laptop toen hij lekker op de laptop ging zitten, allemaal prima en in de dagen erna (laat hem er elke dag een paar uur uit) kan hij heel goed vliegen en ik merk niks vreemds aan hem, en hij is nog even lief en nieuwsgierig als altijd. De dagen die hierop volgden hebben gelukkig niks meer teweeggebracht wat verlies van veren betreft, het is alleen bij de eerste keer gebleven. Hij speelt graag met touw en dingen die ik aan hem geef (zoals zijn veertjes en stokjes), dus dat zit gelukkig wel goed en ook als hij zich poetst en in de kooi zit is er geen sprake van veren verlies.
De veren zullen na verloop van tijd hopelijk toch wel goed terug groeien? Of komt dit door onverwacht/ vroegtijdig verlies van veren? Ik heb goed bij hem gekeken en de veren maar niks wijst erop dat het afgebroken is, of dat er een wond is bij hem...

Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoord(en)!  :)

Larissa

Hoi,

Nee hoor je doet niets verkeerd, het kan zijn dat hij verkeerd geland is en daar door een paar veren geknakt heeft die er uit zijn gevallen.

Zolang hij nog goed vliegt poets en verder niet ziek oogt hoef je je neit erg veel zorgen te maken, soms wil het ook wel eens gebeuren door schrikrui, dan schrikken ze ergens van en laten dan een paar grote pennen vallen, meestal zit daar geen bloed aan dus ga ik van het eerste uit

Mocht je nog vragen hebben dan horen we ze graag

Groetjes Larissa

Sunflower

Hoi Larissa,

Ontzettend bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord :) Ik ben nu een stuk opgeluchter, en hij doet alles inderdaad nog normaal. Hij heeft gisteren bijv. ook heel uitvoerig zijn staartveren gepoetst, een voor een, en ze bleven gewoon zitten dus zal inderdaad wel van schrik of een botsing kunnen komen.

Hij is in de dagen erna nergens meer tegenaan gebotst en dus ook niks meer verloren.

Nogmaals heel erg bedankt! :)

Larissa

Hoi Sunflower

Geen dank, ik weet hoe je kunt schrikken.
Blij dat alles goed gaat met het valkje

Groetjes