HELLUP!!!HOE DE SPUIT IN HET BEKJE DOEN!

Gestart door Prummel, 12 februari 2004, 23:09:12

« vorige - volgende »

Prummel

eigenlijk staat het hierboven al ik heb 3 jongen die niet meer gevoerd worden en ze worden zwakker, het waren er eerst 4. :-[
De spuit wil niet echt lukken en de pap koelt snel af.
Dit is de eerste keer dat ik dit zo moet doen, hoe kun je ze dwingen???

Michele

Lique

Hoi Michele,

Okee, hoe oud zijn de 3 jongen?
De pap in kleine hoeveelheden maken, water koken, af laten koelen tot 39 graden en dan in de spuit doen.
Zorg dat een jong dan al gevoerd kan worden.
Ja je kan ze dwingen, al gaat dit voor een beginner niet zo makkelijk.
Maar vertel eerst maar hoe oud ze zijn...

groejtes Lique

Prummel

Hoi, ze zijn 4 weken oud, heb net toevallig 1tje betrapt met ze snavel eventjes in het etensbakje dus das al gunstig en de ander aan het trosgierst.
het gaat er in principe nu nog om 1 die echt niks onderneemt.

Lique

CitaatHoi, ze zijn 4 weken oud, heb net toevallig 1tje betrapt met ze snavel eventjes in het etensbakje dus das al gunstig en de ander aan het trosgierst.
het gaat er in principe nu nog om 1 die echt niks onderneemt.
Hoi,

Je moet er niet van uit gaan, dat ze met 4 weken al zelf kunnen eten. Als ze al wel aan trosgierst pulken, betekent dit, dat ze wel ondernemend zijn. Zee ze zullen niet genoeg binnen krijgen.
Je zal ze wel meerdere malen per dag moeten voeren.
Het pulken moet je wel blijven stimuleren.

groejtes Lique

Paul

Hoi Michelle,

Als ze 4 weken zijn zou ik geen spuit meer gebruiken maar een klein theelepeltje.
ALs ze dat eenmaal geproefd hebben blijven ze ook wel eten tot ze vol zijn.
ALs je zorgt dat er voorop de lepel wat pap zit het lepeltje onder de punt van de snavel omhoog bewegen dan gaan zijn snavel open en je schuift de lepel er verder in.
Als ze eenmaal weten dat er eten op de lepel zit gaat het steeds makkelijker en na een tijdje eten ze zelfs zelf van de lepel als je die voor ze houd.
Je kan dan ook duidelijk voelen aan de krop dat ze goed gegeten hebben.
Pas weer opnieuw voeren als de krop helemaal leeg is.
Ik voer ze als ze 4 weken zijn 4 keer per dag met 5 uur tussen elke voeding dan weet je zo goed als zeker dat de krop leeg is.
Met 4 weken moet je ze er zeker door kunnen helpen hoor.

Groetjes, Paul

Prummel

Hoi,

het is me gelukt om iets te voeren maar het zal nog niet genoeg zijn, kan ik nou gewoon verder gaan of moet ik wachten totdat ook nu de krop leeg is?
Verder trilt het beesie als een gek en heeft steeds de oogjes dicht, is dit normaal?

Lique

nee, dit is niet goed. met 4 weken, hebben ze nog warmte nodig.
Je kan een warmtelamp boven ze hangen.
Of anders met een warme kruik of handdoeken.

Je zal toch een klein bobbeltje moeten voelen (de krop), anders zit er niet genoeg is. Ik zou dan toch nog wat proberen.

groetjes Lique

Prummel

dus alleen een bobbel zien is niet voldoende?

Paul

Hoi Michelle,

Als ie maar iets gegeten hebt kan je wel gewoon doorgaan met voeren tot de krop vol is hoor.
Maar als de krop vol is pas voeren als die weer helemaal leeg is.
Hebben de jongen al veertjes zodat ze helemaal bedekt zijn of zijn ze nog grotendeels kaal?
Als ze inderdaad kaal zijn is het beter om te zorgen dat ze in de warmte zitten.
De temperatuur bij de jongen moet dan ongeveer 29 graden zijn.
Een kruik is wel goed om ze warm te houden maar je moet dan wel steeds de kruik met warm water vullen dus elke keer je bed uit.
Je kan ook een lamp boven het bakje hangen waar ze in zitten en dan even meten dat de temperatuur omder de lamp goed is.
Je hebt speciale lampen die geen licht geven maar in noodgevallen kan je het ook met een gewone gloeilamp proberen.

Groetjes, Paul

Lique

Je kan de krop wel voelen, of zien.
Als hij al op je vinger kan zitten, hou je he iets omhoog, en blaas je tegen de veren op de borst in.
Als je het kropzakje ziet hangen is het goed.

groetjes Lique

Prummel

maar hoe hou je de pap goed warm dan?
 voor zover bedankt

Paul

Hoi Michelle,

Je kan de pap warm houden op de au bain marie methode.
Je neemt een groter bakje met kokend water waar je het bakje met pap in zet en het blijft dan veel langer warm.
Je kan met je vinger steeds even voelen of de pap nog warm is voor je het aan de jongen voert.

Groetjes, Paul

Prummel


Paul

Hoi Michelle,

Als je eenmaal weet hoe alles gaat dan gaat de volgende keer zeker beter maar nu is het wel te hopen dat je de kleintjes aan het eten krijgt.
Vanaf 5,5 week gaan ze eigenlijk pas zelf eten dus je moet ze nog 1,5 week proberen te helpen maar dat is zeker te doen als ze al 4 weken zijn.
Welke handvoeding gebruik je nu voor de jongen?
Op zicht maakt het niet zo veel uit welk merk je gebruikt alleen als je cede hebt moet je het mengen met eivoer.
Ik maal dat altijd extra fijn in de koffiemolen dat gaat perfect.
Hou ouder de jongen zijn hoe lastiger de krop te voelen is bij een volwassen valkje is het helemaal moeilijk te voelen.
Met eentje van 4 weken kan je het nog wel duidelijk voelen gelukkig.
Ik hoop dat ze goed gaan eten dan redden ze het zeker hoor.

Groetjes, Paul

Prummel

Nou, vandaag is het erg goed gegaan, ze eten lekker v/d pap. ;D

Geduld is een schone zaak zeggen ze............

Bedankt voor het snelle reageren!  :)