4 mei 2025, 15:51:49

Help mijn valkparkiet is ziek!!!

Gestart door Chipitoke, 18 december 2012, 16:20:01

« vorige - volgende »

Chipitoke

Hallo.
Mijn naam is Tanja,ik ben nieuw hier op het forum,maar kijk wel al een tijdje mee.
Het gaat om mijn valkparkietje Chipito.
Een paar weekjes geleden zat hij op zn touw boven zn standaard,Chipito is bij ons altijd los,en toen hoorden we voer vallen op de grond.
Toen we gingen kijken zaten de zaadjes vast aanelkaar als een klompje.
Maar Chipito gedroeg zich verder normaal,praten en fluiten,dus we dachten niks aan de hand.
Nu hadden we vorige week zaterdag een feestje,dus heb ik Chipito even boven gezet ivm roken en drukte.
Toen ik hem de dag erna weer naar benedehaalde viel me op dat hij toch wel erg stil was,maar ik dacht misschien is hij gewoon een dagje niet lekker.
De dagen erna was hij wel stiller dan normaal,maar hij at nog goed.
Het viel me wel op dat ie continue van zn standaard via de tafel over de grond naar mij kwam.
Donderdagavond vond ik t genoeg geweest,dus zijn we met hem naar vogelarts van der sanden geweest.
Daar aangekomen was er een collega.
We hebben foto s laten maken en ze ging met een wattenstaafje in zn kropje.
Op de foto s was te zien dat er behoorlijk veel voer in zn maagje zat en de mineralen waren nog te zien in zn kropje.
In zn kropje zaten behoorlijk veel bacterien.
Ik had ontlasting meegenomen,maar dat werd niet onder de microscoop bekeken.
Ze zeiden dat hij kropontsteking had.
Ik moest hem 1 keer per dag 1 druppel baytrill in zn mondje geven en ik moest zn zaadjes weghalen.
Hij mocht alleen of pellets of pap.
En hij moest natuurlijk onder een warmtelamp.
Nou Chipito heeft nog nooit pellets gehad,dus die at hij mooi niet.
Ik ben dus begonnen met papvoeren.
Behoorlijke stress voor hem.
Ik moest de dag erna naar die collega van van der sanden terugbellen.
Dus ik vrijdagavond gebeld,kreeg ik dr van der sanden zelf aan de lijn.Chipito was er nog steeds hetzelfde aan toe.
Nou,ik moest de pellets gewoon laten staan en de baytrill blijven geven.
Het gesprek werd eigenlijk behoorlijk afgehakt door DR van der sanden.
Het weekend ging voorbij en nog steeds geen enkele verbetering,chipito was er zelfs nog erger aan toe,ontzettend vermagert,zn borstbeentje stak gewoon uit.
Het rare was dat Chipito normaal een grijs vogeltje is met een wit kopje,maar het grijze is nu bijna zwart.
Maandag ging het nog niet beter,dus ik weer gebeld naar van der sanden.
Ik vroeg hem wanneer de Baytrill zou gaan aanslaan,omdat er niet veel leven meer in Chipito zat en hij zo vermagerde.
Zegt DR van der sanden dat dat natuurlijk ook kwam omdat Chipito op ander voer zou zitten wachten,wat hij gewend was.
Maar ik moest gewoon de pellets laten staan,want anders zou Chipito in de toekomst weer dezelfde problemen krijgen.
Nou,ik had het niet meer.
Ik dacht namelijk dat hij vanwege die ziekte nu geen zaadjes meer mocht maar die pellets moest eten.
Maar ik ga mijn valkparkiet wat nog nooit 1 pellet gegeten heeft toch niet op pellets overzetten nu hij doodziek is?
Nou,ik maandag meteen contact opgenomen met DGK centrum Beek,waar ook een dokter zat die verstand heeft van vogels.
Gelukkig was hij het met me eens dat Chipito nu overzetten op pellets niet goed is.
Hij heeft de foto s opgevraagd bij van der sanden ,Hij zei dat de baytrill nu toch had moeten aanslaan,zou het het juiste medicijn voor chipito zijn.
Hij heeft me nu fungizone meegegeven waar ik 2 x per dag 2 druppels van in chipito s mondje moet doen,omdat het megabacterie kan zijn.
Ik ben hier gisteren mee begonnen en ik geef ook nog steeds de baytrill omdat ik gewoon niet durf te stoppen hiermee.
Maar nog steeds geen verbetering.
Ook de arts van beek heeft de ontlasting van Chipito nagekeken en dat zit ook vol bacterien.
Het probleem is dat Chipito inmiddels te zwak is om bloed te laten prikken.
Er word ook gedacht aan een zink of loodvergiftiging vanwege de symptomen.
Tevens heb ik nog 3 valkjes en 1 alexanderparkiet,maar die hebben allemaal nergens last van.

Tsja,zoals je wel zult begrijpen ben ik ten einde raad.
Ik heb chipito al van kleins af aan en ben stapelgek met hem.
Dat maakt het zo moeilijk om hem zo te zien.
Ik begrijp ook niet hoe hij het volhoudt.
Ik geef hem ook snacht s pap en slaap op de bank en natuurlijk doe ik geen oog dicht,ik ben veel te bang dat hij doodgaat.
In de pap doe ik druivesuiker en ik heb hem zn zaadjes weer gegeven,maar daar pikt ie af en toe alleen maar eens in.

Mijn vraag is,heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Loodvergiftiging lijkt me zo sterk,aangezien ik niets kan bedenken waar hij van gegeten zou kunnen hebben waar dat in zit.

Bedankt voor het lezen.

Tamara8

Hee!

Wat een heftig verhaal en zo stom dat de eerste VA heeft verteld dat je maar over moet gaan op pallets terwijl het valkje zo ziek is!

Ik kan je vertellen dat het geen lood of zinkvergifteging is aangezien mijn valkje dat heeft gehad en ik lees niet dezelfde symtponen. Birdie (mn valkje) die was zeer zwak at en dronk niks maar had geen zaadjes in haar krop. Ook was goed op de rontgenfoto te zien dat er wel lood in zat en bij jou zagen ze dat dus niet op de foto! Dit zie je namelijk meteen is mij verteld.
Eigenlijk zouden ze je valkje moeten opnemen en aan t infuus zetten, hadden ze bij mij ook gedaan aangezien valkjes heel snel kunnen sterven als ze niet genoeg eten en/of drinken binnen krijgen.
Dit was wel een dure opname, was 300 euro kwijt aan 3 dagen + medicijnen. Maar ze leeft wel!!

Ik wens je veel sterkte! Hoop dat het weer goed komt!

Ik weet niet waar je woont? Maar in Amsterdam oost zit een goede VA, daar is mijn valkje altijd voor behandeling!

Groetjes en sterkte!

Zyra

Wat een naar verhaal :'(

Ik zou chipito gewoon zijn vertrouwde voer weer gaan aanbieden. Geef hem trosgierst en druivensuikerwater om aan te sterken.

Hou ook het gewicht goed in de gaten, dit is natuurlijk ook erg belangrijk!

Wat betreft de baytrill naast fungizone, ik weet niet of dit goed is. Kun je dit niet beter even navragen aan de 2de vogelarts?
Je zou eventueel ook utrecht kunnen bellen voor advies.

Ik zal heel hard duimen voor je dat chipito het haalt, maar als ik jouw verhaal zo lees denk ik het ergste  :'(

Sterkte en hou ons op de hoogte!

Chipitoke

Dankjewel voor jullie reacties.
Chipito houdt nog vol.

@Zyra,we zijn sinds vandaag gestopt met de Baytrill,aangezien dat waarschijnlijk na al die dagen nu ook niet meer gaat aanslaan.
In plaats daarvan heb ik nu Synulox gekregen,hier moet hij 0,2ml per dag van.
Verder moet ik gewoon doorgaan met de Fungizone.
En wat zijn gewicht betreft,hij is echt behoorlijk afgevallen,zijn borstbeen is duidelijk te zien.
De arts die ik nu hier in Beek heb,heeft gelukkig contact met de universiteit in Utrecht.
Ik heb net weer een beetje ontlasting gebracht wat nu op kweek word gezet en mijn arts overlegd dan met Utrecht welke medicatie hij dan moet hebben.
Maar ja,hoe langer dit allemaal duurt,hoe minder kans dat hij het uberhaubt nog volhoudt.

@Tamara,Toch denken ze ook aan zinkvergiftiging.
Ze hebben iets wits in zn kropje gezien op de foto.
Verder dwangvoer ik Chipito nu,maar ik zeg tegen de DA dat t lijkt of de krop helemaal niet vult.
Verder is Chipito zo verzwakt,ik begrijp niet dat hij t nog steeds volhoudt.
Ik was alleen bij DA Vandersanden al 135 euro kwijt en de rekening van alles van de nieuwe DA krijg ik nog.
Dus hoeveel geld ik ook kwijt ben,dat weegt niet op tegen Chipito.
Tsja nu maar hopen dat dit nieuwe antibioticum iets doet.
Morgen zouden ze de medicatie binnenkrijgen vanuit Utrecht,voor de zinkvergiftiging,dus hopelijk houdt hij t nog even vol.

Dankjewel voor jullie reacties.

Dobby01

Jeetje wat een verhaal :(

Ik wil je heel veel sterkte wensen en ik zal voor je duimen dat het goed komt met Chipito. Ik kan me helemaal voorstellen hoe het moet zijn voor je om je lieve valkje zo verzwakt te zien  :'(

Hou je ons op de hoogte als je weer nieuws hebt?

smiley

hallo

Ik zou direct stoppen met die druivensuiker te geven ,is niet goed samen met de Fungizone ....want dat middel is er 1 tegen schimmels en gist en schimmels groeien juist op suiker !!
Ik hoop en duim voor jullie dat het vanaf nu goed mag gaan met je valkje ....

Groetjes Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Zyra

stom stom stom!

Goed dat je dat zegt, Conny, ik had hier nooit aan gedacht :-[ Inderdaad gelijk stoppen met druivesuiker en hopen dat de nieuwe medicijnen snel aanslaan.

Hou ons op de hoogte hoor! Heel de middag aan Chipito zitten denken hier...

Tamara8

Ooh, dus ze hadden iets verdachts in t kropje gezien! Maar toch zou het op de foto er goed uit moeten springen.. Is het geen optie om m te laten opnemen? Dan weet je zeker dat ie genoeg vloeistof binnen krijgen via een infuus? Want ik neem aan dat je niet de hele dag thuis bent om te controleren?

Heb de hele dag aan m gedacht, vind het zo vreselijk hoop heel erg voor je dat je maatje het red! heel veel succes!

Chipitoke

Lief van jullie dat jullie allemaal zo meeleven!
Dankjewel voor de tip om te stoppen met de druivensuiker,uit wanhoop probeer je maar alles zodat hij erbovenop komt.
Vannacht is rustig verlopen,ik kan tenslotte mooi meekijken van op de bank.
Hij poetst zich wel veel,hij vind die pap aan zn veertjes maar verschrikkelijk.
Verder rommelt hij ook nog best veel in zn voerbakje,maar of hij dan ook echt eet,of er alleen maar mee speelt?
T maakt me zo onzeker,ik weet niet meer wat of waar ik goed aan doe.
Ik volg maar alles op wat De DA me geeft,al lijkt t me zo slecht,al die verschillende medcijnen in zo n klein lijfje.
Vandaag zal daar waarschijnlijk nog de medicijnen tegen zinkvergiftiging bijkomen.
Dit vind ik wel heel eng hoor,straks worden de medicijnen hem teveel.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat het zinkvergiftiging is,alhoewel...
Chipito is een echte knager,als ik even niet oplet heeft hij weer iets te pakken.
Hij heeft een paar wekjes geleden aan mn houten dienblad zitten bijten.
Dat dienblad had ik een paar maandjes daarvoor met white wash meubelwas gedaan van het merk HG.
Ik heb natuurlijk al naar de bestanddelen op die fles gezocht,maar die staan er helemaal niet op.
Maar zou daar iets van zink kunnen hebben ingezeten?

Verder Heb ik hier voor de raam een tak met vanalles eraan hangen.
Daar hangt ook een bloem bij met hele kleine plastick pareltjes...een feest voor Chipito!
Nu ben ik bang dat hij ze dus niet alleen erafhaalde,maar dat hij ze misschien opgegeten heeft?

Maar laatst heb ik ook een muisje zien lopen en horen eten uit Chipito s etensbakje,natuurlijk die bak afgewassen en nieuw voer erin gedaan.
Kunnen valkparkieten zo doodziek worden van uitwerpselen of urine van een muis?

Je gaat natuurlijk aan alles zitten denken wat er is geweest de laatste tijd.
Pff wisten we maar wat het was...

smiley

Hoi

Weet je dierenarts er vanaf dat die muis in de kooi van je vogel is geweest .
Want van muizen uitwerpselen kan een valkje inderdaad ziek worden .
Coccidiose is een parasiet die in de verse ontlasting is terug te vinden .
En die door muizen verspreid worden ......zou hem dat toch even door geven ..

Veel sterkte Conny

bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Chipitoke

Hallo.

Het gaat niet goed met Chipito.
Hij eet veel zaden,maar ze komen er ook onverteerd weer uit.
Misschien toch geen goed idee geweest om met de baytrill te stoppen en met andere antibiotica te beginnen?

Ik zal blij zijn als het eindelijk zaterdag is,dan kunen ze hopelijk zien wat hij heeft,want ik heb ontlasting moeten brengen en dat moest een paar dagen op kweek staan.
Al ben ik ook heel erg bang dat ze weer moeten gissen en ik weer een ander antibiotica meekrijg,die dan weer niet zal gaan aanslaan.
Mijn vertrouwen in een goede afloop wordt met de dag minder.

Ik ga nu de arts maar weer bellen.
Ook ivm het verhaal met die muis.

Dankjewel voor jullie lieve reacties!

carco

Als ik het verhaal onverteerde zaden lees moet ik aan de megabacterie denken.
Wat je zelf kan doen is het water aan gaan zuren met appelazijn.

Groetjes : Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Chipitoke

Hoi Carolien.

Maar mag dat dan met die antibiotica en die andere medicijnen allemaal?

carco

Het andere geef je rechtstreeks in de bek toch?
Dan mag je altijd aan zuren.
Heb je al iets van de ontlasting gehoord?
Fungizone is trouwens ook tegen megabacterie , dus zou je zeggen dat dat toch wel eens ging helpen als het inderdaad dat is?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Chipitoke

Hoi Caroline.

Ja,ik geef alle medicatie zo in t bekje.
Ik heb daarstraks gebeld met de DA.
Hij had de ontlasting al nagekeken en daarin niets gevonden.
Nu denkt hij aan PDD?
Hij denkt hieraan omdat niets van de medicatie aanslaat tot nu toe.
Hij raadde me aan om hem pellets te geven,omdat de zaden niet verteerd worden.
Nu heb ik geprobeerd om een papje van pellets met een beetje water en wat roosvicee te maken,maar dat gaat blijkbaar niet door t spuitje.
Tsja en van de lepel eet hij niet meer,sinds dat ik hem moet dwangvoeren moet hij nog maar weinig van me hebben.
Pff dus heb ik hem maar weer gewoon pap gegeven.
De pellets met wat roosvicee toch maar in zn hokje gezet.

Nu heb ik maandag een afspraak om 11 uur om toch maar bloed te laten afnemen.
Ik moet toch weten wat hij heeft zodat hij eindelijk eens de juiste medicatie krijgt,maar ook met het oog op onze andere 3valkjes en 1 alexander.
Ik hoop alleen niet dat hij hier achteraf toch te zwak voor blijkt.
PDD is volgens de arts besmettelijk.
De dokter vertelde me dat hij daar toch nog best oud mee zou kunnen worden,als hij maar geen zaadjes eet,maar pellets.
Maar ik vraag me af,word er nu niet weer iets geraden?
Passen de symptomen dan ook bij deze ziekte?
En Chipito is totaal zichzelf niet,zegt niks,fluit niet,hoort dat dan ook bij deze ziekte en blijft dat dan zo?
En wat als hij deze ziekte heeft,hoe moet dat met mn andere vogels,ik kan ze onmogelijk gescheiden houden,want ik ga binnekort verhuizen naar een flat,waar ik geen kamer over heb.

Pff zoveel vragen...