5 mei 2025, 01:17:42

voliere

Gestart door vincent, 12 februari 2013, 20:21:06

« vorige - volgende »

vincent

12 februari 2013, 20:21:06 Last Edit: 12 februari 2013, 21:26:27 by vincent
hallo allemaal,

Ik ga binnenkort beginnen met de houten buitenvolière
met mijn vader.
Wij gaan deze zelf bouwen en weten al erg veel.
Maar zou iemand mij kunnen vertellen waar wij hout voor onze volière kunnen vinden (kopen).
ook zou ik graag willen weten welke dikte van het gaas het beste is voor valkparkieten (1.05mm of 1.45mm)
en de maasdikte 19x19 of juist 16x16.
In het geïsoleerde nachthok willen we een lampje doen is dit nodig? heeft iemand hier meer informatie over?
en moet het verwarmt zijn of is isoleren genoeg?
en iemand een ander soort dak dan golfplaten?

alvast voor de reactie.
groeten Vincent en Han (mijn vader  :D)

Rianne

Wat het hout betreft kan ik je niet adviseren, ik heb namelijk een aluminium voliere. Het is in aanschaf duurder maar je hebt er geen onderhoud aan en ze kunnen het niet stuk maken. Gaasdikte heb ik geen idee van en volgens mij is de maasdikte 19x19. Maar dat maakt niet zoveel uit.
Je kunt een lampje met tijdschakelaar in het nachthok doen. Of met een dimmer, want als het 's nachts volop licht is in het hok, zitten je vogels de hele nacht te fluiten en raakt hun ritme verstoort. Isoleren is voldoende, wil je het verwarmen zorg er dan voor dat het alleen vorstvrij is en niet warmer. Het verschil met de buitentemperatuur is te hoog als je je binnenhok op 15 graden hebt en het is buiten bijv -10. Valkparkieten zijn winterhard, ze kunnen goed tegen de kou als ze maar niet op de tocht zitten. Mijn vogels hebben geen binnenhok maar ze zitten wel goed beschut.
Ik heb er geen golfplaten op maar een houten dak met van die soort lapjes erop gespijkerd, ik weet zo gauw niet hoe het heet ;)

sepke

Maaswijdte 19x19 en 1,45 dikte is wat ik ook gebruik bij mijn valkparkieten. Ik persoonlijk geef de voorkeur aan een groot nachtverblijf waar ik ook voer en deze ruimte is minimaal 12 uur per dag verlicht. Kijk eens op mijn site dan wordt alles wat duidelijker. De link staat onder dit bericht bij mijn hantekening.

Verder kun eens kijken bij het forum van vogelcafe.nl in de rubriek "huisvesting" staan vele topics over dit onderwerp.

http://www.vogelcafe.nl/index.php?
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet

vincent

dank jullie wel voor de reacties  ;D