26 april 2024, 23:33:42

Leeftijd

Gestart door Suus91, 9 februari 2013, 14:32:38

« vorige - volgende »

Suus91

9 februari 2013, 14:32:38 Last Edit: 9 februari 2013, 14:46:10 by *Spike*
Hoe kun je bij een oudere valkparkiet (2jr) zien of het een mannetje of vrouwtje is? Ik heb namelijk een lutino gekregen toen ie ong anderhalf jaar oud was. Volgens de vorige baasjes was het een mannetje maar of dit ook echt klopt weet ik niet, als ik Spike aai gaat hij voorover zitten en piepen. Verdr ook aanhankelijk parkietje, en volledig handtam.
Ik heb ook gelezen dat je het bij lutino aan de spots kunt zien snap alleen niet wat dit precies inhoudt.
Daarom dus voor jullie een filmpje geplaatst waar hij zich aan het wassen is, en anders zoek ik binnenkort nog wat foto's/video's op
http://m.youtube.com/#/watch?feature=youtube_gdata_player&v=UZVM0rqdNmc&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DUZVM0rqdNmc%26feature%3Dyoutube_gdata_player&gl=NL
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Suus91

Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

carco

Hij kan het filmpje niet bekijken  ???
Maar als ik je zo hoor over het gedrag ga ik van een pop uit.
De foto is van de buitenkant van de veren genomen denk ik?
Je moet de binnenkant hebben.

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!




Suus91

Dit is binnenkant van de vleugel dus niet de buitenkant. Een uitgestrekte vleugel dus
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

Johny en Evelien

Hoi! Ik heb het filmpje gezien en ik denk dat het een mannetje is. Ik ben misschien een beginneling maar ik kan geen spots ontdekken op de binnenkant van de vleugels op de foto. Op het filpmje is de wangvlek wel erg oranje en kon zo snel ook geen streepjes aan de binnenkant van de staart ontdekken. Wij hebben ook een lutino en die heeft het wrl al is het moeilijk te zien. Weet je wat de ouders zijn dan kun je misschien er op die manier achter komen. Onze Lutino kan ook niet anders dan een pop zijn omdat de ouders alleen Lutino poppen geven en geen mannetjes.
Dat hij het lekker vindt om gekroeld te worden en piept zegt niks.

Ik heb wel van meerdere gehoord dat lutino en ablino mannen vaak niet fluiten, brabbelen en praten. Dat zou te maken hebben met de mutatie omdat deze vrij ver afstaat van de oorspronkelijke wildkleur en je dat er dus ook uit kunt kweken.

Omdat wij er met Bandit (opaline bont split witmasker) ook niet uitkomen ben ik op onderzoek uitgegaan de afgelopen dagen en kwam nog een methode tegen bij verschillende gerenomeerde kwekers. De kuifmethode

Die gaat als volgt:
Pop heeft kuifinplant van de ene ooghoek naar de andere.
Man heeft een kleine driehoek net als bij jou mooie Lutino
Heb de afgelopen dagen heel heel veel verschillende foto' s gekeken van bewezn koppels en ben er niet 1 tegen gekomen in alle mutaties dat niet op gaat en ook bij mijn eigen valkjes klopt het!

Volgens deze methode zou onze Bandit ook een popje zijn en dat klopt ook met het gedrag!

Genegenheid bij vogels uit zich in kopje laag houden en vragen om kroelen. Dat doen de 2 mannen hier ook.
We hebben ook 2 koppels bourken waarvan de mannen elkaar voeten en dat zijn toch echt mannen! Zou ook niet moeten kunnen masr ze doen het wel!
Onze turquoisine man heeft in het begin ook onze Aiko ( lutino valk pop) gevoerd. We hadden wel een turquoisine pop maar het wad toen nog geen koppel en Aiko vond het allemaal prima!
Ik heb een foto van Aiko bij gedaan al is het op de rug masr je kunt wel de kuifinplant zien.
Hoop dat je er wat mee kan!
Groet Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

carco

9 februari 2013, 16:11:58 #5 Last Edit: 9 februari 2013, 16:13:51 by carco
Sorry, ik dacht dat het de buitenkant van de vleugel was.
Maar dan is het zeker weten een pop. Bij een man zie je dit namelijk niet.Daar zijn de vlekken helemaal weg.

