8 mei 2025, 17:28:08

Waarom dit gedrag?

Gestart door Tamara8, 15 februari 2013, 13:03:48

« vorige - volgende »

Tamara8

Beste lezers,

Ik heb 2 tamme valkparkieten. 1 van bijna 4jaar Birdie (pop) en de ander van september 2012 Rio (denk ook pop).
Als ik thuis ben dan wilt  Birdie niet veel van Rio weten, als hij de dichtbij komt dan pikt ze m weg. Nu als ik niet thuis ben, thuis kom, dan zie ik ze in de kooi zowat tegen elkaar zitten (kan niet eens een vinger tussen ze in, zo dichtbij) en als ik het licht aan doe lopen ze van elkaar weg en begint het wegjagen als Rio te dichtbij komt.

Hoe kan dit en waarom doet Birdie zo? Wat kan ik eraan doen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Tamara8

BiancaS

Ik heb geen idee waarom ze zo doen. Kan zijn dat het valkje dat je al 4 jaar hebt langzaam went aan het feit dat ze zich ook naar een ander valkje kan richten. Zodra jij binnenkomt is ze weer geneigd om zich naar jou, een mens te richten want dat heeft ze schijnbaar gedaan voordat het ander valkje erbij kwam. Mijn valkje, een pop, ziet na een half jaar nog steeds liever mij dan het mannetje dat erbij is komen wonen. Ze duld hem wel maar daar heb ik dan ook alles mee gezegd. Zolang er geen gewonden vallen en ze elkaar dulden heb ik er vrede mee.

Tamara8

Hoi Bianca!

Dankje voor je reactie! Vind het opzich geen probleem dat ze geen "koppel" gedrag tonen maar vind het zo zielig voor de nieuwe valk want die wilt zo graag!
En het valkje dat 4jr is heb ik deze maand 1 jaar. Daarvoor woonde zij gewoon met heel veel soortgenoten en had een mannetje (waar ik haar dus weg heb gedaan, nu spijt van :-[)

BiancaS

ha ha dat het mannetje graag wilt herken ik hier ook. Chico weet volgens mij nog niet hoe het allemaal werkt met bloemetjes en bijtjes maar als mijn  popje ervoor open zou staan zou die het tenminste kunnen leren! :-) Mijn popje ziet m niet staan. Hij mag haar nog niet eens kroelen...daarvoor zoekt ze mij op en hij, bij gebrek aan beter, komt zijn kroel nu ook maar bij mij halen. Tuurlijk is het leuker om tortelduifjes te zien :-)