10 mei 2025, 08:52:36

ziek valkje

Gestart door vanessa, 11 december 2012, 21:54:22

« vorige - volgende »

vanessa

Vandaag naar de dierenarts geweest met mijn valkje omdat hij zoveel slaapt, diarree had etc. ze is heel zwak. Advies gekregen om haar in de warmte te zetten, antibiotica geven en lactulose als haar krop onvoldoende leegt. Moet haar nu om de 3 uur 5ml eten geven. Valkje is anderhalf maand oud en weegt nu na haar maaltijd 74 gr.

iemand die tips/raad weet?
groetjes
          vanessa & twixy

vanessa

ze zit nu onder een warmtelamp met een temperatuurmeter er bij. hopelijk gaat het snel beter met haar. Ze eet nog niet echt 'enthousiast'. Moet haar echt vasthouden en in haar bek spuiten, beetje per beetje.
groetjes
          vanessa & twixy

carco

Jeetje, ik zie het bericht hier nu staan van je valkje.
Weet de kweker hiervan? Want waarschijnlijk is dat daar ook al geweest zo.
Vandaar dat ze ook zo weinig weegt en er zo klein uit ziet.Ik hoop dat ze snel opknapt.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Zyra

Hallo Vanessa,

Helaas kan het hard gaan met een valkje dat niet zelfstandig is, daarom ook eigelijk nooit een zogenaamde Hand-op-fok valkje aanschaffen :(

Jammer dat het nu zo slecht gaat met je valkje.

Heb je een foto van je valkje? Hoe zwaar is hij/zij (met lege krop)?
Is ze nog wel actief of slaapt ze echt de hele dag door? Een jong valkje slaapt meer als een volwassen valkje, dat is normaal, maar mag zeker niet de hele dag door slapen.

Heb je al contact opgenomen met de kweker? Hoe zeker is zij nu 1,5 maand oud? Kan ze ook jonger zijn bijvoorbeeld? Sommige kwekers gokken er maar wat op los wanneer het jong geboren is waardoor ze soms te vroeg weg gaan uit het nest en de kweker dus ook niet wist (had hij ook op moeten letten :-X) dat jouw valkje nog niet zelfstandig is.

Hopelijk knapt je valkje snel wat op. Je zou (verbeter me als ik het verkeerd zeg) een HEEL klein beetje druivensuiker door de pap kunnen mengen. Hier krijgt ze meer energie van en voor volwassen valkjes kan dat soms net het beetje extra wezen wat ze nodig hebben om op te knappen.

Hopelijk knapt je valkje snel op en mag je haar nog lang bij je houden, maar het klinkt ernstig in je berichtjes  :'(

vanessa

ze weegt nu met een lege krop 74 gram. Ze zit onder een warmtelamp en heb een thermometer erbij gelegd. Tis ongeveer 27 graden. Ze is wel nog actief, maar na de maaltijd slaapt ze wel een tijdje.

We zullen zien. Foto volgt vanavond.

Ze heeft wel al 3 staartpluimen verloren. Kan dit kwaad?
groetjes
          vanessa & twixy

vanessa

onder de dagboeken kan je een foto vinden van twixy!
groetjes
          vanessa & twixy

carco

Even ter aanvulling van Zyra.
Geen druivesuiker geven , ik zie dat Twix al antibiotica krijgt.
Dit doet nl meer kwaad dan goed. Oppassen hiermee!
Ben je naar een gewone arts geweest of een vogelarts?

vanessa

Ben naar een dierenarts geweest die zeer veel ervaring heeft met papegaaien, valkparkieten en vogels... Ze wordt wel actiever hoor. maar zal niet te snel juichen... het wordt afwachten vrees ik.

groetjes
          vanessa & twixy

vanessa

Woehoew, het gaat de goeie kant op met mijn Twixy!
Eet al heel goed van de spuit zonder forceren! En is al heel wat actiever en slaapt veel minder! met een lege krop woog ze vanmorgen 71 gr en na het eten 80gr.

groetjes
          vanessa & twixy

carco

Fijn :D
Had je nog contact opgenomen met de kweker?

vanessa

ja de kweker weerlegt de schuld volledig in mijn schoenen omdat ik het valkje niet goed genoeg eten af. Ik had er niet voor gekozen om een valkje nog papvoeding te geven, maarja.
Ben blij dat het toch voorlopig goed gaat met het valkje.
Ze blijft wel pluimen verliezen. Al de pluimen van haar staart zijn weg. Kan dit kwaad? Komt dit terug goed? Verder is het valkje wel heel wat actiever, eet goed, gewicht komt bij ... :)
groetjes
          vanessa & twixy

vanessa

ze is tussen gisteren 22u30 en vanmorgen 7u 14 gram afgevallen! is dat normaal??? Ze eet ook niet meer spontaan van de spuit en moeten het terug forceren?! iemand raad?
groetjes
          vanessa & twixy

carco

Fijn zo'n kweker :-\ ,maar goed daar heb je nu niets aan.
Nee het is niet goed dat je valkje binnen zo'n korte tijd zoveel afvalt.
Ook is het vreemd dat ze steeds veren verliest.
Hoe vaak geef je nu eten?

vanessa

We geven haar om de 4 uur eten. 6u-10u-14u-18u-22u
Pfff wat moet ik toch doen! Ze is wel actief en slaat haar vleugels uit enzo... Marja. Ze moet dringend aankomen in gewicht. Nu woog ze 77 na de maaltijd...
groetjes
          vanessa & twixy

carco

Ik denk dat je weinig meer kan doen als dat je nu doet.
Hopen dat ie snel zelf wat gaat eten.
Ik weet niet hoeveel je per keer geef? Maar de pap misschien wat dikker maken als dat kan?