15 mei 2025, 23:55:49

split

Gestart door Samm, 4 december 2012, 18:05:50

« vorige - volgende »

Samm

Hoi allemaal!

Ik heb me verdiept in de splitten.
En ik wou even weten of ik het goed heb begrepen omdat het voor mij best wel een lastig onderwerp blijft.

Als mijn man split is voor witmasker, ik krijg witmasker jongen dan moet mijn pop ook split zijn voor witmasker om witmasker jongen te krijgen toch?

Mannen kunnen overal split voor zijn, bij popjes ligt dit anders.
en als de mannetjes split zijn kunnen de jongen de mutatie van de splits worden. bij popjes is dit niet zo?
dan kunnen de donsjes alleen maar de mutatie van de split krijgen als het mannetje er ook split voor is?

Ik zou het fijn vinden als iemand mij zou kunnen aanvullen of wil verbeteren..

:)

Groetjes Samantha

Patrick

De vragen die je stelt zijn moeilijk kort samen te vatten.

Maar met de witmasker heb je het wel goed dat de pop ook split witmasker moet zijn om witmasker jongen te krijgen.

Er zijn 4 geslachtsgebonden mutatie's. Opaline,cinnamon,lutino en geelwang. De mannen kunnen deze wel als split dragen of zijn maar de poppen kunnen enkel deze kleur hebben en NIET als split hebben.

Als je een beetje de kleuren/mutatie's kent kan je eens spelen met deze mutatie calculator.
http://www.kirstenmunson.com/cockatiels/breeder_nederlands.html
Bij splitten kan je X1 of X2 invullen....... X1 is dat de split of kleur afkomstig is van de man en X2 van de pop.

Gr,

Patrick
Lid van Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.nl

Bert_85

Ik zal eens proberen om het samen te vatten, zonder de genetica erachter te geven want anders wordt het veel te lang:

1. Recessieve vererving
Kleurmutaties: Bont (en getekend), pale en bronze fallow, bleekmasker en witmasker

Splits: zowel mannen als poppen kunnen split zijn

Vererving: jongen moeten de mutatie van beide ouders erven om ze te tonen, dus beide ouders moeten de mutatie hebben ofwel uiterlijk ofwel als split.

2. Geslachtsgebonden vererving
Kleurmutaties: Lutino, cinnamon, opaline (=gepareld) en geelwang

Splits: enkel mannen kunnen split zijn, poppen nooit.

Vererving: jonge poppen erven het van hun vader. Met een vader die deze mutatie toont of het als split heeft kan je dus poppen kweken in deze mutatie, ongeacht de mutaties van de moeder. Om mannen te kweken moet opnieuw hun vader de mutatie hebben, uiterlijk of als split, en ook hun moeder de mutatie tonen (want kan niet als split)

3. Dominante vererving
Kleurmutaties: gezoomd (= dominant pastel)

Splits: Zowel mannen als poppen kunnen onmogelijk split zijn, als ze de mutatie hebben moeten ze deze ook tonen

Vererving: jongen kunnen het erven van 1 ouder, ze worden dan enkelfactorig (EF) genoemd. Ze kunnen het ook ervan van beide ouders, dan worden ze dubbelfactorig (DF) genoemd. EF en DF vogels zien er verschillend uit, maar beide tonen de mutatie.
Mutatiekweker valkparkieten

http://www.werkgroepvalkparkieten.be