9 mei 2025, 15:30:23

Wanneer kortwieken??

Gestart door Jeffry83, 10 juni 2003, 23:55:51

« vorige - volgende »

Jeffry83

Ik heb al wat rongeneust op het forum over vragen van kortwieken en alleen maar gekwebbel gezien van mensen die ervoor zijn en niet,maar wat mijn vraag nou is,na hoeveel weken kan de valk gekortwiekt worden?Ik heb nu een valk van 6 weken en is al redelijk tam,de grootste reden waarvoor ik wil dat ze gekortwiekt moet worden is dat er hier veel ramen en deuren openstaan en steeds worden opgelaten (door bepaalde familieleden :( )  en meer kleine reden en please,,geen reacties van dat het slecht is of niet,dat is mijn vraag niet :-/
R.I.P:
Khira: 06-2003/07-2007

Tara

Hoi GothicJeff,

het lijkt mij het beste te kortwieken als je valkje volledig in de veren zit enzo, ik zou het pas na 6 maanden doen, na hun eerste rui, nu is hij nog veel te jong en dat is niet zo goed voor het valkje, precies weet ik het niet, maar je zegt zelf dat veel ramen open staan, dan heb je nog kans dat er iets fout loopt. Er kan een kat binnen komen, hij kan terwijl je er niet op let naar buiten gaan ... Noem maar op, en 6 maanden is best nog lang wachten. Ik heb ook nog gekortwiekte valkjes gehad. Maar ik zou het pas echt als het zou moeten na de eerste rui te doen, misschien kun je beter wachten op een andere reactie dan, want heel precies weet ik het niet.

Groetjes, Tara

Jeffry83

11 juni 2003, 00:11:29 #2 Last Edit: 11 juni 2003, 00:12:10 by GothicJeff
Ok,,maar bedankt alsnog,ik kan het ook natuurlijk ook vragen aan de dierenarts of via via.Maar geduld heb ik wel,ohja,kep d'r Khira genoemt  :)
en andere reacties zijn welkom  ;)
R.I.P:

Tara

Hoi, ik heb namelijk nu ook valkjes die ongeveer 7 weken zijn, de foto bij je is zeker Khira? Mooi valkje hoor :). Ik hoop dat je dan snel zekerheid weet. Leuke naam trouwens, alleen weet ik niet hoe je die uitspreekt :D. Maar heb wel zo'n idee :).

Groetjes, Tara

Jeffry83

;D Khira is de naam van de dochter van de leadgitarist van mijn favo band:Rammstein,en je spreekt het gewoon uit als Kira,denk ik hoor ::) )
En die foto is zij ja,kep d'r al een week maar voelt zich al heel goed thuis,wilt constant op me schouders en heb d'r al geleert om van bijv een zitstok op mijn vingers te zitten en ben d'r al achter gekomen dat ze niet van potloden houdt,als d'r hier op het buro eentje er ligt pakt ze hem op en gooit hem weg... :D ;D.En constant zichzelf wassen op me schouder he ;)....Heb vroeger 4 valkparkieten gehad en ontelbaar veel grasparkietjes,de laatste had een nare maar toch beetje komische dood :-/,die zat op d'r stokkie,en viel naar voren en plof,,dood,hartaanval... :(
Hier een mooie foto van Khira..
R.I.P:

Tara

Ze is inderdaad erg mooi, breng je haar zelf groot met handopfok? Ik breng ook zelf een valkje groot met handopfokvoer, omdat ze door haar moeder en stiefpa werd geplukt, als je eens foto's van haar wilt zien kun je eens kijken bij dagboeken -> dagboek -> de hebzucht van Plukkie, daar zie je massa's foto's van haar kaal kopje ... Je hebt wel een erg mooi valkje hoor, ze heeft al veel pluimen, maar mijn andere jongen zijn ook volledig hoor, alleen Plukkie is wat ...

Groetjes, Tara

Jeffry83

Ik moest haar nog iets van 2 weken 2 keer per dag zelf voeden met handopfokvoer maar ze is eigenwijs en zit zelf al d'r bakkie met normaal voer leeg te vreten :) ,en als ze gevoert moet worden wilt ze al niet meer soms maar ze moet het nog ff volhouden,ze zit nu op mijn schouder en is nogal een pestkoppie heb ik al uitgevonden,ik heb haar tot over mijn oren en ze zit constant eraan te trekken en aan mijn oorbel te knagen...ze fluit soms met de normaal fluit die een parkiet doet maar ik ben al bezig met veel praten en fluiten dus hopelijk leert ze het snel,,onze eerste valkparkiet die hadden we toen ik 9 was,(ben nu 20)en die heette Speedy,was een onwijze kletskop en kon liedjes zoals de begintune van sesamstraat en hup holland hup... :)
R.I.P:

Tara

Hoi,

als je valkparkietje al tamelijk veel eet mag ze van de spuit af hoor. Alleen moet je dan wel kijken dat ze genoeg eet en natuurlijk ook drinkt. Als het een popje is zal ze niet kunnen praten en fluiten, maar misschien heb je een mannetje (en dat is meestal wel zo) dan heb je wel geluk.

