27 april 2024, 10:48:43

teveel eieren leggen

Gestart door AdeGroot, 26 januari 2004, 17:58:17

« vorige - volgende »

AdeGroot

STUFF
mijn zus heeft een valkparkiet die constant eitjes legt.

in een dierenwinkel had ze het advies gekregen om de eitjes ongeveer twee weken te laten liggen dan zou de valkparkiet vanzelf stoppen met eitjes leggen (heeft ze uitgeprobeert, helpt niet).

Bij een ander kreeg ze te horen dat de valkparkiet kan overlijden als ze te veel eitjes legt en dat ze er een mannetje bij moet zetten. Is dit waar ???

Wat kan ze nu het beste doen om ervoor te zorgen dat de valkparkiet geen eitjes meer legt want als ze eitjes heeft is ze geen leuke huisgenoot meer.

Groetjes Angela

carco

Hoi

Zo'n valk heb ik ook gehad:ik haalde de eieren dan weg: ze legde dan wel nieuwe maar met tussenpozen en niet constant: ook kan je een nepei proberen te geven zodat ze stoppen met leggen.
Ik heb momenteel bij mijn valk die ook maar eieren blijft leggen (weer een andere valk dus) een hormooninjektie laten geven dat ze ermee stopt, maar om eerlijk te zijn weet ik niet of ik er blij mee moet zijn.
Ze is nl. behoorlijk dik geworden en een stuk rustiger: wel veel liever, dus daar moet wel heel goed over worden nagedacht: succes ermee!
Klik op het plaatje voor onze site!




Paul

Hoi Angela,

Een valkje zal niet zo snel doodgaan als ze eieren legt maar ze raakt er wel uitgeput van op een gegeven moment.
Als je er een mannetje bijzet zal ze ook leggen alleen zullen de eitjes dan wel uitkomen en daarna zal ze ook weer leggen.
Het idee van Carco is ook niet zo gek van die nepeitjes.
Alleen zal ze dan nog steeds op de eieren blijven broeden.
Legt ze er achter elkaar of ook met tussenpozen?
Als ze bijvoorbeeld 6 eitjes legt en dan 2 maanden niks is dat minder erg als ze blijft leggen bijvoorbeeld.

Groetjes, Paul