4 mei 2025, 04:31:14

Henkie paniekerig HELP

Gestart door Wanhoopje, 4 juli 2003, 03:37:38

« vorige - volgende »

Wanhoopje

Ik heb Henkie al 10 jaar. Het is een erg tam en lief vogeltje. Het probleem is dat hij meteen begint te krijsen zodra ik even niet in de buurt ben. De rest van het gezin schenkt hem ook veel aandacht, maar toch wil hij constant mij in de buurt hebben. Zelfs als ik even naar de keuken toe loopt, begint hij al met krijsen.

Als oplossing heb ik na een lange tijd wikken en wegen vier dagen geleden bij de dierenwinkel Punkie gekocht. Volgens de dierenzaak zou Henkie snel aan dit nieuwe vogeltje wennen, omdat Punkie nog maar 10 weken oud is. Er werd mij verteld dat ze zeker vriendjes zouden worden. Het geslacht van Punkie is niet bekend (dierenzaak zei dat het nog te jong was om dat te zien) maar volgens die mevrouw maakte het niet uit of Punkie een jongetje of een meisje is, Henkie zou voor Punkie gaan zorgen, omdat punkie nog zo jong is.

De eerste dag moest Henkie wel wennen. Hij had nog nooit een ander vogeltje gezien. Terwijl Punkie erg rustig in het kooitje zat, zat Henkie vooral te observeren en zich mannelijk te gedragen door veel te fluiten, heen en weer te lopen op de bodem enz.

Nu, vier dagen later blijkt het toch niet helemaal goed te gaan. Punkie lijkt al snel de baas te zijn geworden. Waar Punkie aanvankelijk erg rustig was, begint hij/zij nu drukker te worden, iets meer te fluiten (nog niet zoveel als Henkie) en VOORAL VEEL TE IMPONEREN. Ik merk nu op dat Henkie niet in zijn buurt mag komen. Punkie begint dan meteen te blazen. Ook als Henkie wil gaan eten verjaagd Punkie hem bij het voerbakje. Ik vind het zo zielig! Henkie is echt bang en erg paniekerig en durft niets meer. Ik zie wel dat Henkie probeert om bij het voerbakje te komen, maar geeft de moed snel op als Punkie begint te blazen en zijn veren laat zien.

IK WEET NIET MEER WAT IK MOET DOEN. DIT WAS NIET DE BEDOELING!!!!!!!!!! Moet ik het nog aankijken of proberen terug te gaan naar de dierenzaak? Is dit normaal? Ik vind het zelf erg vreemd. Het kooitje was oorspronkelijk van Henkie, maar Punkie speelt nu de baas over alles!

Ellen

Ik zou Henkie lekker zijn eigen kooi laten houden en
voor de nieuwe Punkie een eigen kooi aanschaffen.

Later kan je ze dan altijd nog samen doen. En lekker
laten vliegen saampjes.

Ik denk dat dit iets te snel samen in de kooi is gezet.
Inderdaad zielig voor Henkie. ( i.v.m. oudste rechten in mijn ogen)

Gr. Ellen.

Lique

4 juli 2003, 03:45:30 #2 Last Edit: 4 juli 2003, 03:47:10 by Angelique
Hoi,

Het lijkt erop dat je toch echt 2 mannen in huis hebt, en dat het gewoon weg niet klikt tussen die 2.

Je kan 2 dingen doen.\
1, je kijkt het nog even aan, maar ga er maar niet vanuit dat het beter gaat.
2, je doet punky weg, en neemt een jonge POP erbij.

Dat imponeren, heb ik nog niet eerder meegemaakt terwijl ze 10 weken oud zijn.
Daarom lijkt mij het ook sterk dat hij 10 weken oud zou zijn.

Dat de baas spelen, heeft alles te maken met dominantie.
Maar jouw eerste valk behoort de baas te zijn, en niet andersom.
Hier kan je ernstige problemen mee krijgen, als dit zo blijft doorgaan.
Je laat al een beetje merken, dat je dit absoluut niet wilt.

Als ik zelf zou moeten kiezen, zou ik de nieuwe weg doen, en een tamme jonge pop erbij nemen.

Groetjes Lique

Wanhoopje

Bedankt voor de snelle reacties!

Zal ik het nog even aankijken of meteen handelen door terug te gaan naar de dierenzaak (misschien willen ze Punkie nog terug nemen).

Misschien een raar verhaal: Een vriendin van mij vertelde mij dat Henkie uit een gevoel van medelijden voor zichzelf misschien wel dood zou kunnen gaan. Volgens haar gebeurd dit vaker bij vogeltjes als er plotseling een verandering is (nieuwe baas, partnertje/maatje overleden, nieuwe vogel erbij). Wat denken jullie?

Kunnen twee mannetje nooit bij elkaar? Volgens de dierenzaak namelijk wel!