Groetjes, Tara

Jeffry83

volgens de zaak waar ik hem vandaan had maakte dat geen nix uit of het een manneke of popje is,,,en die zaak is een hele goede namelijk Dennis papegaaien speciaalzaak: www.papegaaien.nl

Of ze lullen maar wat uit hun nek.. ;)
R.I.P:

Tara

Hoi,

het maakt er echter wel uit of het een mannetje op vrouwtje is, mannetjes kunnen leren fluiten en woordjes leren zeggen, al doen ze dit vaak niet. Vrouwtjes daarentegen kunnen het bijna onmogelijk, er zijn al enkele waarvan het hun gelukt is om hun vrouwtje aan de praat te krijgen, maar dit is best zeldzaam.
Groetjes, Tara

Jeffry83

11 juni 2003, 01:25:56 #10 Last Edit: 11 juni 2003, 01:26:55 by GothicJeff
het enige wat ze doet of hij,weet het nu niet meer  :( is de gewoonlijke fluit van een parkiet...

beetje zoals bij Geluid/Film
K.C. roept P.D. 1x (Onze valk K.C.)

maar dan zachtjes...
R.I.P:

Tara

Hoi,

er is een verschil bij de mannelijke en vrouwelijke roep bij een valkparkiet. Alleen zal deze nog niet zo duidelijk zijn hoe die roept, het beste kun je vergelijken als je er 2 hebt, uitleggen is dus niet zo simpel, maar je ziet, als het een mannetje is, als zijn kopje dan geel wordt.

Groetjes, Tara

Jeffry83

11 juni 2003, 02:10:04 #12 Last Edit: 11 juni 2003, 02:11:45 by GothicJeff
Ze (of hij ;)) is wel licht van kleur en niet zo donker op het koppie...Maar loop ter tijd kijk ik wel hoe het met d'r gaat en dan zal ik d'r misschien eens voor valkparkiet v/d maand opgeven  ;D ,als ik weet hoe want ik heb nog nergens een adres ervoor gevonden op de site  :(
R.I.P:

Paul

Hoi GothicJeff,
Een heel erg mooi valkje heb je daar.
Zo te zien lijkt het me een cinamon.
Dennis papagaaien heeft er best wel veel verstand van maar hier hebben ze niet gelijk hoor.
Popjes praten zelden en mannen doen dat hee erg vaak wel.
Ik heb er 3 die hier praten en dat zijn alledrie mannen.
Vrouwtjes fluiten ook veel minder hard dan mannen.
Als je valkje dus gaat praten zal het bijna zeker een man zijn.
Ze kunnen dat gaan doen na ongeveer 2 tot 3 maanden en juist dan moet je ze heel veel dingen voor zeggen en fluiten en steeds hetzelfde herhalen.
Wat dat kortwieken betreft.
Je kan als je het wilt doen dat het beste doen als de veren de volledige grootte hebben en dat is na een week of 10 ongeveer.
Als je geen ervaring hebt met kortwieken zou ik zeker even bij dennis langsgaan die weten precies hoe dat moet want als je zelf verkeerd knipt zal je valkje nooit meer kunnen vliegen.
Als je goed knipt zal na elke rui je valkje weer kunnen vliegen dus wel in de gaten houden als hij in de rui is dan kan ie spontaan ineens weer vliegen.
Bij een aantal grote kwekers verkopen ze alleen jonge valkjes die gekortwiekt zijn dus het kan al op jonge leeftijd.

Veel succes met je valkje.

Groetjes, Paul

Jeffry83

Mja,maar het probleem is dat ik zelf niet in Den haag woon waar die dennis zaak zit,ik woon in zoetermeer en dat ligt niet zover van mijn stad maar vervoer is er niet altijd maar ik kan het ook bij de dierenarts laten doen of meerdere kennisen van mijn ouders die veel mensen kennen die weer fokkers kennen en zo.dus die kunnen misschien ook kortwieken....ik denk over 3 weken dat ze geschikt is voor kortwieken maar ik wacht wel 4 want ik heb liever zekerheid,,,
R.I.P: