4 mei 2025, 18:10:09

Kortwieken

Gestart door Natalie., 18 september 2002, 10:47:02

« vorige - volgende »

Natalie.

Ik krijg over een week of drie mijn eerste valkparkiet, en ik ben een beetje aan het twijfelen of ik hem zal laten kortwieken of niet. Ik zou graag van andere 'valkbezitters' wat ervaringen willen horen

Roderick.

hier heb je een site waar heel duidelijk met plaatjes staat aangegeven hoe het moet erbij staat ook een heel nuttig verhaal http://valkparkiet.fol.nl/kortwiek.html

Peter

Hallo Natalie,

Als je valkparkietje al een beetje tam is als je hem/haar krijgt dan zouden wij het zelf af raden. Onze eerste valk was ook gekortwiekt maar we kregen er al snel spijt omdat ze niet kon vliegen maar ze probeerde het toch, dat liep vaak pijnlijk voor het valkje af. Wij zouden het zelf niet meer doen.

Groetjes,
Peter

V_Valkie

ja,als ze bijvoorbeeld van je schouder af springen,kunnen ze niet zacht landen,maar ze vallen gewoon naar beneden.Het beste lijkt mij dus om het niet te doen.

Ezra

Er zijn evenveel voor- als tegenstanders van kortwieken, maar het gekke is dat de tegenstanders zelden zeggen waaróm ze precies tegen zijn (behalve dan: het is tegen de natuur van vogels om niet te kunnen vliegen), terwijl de voorstanders van kortwieken allerlei ervaringsfeiten kunnen vertellen over vogels die a) wegvliegen en niet meer terugkomen, b) opvliegen en tegen een ruit of muur smakken, c) tegen een opengaande deur opbotsen als ze hun baasje achterna zoeven, d) de baas spelen over het huisgezin, wat zich uit in agressief gedrag, aanvallen, duikvluchten, pikken en bijten.
Ik persoonlijk heb ze zowel ongekortwiekt als gekortwiekt gehad, en mijn advies is: kortwieken. (Let wel: eerst door een vogeldierenarts laten voordoen!) Overigens: deskundig gekortwiekte veren groeien in een halfjaar weer aan.

V_Valkie

ja,aan de ene kant is het wel goed,anders kunnen ze tegen een raam aanvliegen en dat ie niet zo leuk. :-/maar als ze van je af springen kunnen ze ook wel weer hard op de grond komen..dus je moet zelf weten of je kortwiekt.het is heel makkelijk.

ezra

Gekortwiekte vogels die niet zacht meer kunnen landen, zijn gewoon verkeerd gekortwiekt, d.w.z. de vleugelpennen zijn te kort geknipt. Je moet weten tot hoevér je moet kortwieken en wát je moet kortwieken.

Goed gekortwiekte vogels kunnen uitstekend vliegen, ze kunnen alleen niet hoog en niet ver komen. Voor de rest functioneren ze in alle opzichten precies als hun niet-gekortwiekte broers en zussen.

Tara

Mijn valkjes kortwiek ik zelf, maar nu laat ik de pluimen groeien omdat ze dan in een grote volière gaan zitten en ze moeten kunnen vliegen. Mijn valkjes kunnen perfect vliegen en zeker met de wind! Woehoew!  8)

Timmety

Ook ik zou dit afraden.
De vogel hoort te vliegen, en niet afknippen, Ik heb ook een valk van het vogel-asiel, die is helemaal gekipt, al die veren zijn er uit, dat is zo zielig en hij wil vliegen maar kan dat niet. dus IK zou het niet doen!

GRoetene n succes met je valk
Tim

tiny

mag ik u een goede raad geven en doet het nie want onze jango hebben we gekregen van mensen die hem nie meer moesten,lawaai en vuil ge kent da. Die kan nie vliegen en als we onze hand in de kooi steken heeft hij bang en als hij dan toch uit de kooi is en hij probeert zijn vleugels te spreiden dan komt er bloed uit en zit hij met zijn vleugels uitelkaar en dan bibbert hij ; dus zijn vleugels zijn zeerslecht geknipt ;als ge een valk tammaakt laat hem in huis toch wat rondvliegen of hebt ge dat niet graag
groetjes Tiny

Wendy

Ik snap niet dat er uberhaupt nog voorstanders van kortwieken zijn. Het is toch ongelooflijk dat dit nog gebeurd!!!!
Schande!

Wat de tegens van kortwieken zijn: mensen die kortwieken dwingen de vogel op de hand te gaan zitten, ze hebben geen geduld. Hierdoor raakt de vogel helemaal in de stress. De vogel probeert hoe dan ook weg te komen en valt hardhandig op de grond. Natuurlijk stort een vogel ook neer als je hem voor het eerst los laat vliegen, maar ook dit doe je pas nadat je hem een paar weken hebt. Hij zoekt zelf de weg wel weer naar zijn kooi. Vergeet niet dat een valkparkiet ook van de stress in een shock kan raken, met de dood tot gevolg. Een voorbeeld heb ik vroeger gezien bij het vogeltje van mijn broer. Die was ook zo ongeduldig.

Stel je eens voor dat jouw benen geamputeerd zijn en er komt een grote Rottweiler naar je toe (er vanuit gaande dat je hier bang voor bent) Hoe zou jij je voelen? Als ik daar zou liggen zou ik doodsangsten uitstaan. Zou ik kunnen rennen en leer ik die Rottweiler wat beter kennen, dan zou ik hem na een tijdje aaien........

Ook is het niet goed voor de lichamelijke conditie van de vogel als hij niet meer kan vliegen. De enige manier om in conditie te blijven is juist vliegen.

Ik heb hier vier valkparkieten, waarvan geen enkele gekortwiekt is en dat gaat prima. Eentje is heel erg tam, nr. 2 niet, nr. 3 komt weleens een kijkje nemen op je hoofd en schouder maar niet handtam, nr 4 gaat wel op je vinger zitten maar is toch nog een beetje angstig en zal ook zo blijven.

Ezra, ik weet niet waar jij die onzinverhalen vandaan haalt, maar dat gaat natuurlijk nergens over. Een valkparkiet die het gezin gaat terroriseren omdat deze kan vliegen? En dat opvliegen tegen een muur of raam is alleen in het begin, ze moeten even een vliegroute leren kennen. En wegvliegen en niet meer terugkomen.............elke vogelbezitter let erop dat de deuren gesloten zijn als de vogels los mogen. Kleine moeite hoor. Overigens is het zo dat als een vogel niet weg kan hij over het algemeen juist agressief word, het is zijn enige wapen om de vijand weg te jagen. Zou hij weg kunnen vliegen dan zou hij hier eerder voor kiezen.

Als je zo graag beesten wil hebben die niet weg kunnen vliegen dan neem je toch een cavia!

Goed gekortwiekte vogels kunnen uitstekend vliegen?????? Wat is dat nou voor een onzin! Ze kunnen alleen niet zo ver komen...... ja daar heb je nou echt wat aan, dat een vogel constant neerstort doordat die de landingsbaan niet kan halen.

ezra

Mevrouw Wendy's reactie duidt duidelijk op onwetendheid, neiging tot onbeheerst gekrijs en gekwaak, en onvermogen om te lezen wat er staat. Geen reden dus om op te reageren, want in zulke gevallen is een uitwisseling van  pro en contra niet mogelijk. Voor de rest staat het iedereen vrij om zijn NIET te kortwieken.  

cisca

Beste ezra.
het is niet de bedoeling om op het forum de andere leden af te kraken met het gezegde het duid op onwetend heid,iedereen is vrij om hier zijn mening of eventuele raad te plaatsen of dit nu wel of niet klopt.
en wat het kortwieken betreft ik vind het walgelijk om je valkjes dit aan te doen wij lopen ook op twee benen en niet op anderhalf wanneer je geen geduld hebt om je valkje normaal tam te maken begin er dan niet aan maar laat je valkje heel ik heb de ervaring met drie valkjes die door kortwieken wat iik niet zelf heb laten doen een heel slecht vliegvermogen hebben en onzeker zijn en dat ligt echt niet aan mij hoor ik heb 7 valkjes die allemaal lekker rondvliegen zonder gewiekt te zijn en ze zijn allemaal even lief en handelbaar dus is mijn mening laat ze gewoon hun verenkleedje behouden en vermink ze niet door te gaan knippen.

Diana

Ik zou alleen kortwieken als er nix met de valk te beginnen is!

wendy

En mevrouw (?) ezra, ik heb toch duidelijk aangegeven wat er tegen het kortwieken is.
Ze zouden uw benen moeten amputeren, misschien word u daar wat makker en gelukkiger van. Wellicht loopt u dan ook wat minder vaak tegen een opengaande deur aan wat verder hersenbeschadiging kan voorkomen.

Wel frappant dat juist u op mijn bericht reageert terwijl u zegt dat het geen reactie waard is.

Cisca, heb jij je vogels in een kamervoilere zitten? En ze zijn allemaal mak?