Kijk maar eens naar deze link:  http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,33271.0.html


Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




carco

Citaat van: Johny en Evelien op  9 februari 2013, 16:10:28
Hoi! Ik heb het filmpje gezien en ik denk dat het een mannetje is. Ik ben misschien een beginneling maar ik kan geen spots ontdekken op de binnenkant van de vleugels op de foto. Op het filpmje is de wangvlek wel erg oranje en kon zo snel ook geen streepjes aan de binnenkant van de staart ontdekken. Wij hebben ook een lutino en die heeft het wrl al is het moeilijk te zien. Weet je wat de ouders zijn dan kun je misschien er op die manier achter komen. Onze Lutino kan ook niet anders dan een pop zijn omdat de ouders alleen Lutino poppen geven en geen mannetjes.
Dat hij het lekker vindt om gekroeld te worden en piept zegt niks.

Ik heb wel van meerdere gehoord dat lutino en ablino mannen vaak niet fluiten, brabbelen en praten. Dat zou te maken hebben met de mutatie omdat deze vrij ver afstaat van de oorspronkelijke wildkleur en je dat er dus ook uit kunt kweken.

Omdat wij er met Bandit (opaline bont split witmasker) ook niet uitkomen ben ik op onderzoek uitgegaan de afgelopen dagen en kwam nog een methode tegen bij verschillende gerenomeerde kwekers. De kuifmethode

Die gaat als volgt:
Pop heeft kuifinplant van de ene ooghoek naar de andere.
Man heeft een kleine driehoek net als bij jou mooie Lutino
Heb de afgelopen dagen heel heel veel verschillende foto' s gekeken van bewezn koppels en ben er niet 1 tegen gekomen in alle mutaties dat niet op gaat en ook bij mijn eigen valkjes klopt het!

Volgens deze methode zou onze Bandit ook een popje zijn en dat klopt ook met het gedrag!

Genegenheid bij vogels uit zich in kopje laag houden en vragen om kroelen. Dat doen de 2 mannen hier ook.
We hebben ook 2 koppels bourken waarvan de mannen elkaar voeten en dat zijn toch echt mannen! Zou ook niet moeten kunnen masr ze doen het wel!
Onze turquoisine man heeft in het begin ook onze Aiko ( lutino valk pop) gevoerd. We hadden wel een turquoisine pop maar het wad toen nog geen koppel en Aiko vond het allemaal prima!
Ik heb een foto van Aiko bij gedaan al is het op de rug masr je kunt wel de kuifinplant zien.
Hoop dat je er wat mee kan!
Groet Evelien


Bovenstaande dingen zijn absoluut geen kenmerken van geslachtsonderscheid.
Alle mannen kunnen fluiten ongeacht de mutatie, dit heeft totaal niets met albino of lutino te maken.
Aan de kleur van de wangvlek kan je niet zien of het een man of pop is.
Ook aan de kuif is het niet te zien.
Kroelen kunnen zowel mannen als poppen ;)

Groetjes: Caroline.


Klik op het plaatje voor onze site!




Johny en Evelien

Beste Caroline,

Grappig dat deze informatie op te vinden is bij GERENOMEERDE kwekers en dat als je bewezen koppels op internet opzoekt, inclusief die van jou, de kuifnethode klopt maar geeft verder niet hoor! Uitzonderingen bevestigen de regel.
Fijn weekend
groetjes Evelien!
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Rianne

Welke gerenomeerde kwekers zijn dat dan?

Johny en Evelien

Zie link http://www.lutino.nl/ en ook bij de parkieten vereniging zijn er meerdere die dit hebben gezegd. Ik wil helemaal niet vervelend zijn, ruzie zoeken of wat dan ook en zeg niet dat caroline geen goede kweker is, er geen verstand van heeft maar bij haar koppels klopt het ook. Weet niet of het bij jou ook klopt maar zomaar zeggen dat het niet klopt, hoeft ook niet toch?
Ga zelf maar op onderzoek uit en 9 van de 10 keer klopt het!
Fijn weekend, groet Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

carco

9 februari 2013, 19:11:13 #10 Last Edit: 9 februari 2013, 19:14:35 by carco
Tja, als dit daadwerkelijk zou kloppen zouden we geen dna testen meer hoeven te doen. Zou wel makkelijk zijn en een boel geld schelen ::)

Maar het gaat om de lutino van Spike en de spots wijzen duidelijk uit dat het hier om een pop gaat.

Ik heb het filmpje via een andere browser wel kunnen bekijken, maar hier is het niet aan te zien.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




smiley

Hallo Evelien

Ik zie op de foto wel de gele spots onder de vleugel zitten  :P
En deze vogel is ouder dan een jaar ,dan is het toch echt een popje .
Vooral bij geparelde lutino's kan je de spots goed zien ...
Die kuifjes methode zal best soms wel kloppen hoor !! tenslotte heb je 50 % kans dat je het goed hebt ..
Maar deze methode is inmiddels erg achterhaald en ook het bekken voelen klopt ook niet altijd !!
Soms kun je het uit de mutatie berekening halen ,soms is het zichtbaar na een jaar .
Maar vaak is de beste manier toch het trekken van veren en een DNA test laten doen !!
Een klein voorbeeld heb ik hier zelf aan de hand met een geelwang  die overal tegenaan tikt ,loopt breed met de vleugels ,fluit de sterren van de hemel en heeft een kleine kuif .......
Na DNA test blijkt deze dus geen man te zijn zoals je zou denken maar een pop  ..... en ook hier klopt er dus niets van. Zeggen dat het niet klopt is het zelfde als zeggen dat het wel zo is ....


Groetjes Conny




















bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Johny en Evelien

@ Conny, ik hoef echt niet mijn gelijk te halen en uitzonderingen zijn er altijd maar nogmaals het gaat om de implant én de vorm.
Ik dwing ook niemand, ik zeg alleen dat het kan helpen en ik heb inmiddels wel minimaal 100 bewezen koppels op foto  gezien en in het echt en het is echt 9 van de 10 keer zo. Als dit nou het veren trekken kan besparen als het niet hoeft, (vind het trouwens ook zielig) en ze vragen er ook nog eens veel geld voor vragen, dan is dat toch mooi!

@ Caroline ook dit kan natuurlijl bij die 1 op de 10 horen waarbij het niet opgaat.
Ik dacht dat dit forum bedoeld was om elkaar te helpen en dingen te delen? Niet om ruzie te maken!

Ik ga ervan uit dat iedereen naar eer en geweten met veel liefde voor onze gevleugelde vrienden handeld en het welzijn van de dieten als prioriteit heeft. Ik hoop van iedereen op het forum te leren, een passie te delen en te kunnen bijdragen aan dit alles

Groetjes Evelien
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

Johny en Evelien

Zie dat ik geen regel open heb gelaten tussen @Caroline en Ik dacht! Vanaf Ik dacht..... is niet persoonlijk voor Caroline bedoeld!!!!!!

Wil niet nog meer misverstanden of mensen boos maken pfffff.
Heb internet via telefoon en dan gaat het typen niet altijd goed! Dus bij voorbaad sorry!!!!!!!
Funky, Lady, Bandit, Ravi, Duke, Yukiko, Layla, Zen, Angel, Charlie, Shadow, Tai, Chi, Happy, Lulu en Jewel
www.funkytownbirds.123website.nl
www.werkgroepvalkparkieten.be
www.artandjewelrybyevelien.nl

sepke

Dit is mijn bewezen koppel. Blijkbaar uitzondering op de discutabele kuif theorie.



Ik heb behoorlijk wat gelezen over methodes waarmee men het geslacht v.d. valkparkiet wil vaststellen. Naast de hiervoor genoemde kuifmethode is er bijvoorbeeld de spotmethode een andere is de vorm v.d. ogen. Uiteindelijk blijken al deze theorieën niet echt betrouwbaar en zal een DNA test toch zekerheid moeten bieden.

Je moet de reacties op jouw topic niet opvatten als ruzie maken of negatieve kritiek. Ik vind het juist leerzaam als er actief gediscussieerd wordt over een onderwerp/probleem.
M.v.g. Sepke

Kijk ook even op onze site.
http://houtsevalkparkiet.webklik.nl/page/houtse-valkparkiet