7 mei 2025, 22:57:52

de eerste dagen

Gestart door vanessa, 10 december 2012, 13:00:42

« vorige - volgende »

vanessa

hallo iedereen,

Ik heb sinds vorige vrijdag een valkparkietje van 7 weken oud. Ze kreeg vanaf haar 3 weken papvoeding van  waar ze komt. Ze stond op 2 spuiten toen we haar gingen gaan halen en woog 80 gr. Toen ze eventjes in haar kooi zat, begon ze spontaan zaadjes te eten en trosgierst. We bieden haar 2x papvoeding aan en die eet ze spontaan uit een lepeltje. Nuchter weegt ze 73 gram en als ze gegeten heeft weegt ze 77 gram. Zijn wij goed bezig of niet? Op haar papvoeding leg ik een klein beetje eivoer, dit eet ze ook op. Kan er ons iemand gerust stellen van haar gewicht? tips?

Ze klimt heel veel rond in haar kooi en slaapt ook soms een hele tijd.

groetjes
groetjes
          vanessa & twixy

suus

Hallo Vanessa,
Heb je ervaring met de handopfok? Deze vraag omdat ik me verbaas dat er dan toch een vogel van 7 weken meegegeven wordt die nog 2 keer per dag een spuitje moet. Er zitten zooooveel risisco's aan als je als leek dit gaat doen.
Maar goed, het zij zo, je hebt het valkje en nu heb je deze vragen.

De antwoorden:
Een valk van 7 weken hoeft geen 2 keer per dag een spuitje te hebben.
Jullie zijn erg goed bezig. Stop maar eens met " geven" van de papvoeding. Zet het gewoon voor haar neer, en laat haar maar eens 1 keer per dag zelf eten.
Dan zul je zien dat het al snel over is met de papvoeding en ze helemaal op zaadjes zit.
Je zou ook de zaadjes door de papvoeding die ze zelf eet doen. Dan moet ze ook al de zaadjes open maken.

Gewicht is prima, laat haar (nuchter) niet onder de 70 gram komen (maar ja, wat is nuchter, als ze zaad in haar kooi heeft).
Succes
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

vanessa

hallo,

Vanmorgen woog ze nuchter 74 gram en na het eten woog ze 77 gram. Deze middag en avond heeft ze ook nog eens pap aangeboden gekregen. we geven haar geen pap meer met de spuit. Ze eet echt supergoed zelfstandig de pap op.  Deze avond woog ze voor haar voeding nog 69 gram en na haar voeding terug 78 gram. Vanaf morgen zal ik wat zaadjes onder haar pap mengen.

Ik heb nog een valkparkeitje met de spuit groot gebracht 5 jaar geleden, was alweer eventjes geleden.

groetjes
groetjes
          vanessa & twixy

vanessa

Mijn valkje woog gisteren na haar laatste maaltijd 78 gr, deze morgen nuchter woog ze 70 gram, na het eten woog ze 74 gr en deze middag woog ze nog 66 gr. Ik zou haar beter terug op 4 voedingen zetten denk ik? of niet?
groetjes
          vanessa & twixy

carco

Ik zei al dat het een kleintje was! Ik geef haar hooguit een week of 5. Ik zou de geboortedatum maar eens goed navragen  ::)

Maar je geeft nu 2 keer per dag? Dan zou ik inderdaad overstappen naar 3 keer.

En allemaal lekkere dingen in de kooi geven. Trosgierst, brood, rijst, groenvoer, (parkieten) zaad.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

vanessa

Ze poept ook zeer veel. Tijdens haar eten poept ze waarschijnlijk een stuk of 4 keer. Zo kan ze toch niet verdikken? Ze is ook superactief, klimt haar kooi rond, maar dat vraagt natuurlijk allemaal energie ... :)
groetjes
          vanessa & twixy

vanessa

is dat normaal dat ze 14 gr afvalt in één nacht? wat kan ik hieraan doen? gisterenavond woog ze 82 en vanmorgen met lege krop nog 68 gr. HEELP!
groetjes
          vanessa & twixy

Zyra

Is de pap die je geeft wel dik genoeg?

Het moet zo dik wezen als appelmoes/gele vla.

Geef haar desnoods een voeding extra.

jan21bird

ik zou als ik jou was naar de dieren arts gaan
kan een darm of maag ontsteking zijn ik had 2 vogels die dat hadden
een is dood gegaan was te laat bij  :-\ en de ander overleefde het op het nepertje hij weegde toen 60 gram en nu een maand naar het overleefe weer 87 gram wil je niet bang maken maar
kan geen kwaad om naar te tjeken je wil je vogel niet pijn laten lijden kost normal 30 euro reken 35 maar kan beter te vroeg
als te laat zijn veel sucses

Birdie

Citaat van: suus op 10 december 2012, 19:55:51
Hallo Vanessa,
Heb je ervaring met de handopfok? Deze vraag omdat ik me verbaas dat er dan toch een vogel van 7 weken meegegeven wordt die nog 2 keer per dag een spuitje moet. Er zitten zooooveel risisco's aan als je als leek dit gaat doen.
Maar goed, het zij zo, je hebt het valkje en nu heb je deze vragen.

De antwoorden:
Een valk van 7 weken hoeft geen 2 keer per dag een spuitje te hebben.
Jullie zijn erg goed bezig. Stop maar eens met " geven" van de papvoeding. Zet het gewoon voor haar neer, en laat haar maar eens 1 keer per dag zelf eten.
Dan zul je zien dat het al snel over is met de papvoeding en ze helemaal op zaadjes zit.
Je zou ook de zaadjes door de papvoeding die ze zelf eet doen. Dan moet ze ook al de zaadjes open maken.

Gewicht is prima, laat haar (nuchter) niet onder de 70 gram komen (maar ja, wat is nuchter, als ze zaad in haar kooi heeft).
Succes

er zitten helemaal geen risico's aan vast aan het zelf geven van de spuit, waarom zegt iedereen deze onzin? er is niet meer risico dan dat de fokker het zelf doet. Het is JUIST beter als de eigenaar het doet dan worden ze tammer naar degene die ze eten geeft.

carco

Klik op het plaatje voor onze site!