Valkparkiet overleden, wat nu met de nieuwe kooi

Gestart door Sylvain, 3 december 2012, 21:24:25

« vorige - volgende »

Sylvain

Hi allemaal!!

Ik zal in het kort even m'n verhaal + vraag doen,

Ikzelf heb een valkparkiet voor ong 3 jaar nu; Chico, ze is een lutino die zich gedraagt als een princes (op een goeie en leuke manier)

Maar omdat ze veel om aandacht vroeg wanneer ik bijv even uit de kamer was heb ik overwogen om een nieuw valkparkietje aan te schaffen, mijn vriendin wilde er ook graag eentje omdat Chico zeer aan mij gehecht is en ze laat zich door niemand anders commanderen en aanhalen =)   
Een kennis van ons kweet valkparkietjes; dus na ong 6 a 7 weken hebben wij er een mannetje genaamd: Yuki erbij, helaas heeft Yuki niet lang bij ons mogen blijven, we hadden hem op een zaterdag in huis; en op de eerstvolgende dinsdag (avond (toen ik thuiskwam van mijn werk)) dood in z'n kooitje... Hoe kort we hem hebben gehad, hoeveel plezier we er van hadden... Dit was me eerst echte huisdier dat overleden was,  maargoed!!! We hadden voor Yuki een mooie kooi gekocht.

Nu de vragen =)   

1: Kan ik Chico nu het plezier doen om de kooi van Yuki haar eigen te maken, ik weet namelijk niet hoe dat zit met ziektes of iets... ik wil niet dat Chico iets oploopt
Ik heb geen idee maar ik voelde me kl*te voor Yuki's overlijden, ik zoek geen reden om mezelf te "straffen" ik heb er nu vrede mee maar toch wil ik graag jullie eerlijke mening over wat ik wel of wat ik niet goed heb gedaan, ik heb het volgende gedaan toen hij bij ons was.

1: Aparte kooi gekocht
2: Naast elkaar in aparte kooi gezet
3: Samen uit de kooi laten gaan zodat ze elkaar kunnen leren kennen.
4: Chico laten proberne contact te maken
5: in Yuki's kooi van die houtsnippers op de bodem verspreid
6: Yuki op me vinger laten stappen en zien waar het eten en drinken is...
7: Klein bakje water + eten op de bodem voor Yuki gelegd

Het volgende wat ik dacht:

1: Yuki was ziek!
2: Yuki at of dronk niet
3: Yuki heeft houtsnippers gegeten
4: Yuki had stress..

Het was vooralsnog een hele rustige vogel na de 2e dag bij ons kwam hij op me vinger, en wanneer hij los was bleef hij op mn vinger slapen.. wanneer hij wilde verkennen vloog hij naar de grond en verstopte zich onder de bank en in een hoek van de kamer om daar vervolgens te gaan slapen.. Om deze reden denk ik dat hij gewoon ziek was, wanneer ik eeen melodietje fluitte deed hij het wel gewoon na..

(Wat een verhaal zeg haha)

Graag zie ik jullie reacties..

Wendy..

Hoi,

Als ik het zo lees denk ik dat het of een hele zieke valkparkiet is geweest.
Of een jonkie die veel te vroeg uit het nest is gehaald en nog niet zelfstandig is geweest.
Als je een nieuw vogeltje haalt kan je het beste je nieuwe valkje eerst een paar weken in een hele andere ruimte plaatsen om te voorkomen dat deze het valkje besmet dat je al hebt. Als het valkje gezond blijkt kan je deze bij het valkje doen dat je al hebt.
Ik zou de kooi goed ontsmetten met Halamid. Verkrijgbaar in de dierenwinkel en geschikt om dierverblijven te reinigen, dan kan je deze best weer gebruiken.

Mag ik vragen waar je je valkje vandaan had?

Groetjes
Groetjes Wendy

Wil je meer weten over ons? Kijk dan op:

http://www.everyoneweb.com/Peardy/

"Peardy's Palace"  valkparkieten

Sylvain

Hmmm ok dan ik zal er eens naar op zoek gaan in de dierenwinkel, bedankt voor de tip.. Wanneer Yuki weg was, zat Chico al op Yuki's kooi (het is een soort van pappegaaien kooi met een openening aan de bovenkant) maar ik had ergens gehoord dat wanneer er een diertje in overleden is dat dat vooralsnog grote gevolgen kan hebben voor de overgebleven huisdier..

Ik heb het valkje van een vriendin van mijn moeder, de man van deze vrouw zat i.p.v achter de geraniums in een volière, voor zover ik weet was hij een professionele kweker, maar hij kwam te overlijden voordat wij de parkiet mee namen en zijn vrouw heeft geen verstand van de vogels; ze laat haar zoon het nu overnemen maar deze was niet aanwezig wanneer wij er waren