4 mei 2025, 06:08:18

Valkparkiet bloedt!!!

Gestart door Valerie, 22 februari 2004, 15:05:38

« vorige - volgende »

Valerie

Wat nu gedaan?

Valkparkiet werd zodanig wild in zijn kooi, is ergens tegenaan gevlogen en bloedt nu.

Het bloedt komt uit boven de bek en tussen de twee neusgaten.

Hij is NIET tam.

Wat moet ik nu doen???

suus

hoi Valerie,
hoe erg bloed hij en zoals ik het begrijp is het 1plekje of heb ik het mis.
Tussen de twee neusgaten bloeden ze wel vaker met andere woorden, dit is een plek wat sneller kapot gaat. Als hij niet te erg bloed zou ik gezien het feit dat hij niet tam is, hem even tot rust laten komen. en afwachten of het bloeden stopt.
Waarom werd hij wild. Is hij erg hard ergens tegenaan gekomen of gewoon ongelukkig. Wanneer hij erg hard ergens tegenaan is gekomen kan hij een lichte hersenschudding hebben. daarom zou ik hem bij ander gedrag dan normaal/evenwicht verliezen,  de vogel in het donker zetten.
Wanneer je het niet vertrouwd, da bellen!!
succes
groetjes suzanne(1)
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Valerie

Nee, het bloedt niet zo heel erg.

Hebben hem ondertussen met handschoenen vastgenomen en met een vochtig doekje het bloed weg proberen te doen.  Nu hangt er nog een beetje opgedroogd bloed.  Dat krijgen we niet weg.

Ik denk niet dat hij een hersenschudding heeft.  Het ziet er niet zo heel erg uit maar hij zit wel héél rustig op een stokje.

Misschien even afwachten.

Kan ik de andere vogel er terug bij laten of beter in een kooi apart?

Amai, dat was verschieten zeg.

suus

Je kunt het vandaag even aankijken. De vogel is natuurlijk ten eerste al geschrokken van iets, waardoor hij wild werd. Daarna ergens tegenaan gevlogen. En ook nog eens vastgepakt terwijl hij dat niet erg leuk vind. Dus ook de vogel moet bijkomen.
Of je de vogels apart moet zetten, kun je volgens mij het beste zelf beoordelen. Als de vogels erg aan elkaar gehecht zijn, en het apart zetten veel stress opleverd, zou ik het niet doen. Ik zou het wel overwegen, als de valk vandaag zo rustig blijft (rustiger als anders) Maar dat kan ook een teken zijn van een hersenschudding, vertelde een da mij. (bij ons is een keer een valkje tegen de ramen gevlogen en bleef liggen op de grond!! :o)
behandeling: De vogel in het donker laten staan.
Maar het kan ook best zijn dat hij na een uurtje weer vrolijk zit te fluiten en spelen
succes
suzanne(1)
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Valerie

Dank je wel!

Ik zet hem voor alle veiligheid maar in het donker.  Dat kan nooit kwaad.

Binnen een uurtje of zo kan ik hem terug even uit het donker halen en zien of hij weer normaal reageert.

Ik hou je in ieder geval op de hoogte.

Karin

Hot Valerie,

Dat bloeden bij de neusdop gebeurt al heel snel hoor. Mijn Jazzy heeft bijna tot 5 maanden leeftijd een korstje daar gehad, omdat hij heel slecht was in sturen als hij vloog  ;D Hij heeft er niets aan overgehouden, alleen een kind die nu precies hetzelfde doet  :D :D :D Natuurlijk wel altijd oppassen met ramen en speigels, maar als ik het goed begrijp blijft die van jou in de kooi ? Dan kan het nooit zo hard aangekomen zijn dat hij er blijvend schade aan overhoudt. Wat je wel eens ziet bij zo'n paniekaanval is een bloedpen, een veer die bij de schacht afgebroken is en waar bloed uit komt. Meestal lost dat zich vanzelf wel op, soms moet die er uit gerokken worden.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Annouschka

Hoi Valerie,

hoe is't nu met je valkje?  Das inderdaad verschieten he.
Ik weet nog toen Chewy tegen de vaas in de luchter gevlogen was, mijn vriend was thuis en had hem eruit gelaten en ik zat op m'n werk.  Ik belde toevallig naar huis om te zeggen dat ik wat overuren ging doen en hij vertelde het me.  
Geweend dat ik gedaan heb, gelukkig was het niet zo erg: een lichte hersenschudding en een veer boven z'n oog die losgekomen was.

Als hij zo stil blijft, zou ik toch eens naar de dierenarts gaan hoor, je weet maar nooit he.  Toen Chewy die hersenschudding had, heeft mijn dierenarts iets gegeven dat ik in z'n drinken moest doen en dat heeft wel goed geholpen.

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi Valerie,

Hier heeft er ook wel eens een wondje gehad bij zijn washuidje , zo noemen ze dat plekje tussen de neusgaten namelijk daar zit een dun laagje vel overheen.
Dat beschadigd heel snel als ze ergens tegenaan vliegen.
Als het bloeden vanzelf stopt is er niks aan de hand en je hoeft je valkje ook niet apart van de andere te houden hoor ze kunnen gewoon bij elkaar.
Aangezien het in de kooi gebeurd is kan hij niet zo snel een hersenschudding krijgen dat krijgen ze vaak als ze met hoge snelheid ergens tegenaan vliegen.
In een kooi gebeurd dat echt niet zo snel zoals Karin al zei.
Dus je hoeft hem ook niet in het donker te zetten daar schrikt ie vaak alleen nog meer van.
Met een paar dagen zie je niks meer van dat wondje dat geneest heel snel.

Groetjes, Paul

Valerie

Bedankt allemaal!

Ondertussen is Kuifje weeral helemaal de oude.  Hij heeft nu inderdaad een korstje boven zijn bek.

Ik zie niet dat hij daar speciale aandacht aan besteed en de andere valkparkiet ook niet.

Het zal uiteindelijk wel genezen.

Verschieten is het natuurlijk wel.  Maar ondertussen weet ik dat nu ook weer totdat er weer es eentje zijn oogjes niet goed heeft gewassen en ergens tegenaan bonkt.

Ik kan het niet genoeg herhalen: bedankt of zoals ze in vlaanderen zeggen: merci :-)