3 mei 2025, 09:24:51

Spoed probleem met 2e valk

Gestart door rick van der schuit, 24 februari 2004, 19:30:31

« vorige - volgende »

rick van der schuit

Ik heb nu al 6 maanden een valkje en dat is heel erg tam en heel erg aan me gehecht.Als ik thuis kom is hij heel erg blij en staat hij al bij het deurtje te wachten op me.Nou heb ik vorrig week vrijdag een 2e valk er bij gekocht en bij de tamme valk in de kooi gedaan.Nou is mijn probleem de tame valk wil niets meer.Hij wil er niet meer uit hij moet zelfs niets van gierst hebben normaal doet hij er een moord voor. Hij zit de heledag en savonds aaleen maar te slapen.Nou is mijn vraag: Komt het door de 2de valk die ik er bij heb gekocht? Want m,n tamme valk heeft nog nooit een soortgenoot gezien en hij is dol op mij.En hebben jullie een oplossing?Alvast heel erg bedankt.

Lique

Hoi Rick,

Gefeliciteerd met eje 2e valkje.
Heb je de 2e uit een dierenwinkel of bij een kweker vandaan.
is hij al tam?
Het kan zijn, dat je eerste valkje jaloers is, maar het kan ook met ziekte te maken hebben.
het is niet verstandig om zomaar een valkje bij je valk te zetten. hij kan namelijk een ziekte bij zich dragen, die hij over geeft aan andere vogels.

groetjes Lique

rick van der schuit

Hoi

Ik heb hem bij een dierenzaak gekocht.En m,n 2de valkje is niet ziek.En die is aardig op weg om tam te worden.

mastolk

HOi
Je weet nooit of je valkje ziek is of niet. Soms is het al (bijna) te laat, en dan heb je het pas door. Vogels verbergen het zo lang mogelijk omdat dit in het wild ook moet.
Als ik jou was zou ik sowiso als je een nieuw valkje erbij haalt een wormenkuur geven, en het liefst een week/twee weken de valkjes apart houden. Officieel moet je dacht ik een valkje 3 weken in quarantene houden (dat doe ik ook niet).
Probeer in ieder geval een wormenkuur, en geef beide valkjes gewoon lekker veel aandacht!!!!!!! misschien trekt je eerste valkje wel weer bij.

GR Margrietha

Paul

Hoi Rick,

Voor je eerste valkje is het natuurlijk een grote verandering ineens een vreemde in zijn kooi.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je zelf al een popje had en nu een man erbij dan speelt die de baas over het popje en die is dan een stuk stiller.
Hoe gedraagd de nieuwe valk zich is die wel levendig en niet zo veel aan het slapen?
Je kan even kijken als je de nieuwe in een andere kamer zet hoe je eerste valkje dan reageert.
Houd goed in de gaten of je valkje wel op 1 poot slaapt en met de kop tussen de veren anders kan die echt ziek zijn en moet je snel naar een goeie vogelsrts toe gaan.
Die vind je lniks bij het kopje dierenartsen.

Groetjes, Paul