21 juni 2025, 09:13:55

grondbedekking

Gestart door vincent, 24 februari 2013, 15:54:37

« vorige - volgende »

vincent

hallo allemaal,

ik ben aan het kijken voor de buitenvoliere grondbedekking en zie veel opties maar zou toch ook jullie mening willen horen?

en kan je over de stenen weer aarde grond doen of komen er dan insecten in te zitten en kunnen deze insecten kwaad voor de vogels?

groeten Vincent

sepke

Dag Vicent,

Ik heb in de buitenvoliere speelzand op de klinkervloer liggen. Het zand is redelijk goedkoop en veilig. Wekelijks haal ik de zichtbare ontlasting weg en om de 3 maanden wordt het zand vervangen. Hoe vaak je het zand moet vervangen hangt natuurlijk ook af hoeveel vogels er op een vierkante meter zitten. Het kan dus zo zijn dat je misschien vaker het zand moet vervangen. Overigens is mijn buitenvoliere wel overdekt anders wordt het wel snel een modderpoel. Beukensnippers heb ik in de binnenvoliere maar ben geen voorstander om deze ook in een buitenvoliere te gebruiken i.v.m. schimmelvorming als deze nat worden.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

vincent

25 februari 2013, 17:42:47 #2 Last Edit: 25 februari 2013, 17:44:29 by vincent
dank u voor de reactie  :)

en wat vind u/jullie van gewoon aarde grond op de stenen om wat gras te planten of boompjes? (natuurlijk niet giftig)

groetjes Vincent

sepke

Ik ga er even vanuit dat er valkparkieten in de voliere komen. Dan heeft het weinig zin om boompjes te planten deze zijn namelijk vrij snel gesloopt door de valkparkieten. Ik zelf zet wel eens een fruitboompje in een pot in de voliere zodat ze lekker kunnen slopen. Ik wil in het voorjaar een stukje v.d. buitenvoliere voorzien van grasmatten die ik gewoon op de klinkers leg. Als het gras dan na een aantal weken vuil en/of verdroogd is kan ik het makkelijk vervangen.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

Sven de Valk

Zelf heb ik in de voliere aarde. Dat is redelijk makkelijk, om de week flink spitten zodat het weer schoner is. Mijn voliere is ook overdekt dus er kan niks groeien want het is enorm droog. Er stond eerst eem druif in de voliere bij mij, super leuk! Maar na een klein maandje is die helemaal weg en geloof me et was een behoorlijke struik.

Ik ben ook van plan in de lente (als die ooit nog komt met al die kou nu) ook wat grasmatjes te kopen. Want staat meteen stukken leuker. En als er jongen zijn kunnen ze er ook mee spelen (ouders natuurlijk ook).

Als de wilgen weer mooie vollen takken hebben haal ik er vaak wat weg en zet ze in de voliere. (Gewoon van gemeente, merken ze toch niet :p) het ziet er meteen super gezzelig uit en ze zijn er zoet mee. Ook is het meteen handig voor als je jonge hebt die gaan uitvliegen zodat ze niet vol tegen de tralies aan vliegen en misschien hun nek breken.

vincent

zijn dat echte of neppe grasmattjes?   ???

En heeft u de grond onder de aarde nog betegelt of iets?

Groetjes en bedankt voor de nuttige informatie.

Sven de Valk

hahah nee geen neppe maar echte, maar ik hoor net van me ouders dat ze best duur zijn.

nee er zitten geen tegels onder, helemaal niks alleen maar aarde.

vincent

Komen er dan geen beesten uit de grond want kunnen die geen kwaad

Sven de Valk

Als je heb zo hebt zal ik wel aanraden om 1 keer per jaar een ontwormkuur te doen

Sven de Valk

En valkparkieten zitten niet super veel op de grond, ze zitten liever hoog

Patrick

Netjes afgericht Sven......... hier zitten ze heel veel op de grond namelijk  ;D

Zelf heb ik me voliere ook buiten en de grond is iets hoger als de rest van de tuin (wordt het automatisch een stuk droger). Daaroverheen heb ik scherp zand wat makkelijk schoon te houden is door middel van een raamhor als zeef te gebruiken(zoek een glaszet bedrijf op of een bedrijf wat  kunststof kozijnen plaatst) die hebben meestal wel een paar over voor weinig.
In het open buiten gedeelte heb ik een dikke laag grind liggen wat met een tuinslang makkelijk schoon te houden is.
Mochten je vogels toch wormen krijgen kan je de grond schoonbranden met een verf brander (dood de eitjes van de wormen).
Zwarte grond raad ik af maar er zijn ook voorstanders van dus is een keuze die je zelf mag maken  ;D
Grasmatten erin leggen is leuk maar zou toch eerst navragen of er veel kunstmest voor gebruikt is. Anders kan je ook wat zaden strooien in een emmer met aarde en deze laten kiemen tot je gras hebt en dit tussen je vogels zetten.
Sommige mensen gebruiken ook wel van die balkon bakken van een meter breed om daar bv onkruidzaad in te laten ontkiemen of graszaden voor de vogels. Alle bomen of planten die je tussen valkparkieten zal zetten zijn met 1 dag gesloopt..... creatief wordt je er wel van om ze bezig te houden  ::) ;) ;D
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl