5 augustus 2025, 12:07:33

Valken-avonturen: hier mag een slotje op!

Gestart door carco, 13 februari 2004, 01:05:54

« vorige - volgende »

Anke

Hoi Caroline,
Ach arm arm kleintje.... :'(
Gelukkig heb je valium meegekregen voor als het nog eens gebeurt.
Heftig hoor dit.
Heel veel sterkte!!!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

carco

Hoi Nel

Geen idee hoelang de aanval geduurd heeft, maar minimaal 20 minuten. Ik denk wel langer, hij werd pas rustig na de valium.

Des te meer ik lees over het Paramixovirus des te meer ik er eigenlijk van overtuigd ben dat dat het niet kan wezen.
De vogels zijn dan juist suf en krijgen verlammingsaanvallen. Den deze was juist heel erg hyper.

Dan neig ik ook eerder naar epilepsie, maar die kop blijft maar omhoog en hij is nu maar aan het hijgen :-\

En als het besmettelijk zou zijn waar komt het dan vandaan?
Het is het laatste jong van Harry en Chinta en die hebben van het jaar al aardig wat jongen op de wereld gezet zonder dat die iets mankeren? Dus dat klopt niet.Ook het nestbroertje gaat goed en de bonte witmasker ook.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

bobbie

Het hijgen en strakke nek  hebben kan ook wijzen op constant in een lichte epileptische aanval zitten. Daar wordt snel overheen gekeken, ook bij kinderen. Die hebben dan weer andere verschijnselen hoor, zoals staren.

Epilepsie wordt veroorzaakt door een overactief deel van de hersenen, kan ook in verschillende gebieden zitten.

Balen joh. :-\

carco

Ik ben blij dat je dit allemaal weet en met me deelt, want het zou kunnen dat de oorzaak dan daar ligt.

Ik neem dit morgen allemaal mee of leg dit in ieder geval voor.
Pff, wat een ellende zeg.

Caroline

Ik had al even gegoogled en een berichtje geschreven en toen was de laptop oververhit,  >:( alles weg.  :-\

Maar goed, verschrikkelijk dat arme kleintje.  :'(

Ik vond inderdaad ook hele andere verschijnselen  bij draainekziekte, waaronder erg afwijkende ontlasting en het komt hoofdzakelijk bij Neophema's voor.

Wat het wel is .... ik dacht ook even aan calcium tekort, weet dat dit ook een verschijnsel kan zijn maar eerlijk gezegd denk ik eerder:

Een hersenafwijking, inderdaad met een soort epilepsie.

Ik duim voor je kleintje maar heb er niet zoveel vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen met hem.

Sterkte meis.  :-*

Pablo, Rocky, Noa, Coco, Eros, Diégah, Amor, Perle, Ricky, Kouros,
Princess, Armani, J´adore, JOOP! Queenie, Van Gils, Giorgio,
Jim, Anaïs, Naomi, Dior, Jasmijn, Vlinder, Ashley, Juicy, Tommy,
Isabella, Azzaro, Lilly, Zara, Valentino, Dolce & Violet.

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

carco

Ik zag dat Nel op een ander forum iets over epilepsie geplaatst heeft wat door Kindermans geschreven is.
Het staat trouwens ook op deze site.

de valkparkiet is het het "cockatiel paralyse syndrome" bekend, waarbij vleugels, poten en kaakspieren aangetast zijn. In veel gevallen gaf een injectie met vit.E en selenium goede resultaten. Tegenwoordig denkt men dat een chlamydia infectie (Chlamydia psittaci) mede een rol speelt. De acute vorm van een chlamydia infectie (luchtweg problemen, evenals vaak diarree en veel drinken) is bij de meeste kwekers/liefhebbers wel bekend.
De chronische vorm van infectie kan zich uiten in uitsluitend centraal (dus van de hersenen uitgaande) zenuwverschijnselen. Het meest zie je dit bij de Grijze Roodstaart, de Kaketoe's, de groene Amazone's EN de valkparkieten.

Dit stukje dus:zou het kunnen verklaren dat de pootjes daarom zo staan?

Veel vertrouwen heb ik er ook niet in hoor, het beestje moet wel een vogelwaardig bestaan hebben/krijgen.
Maar ik vind dit minder erg dan dat het iets heel besmettelijks zou zijn voor de rest van de valken.
Tuurlijk vind ik dit vreselijk, maar dan kan ik er vrede mee hebben.

bobbie

O ja, dat is waar. :D Dat heeft dr. Kindermans toen op mijn verzoek opgeschreven voor de vogelsites.

Ik snap je Caroline. Het is triest maar geen gevaar voor de andere vogels.

Succes en sterkte ermee, Nel :-*

Anke

Hoi Caroline,
In dat stukje wordt gesproken over twee dingen.

1)cockatiel paralyse syndrome , waarbij vleugels, poten en kaakspieren aangetast zijn.

Dit zou de stand van de poten en het rare gefladder met de vleugels kunnen verklaren.
Merk je ook dat hij iets aan zijn kaken heeft?

2)Chlamydia psittaci. Waarvan de chronische vorm zenuwverschijnselen veroorzaakt door de hersenen laat zien.

Dat vind ik ook wel herkenbaar als ik het filmpje zo voor mij zie.

Je moet op je eigen gevoel afgaan. Maar ik ben het met je eens dat het beestje wel een vogelwaardig bestaan moet kunnen leiden.
Laten we hopen dat het niet iets besmettelijks is :-\
Heeft hij ook pijn (denk je) als hij geen aanval heeft?
Nogmaals veel sterkte, ik duim voor jou en het valkje!!
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Caroline

Aan zijn kaken .... in ieder geval wel iets aan zijn oogjes .... misschien hangt dit samen.

Kan me voorstellen dat je op dit moment ook vooral bang bent voor besmettingsgevaar. Ik zou dan ook ten aller tijden mocht het kleintje het niet halen sectie laten verrichten. Dan heb je die bevestiging in ieder geval.

Heb je al 2 x daags calcitat-50 gegeven .... bij Feld kliniek hebben ze toen een keer opgenoemd wat ze allemaal kunnen krijgen door kalktekort, dat is echt heel erg veel. Waaronder ook die aanvallen.

Is het kleintje nog steeds rustig na de spuit??

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

*Manon*

Hoi Caroline,

Sjee wat een toestanden zeg met dit arme kleintje!
Hopelijk wordt je morgen wat wijzer en is het kleintje nu rustig, lijkt me ook vreselijk om te moeten zien.

Ik wens je veel sterkte...  :-*

Liefs Manon

Gerdy

Hoi Caroline..

hoe is het nu met je kleintje..

ik schrik van het verhaal..ik heb alles gelezen en vind dit echt een heel vervelende situatie..

ik hoop voor je dat het niet iets besmettelijks is..

ik zal duimen voor het kleintje maar alles staat boven alles ik vind altijd dat geen enkel dier pijn mag hebben.

heel veel sterkte.

gr Gerdy

carco

Ik heb het kleintje net terug gezet bij Hagrid en Hedwig in het blok voor de nacht.
Ik denk àls het iets besmettelijks is hebben ze het toch al(ga er vooralsnog niet van uit eigenlijk) en krijgt het vannacht weer een aanval kan ik het toch niet zien ook niet als het onder de lamp ligt:of ik zou heel de nacht op moeten blijven. Misschien heeft het zelfs al wel vaker een aanval gehad zonder dat ik het gemerkt heb.

Het toonde nu eigenlijk net als het al die tijd gedaan hebt dat ik het niet vertrouwde,dus dan is het mijns inziens beter af bij pa en ma.
De pap ging wel iets beter en ik merkte precies wanneer het honger kreeg want dan ging hij weer aan de wandel.

Ik lees inderdaad Caroline dat ook door kalktekort ze epileptische aanvallen kunnen krijgen en dit door goede voeding te verhelpen is.
Maar die calcitad heb ik dus niet:kan je ook niet zomaar ergens krijgen trouwens. Wel heb ik een paar keer de pap aangemaakt met water met druppels uit het flesje van dr.Feld: osteovit/amino/calcitad.Maar omdat de pap ook niet zo gemakkelijk ging kreeg hij niet veel binnen er van.

Of hij pijn heeft buiten die aanval om durf ik niet te zeggen,dat geloof ik eigenlijk niet.

Ik hoop dat ik morgen meer kom te weten.

Caroline

Ik heb de calcitat ook van Dr. Feld gekregen, zou niet weten waar ik het anders zou moeten halen.

Wel kreeg ik met de kaboutertjes de tip 2 x daags een druppel pure Calcitat-50 rechtstreeks in het bekkie te geven, misschien kun je dit proberen.

Baat en niet in deze schaad het ook niet denk ik.  ::)

Persoonlijk denk ik ook niet dat het besmettleijk is hoor ... ik zie meer iets neurologisch als ik het filmpje bekijk.

Sterkte.  :-*

Regelmatig jongen.

KLIK op foto.

carco

Ik vond de kleine vanmorgen in zo'n dusdanige toestand dat ik besloten heb hem straks in te laten slapen :'(
Hij lag ondersteboven in het blok ,steenkoud te piepen.
Hij ligt nu onder de warmtelamp te piepen en wil zo graag overeind komen, maar het lukt hem niet  :'(
Helaas moet ik ook nog eens met Jeroen naar de huisarts dus het kleintje moet wachten.
Ik denk dat hij vannacht weer een aanval gehad heeft.

*Manon*

Ooh arm zieltje!!

Ik denk dat je goed doet aan deze keuze... al kan ik me voorstellen dat niet één van de gemakkelijkste is  :-\
Dit is inderdaad geen waardig leventje voor zo'n lieverdje.

Sterkte Caroline!  :-*

Liefs Manon