12 mei 2025, 06:14:17

verandering ontlasting?

Gestart door domenique, 24 februari 2013, 18:20:14

« vorige - volgende »

domenique

Hallo,

ik heb sinds een week een popje erbij van 1.5 jaar.
nou valt het mij op dat zij verschillende soorten/maten poepjes heeft. waar mijn man altijd nette stevige poepjes liet vallen,
is het bij haar elke keer weer anders.
de ene groot en iets wat dun en bruinig van kleur, de volgende is netjes zoals het hoort en de volgende kan zomaar wat donkerbruin en groot zijn.
Mora krijgt verschillende soorten zaad en hebben de afgelopen weet bijna dagelijks eivoer gehad ivm de verhuizing naar hier vanuit een buitenvoliere naar binnen. ze is ook direct in de rui geschoten. Bij het water voeg ik dagelijks appelazijn toe en 1 keer per week een multi vit.
nou kan ik mij voorstellen dan de verhuizing een flinke impact heeft gehad en dit ook de rede kan zijn.
ze worden volgende week ontwormt zodat zij mee gaat in ons schema.
Wat zouden jullie doen? toch ontlasting opvangen en opsturen of het nog even aankijken en mocht het na het ontwormen niet veranderen dat alsnog doen?
ze is voor zover ik dat natuurlijk kan zien na een week, flink actief. komen de halve dag uit de kooi en zit buiten het slapen om niet bol en ook niet op 2 pootjes.
Alvast bedankt voor het advies!

sepke

Ik ben vandaag naar de jaarlijkse valkparkietendag geweest, dit keer was deze in België. Daar kwam o.a. een dierenarts die de meest voorkomende ziektes bij valkparkieten besprak. Zij gaf de voorkeur om eens in de 2 a' 3 maanden preventief enkele dagen appelazijn aan het drinkwater toe te voegen. Dit advies wijkt behoorlijk af van wat jij geeft. Er zijn op het internet ook artikelen waarin men beweert dat het dagelijks toevoegen van appelazijn niet goed is.

Ik zou me kunnen voorstellen dat een valkparkiet die nooit appelazijn als toevoeging in het drinkwater kreeg en nu dagelijks dit van invloed kan zijn op de ontlasting. Maar dit is maar een redenering van mij die niet op feiten is gebaseerd.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Johny en Evelien

Het geven van appelazijn is iets dat zeker goed is. Het is wel belangrijk dat je biologische appelazijn neemt. Al het andere zit sulfiet in en dat is nou weer niet goed. Wij mengen 5 ml op 1 1/2 liter water. Wij geven het 1 keer in de week.
Als we een nieuwe vogel hebben wordt deze na het ophalen meteen ontwormt. Begin april en oktober wordt alles ontwormt.
Wanneer een vogel niet gewent is aan appelazijn kan de ontlasting veranderen omdat de spijsvertering veranderd en afvalstoffen worden afgevoerd. Ook gaan ze meer eten en hebben meer behoefte aan grit.

groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

domenique

Oké ontwormen dus direct.
moet toch naar de dierenwinkel en neem dat dan direct mee.
Ik heb inderdaad bio appelazijn. heb altijd ook bij mijn grasjes dagelijks appelazijn gegeven ook aan nieuwe vogels en nooit echt verandering gemerkt. maargoed elke vogel is daar natuurlijk weer anders in.
ben sowieso opzoek naar iets anders of aanvulling voor het water.
ben tevreden over de appelazijn alleen de flesjes worden er best vies van.
Ik haal vandaag citroenzuur voor het water en ben een beetje in twijfel over colloïdaal zilver om als kuur erbij de halen. hoor daar namelijk wel goede verhalen over maar zelf twijfel in nog.
goed ik ga vandaag toch ontlasting opvangen en opsturen. niet dat ik mij heel veel zorgen maak, maar dan weet ik wel of er wat scheelt of dat het inderdaad alleen stress, wisseling water en voer is.

carco

Het advies de de dierenarts gisteren gaf wijkt erg af met het advies dat Bastiaansen geeft.
Deze raadt nl aan iedere week het water aan te zuren en wel 2 dagen in de week.
Ook tijdens de kweek hier mee door gaan!
Dagelijks zou ik het zeker niet doen of er moet een bewezen megabacterie zitten dan moet dat wel een week of 3.
Zelf gebruik ik bio mix en heb daar goede ervaringen mee.
Ontwormen zou ik niet op voorhand doen, maar er voor kiezen om ontlasting op te vangen en te laten onderzoeken.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!