Lique

Hoi,

Ja, mannen kunnen vaak wel gewoon bij elkaar, maar ook zeker niet altijd.
Ik denk dat je er wel goed aan zal doen, om hem om te wisselen, en dat je ook het verhaal uitlegd bij de dierenzaak, dat het echt niet wil.
Als ze hem neit meer terug nemen, zou ik het heel jammer vinden, en zeker voor hun goede naam.

Groetjes Lique

Wanhoopje

afmeting van het hok is overigens 75 hoog, 50 breed, 30 diep.

Zou het hieraan kunnen liggen? Is het te klein voor 2 valkjes?

(ja ik heb ineens zoveel vragen, maar ben dan ook erg bezorgd en wil graag een oplossing)

Ellen

Nou ......................ik zou voor het advies van lique gaan.

Dit is zeker niet goed voor Henkie. ( sorry )

Groetjes Ellen.

Lique

Oo nog even antwoord op jouw andere vraag:
Misschien een raar verhaal: Een vriendin van mij vertelde mij dat Henkie uit een gevoel van medelijden voor zichzelf misschien wel dood zou kunnen gaan. Volgens haar gebeurd dit vaker bij vogeltjes als er plotseling een verandering is (nieuwe baas, partnertje/maatje overleden, nieuwe vogel erbij). Wat denken jullie?

Nee, een valkparkiet gaat niet zomaar dood uit medelijden,maar hij kan wel erg eenzaam worden, en daaraan doodgaan.
Wat ik net voor een antwoord gaf, om er een jonge pop bij te zetten, ik denk eigenlijk dat het beter is om er een oudere pop bij te zetten.

Pearl

Ligt aan de ernst van de situatie. Is het zo dat Henkie NOOIT meer mag eten? Het kan zijn dat Punkie hem aan het uittesten is. Wie weet kroelen ze over een maand?

Als Henkie op z'n minst af en toe kan eten en ze elkaar niet lijfelijk aanvallen (dus als het blazen maar geen vechten wordt) denk ik dat je gewoon moet afwachten.

Uit eigen ervaring weet ik overigens dat een dierenzaak vaak geen dieren "ruilt"

Lique

De kooi die je gebruikt, is op zich niet te klein, maar wel als ze niet mogen vliegen.
Als je valkjes er dagelijks uit mogen om de vleugels lekker te strekken, kan het prima. Maar als je ze er niet elke dag uithaalt, zou ik toch goed overwegen, om een grotere kooi aan te schaffen.

groetjes lique

Lique

Hoi,

Meestal zijn de eerste indrukken blijvend.
Als 2 vogels mekaar niet mogen, in het begin, zal dit ook niet echt veranderen.
Natuurlijk kan het wel wat verbeteren, maar helemaal zeker weet je het nooit.

Henkie is al een iets oudere valk, en de jongere man zal hem de baas zijn. Deze zal ook in gevechten winnen, en is sterker qua uithoudingsvermogen.

Ik heb een keer een "verkeerde" valk gekocht, en deze mocht ik gelukkig wel ruilen.
Maar als jij gewoon aangeeft dat het niet wilt, lijkt het mij gewoon weg erg sterk dat ze na 4 dagen geen valkje meer aannemen.

Wanhoopje

Ik zag net dat Henkie eindelijk rustig aan het eten was, zonder dat Punkie hem stoorde. Ik moet er wel bij zeggen dat Punkie op een stok zat te slapen, dus vandaar dat hij misschien geen zin had om Henkie weer weg te jagen.

Ik laat de vogels regelmatig vrij rondvliegen in huis. De dierenzaak heeft Punkie z'n vleugeltjes wel erg kort geknipt. Punkie kan dan ook zo goed als niet vliegen (ZOU DAT ZIJN FRUSTRATIE ZIJN?). Henkie knip ik zelf nooit bij. Dat vind ik zielig. Opvallend is dat Henkie en Punkie zo ver mogelijk bij elkaar uit de buurt blijven als ze los zijn.

Omdat ik het erg zielig vind voor Henkie ben ik net bij het kooitje gaan staan om hem kusjes te geven (het is al jaren zijn gewoonte om dan meteen in de tralies te klimmen en mij kusjes terug te geven). Henkie ging naar zijn vaste plek om kusjes terug te geven en meteen kwam Punkie ook naar dat plekje, waardoor hij Henkie verdreef. Dit terwijl Punkie nog helemaal geen kusjes kan geven.

Ik vind het best jammer om Punkie weg te doen. Tegen ons mensen is hij namelijk wel lief en vrij tam (uiteraard nog niet zo tam als Henkie).
Ik heb geen plek voor een ander kooitje. Mijn woonkamer is erg klein.

Snik, ik voel me verdrietig! Vooral om Henkie. Ik heb het met de beste bedoelingen gedaan, maar nu heb ik er echt spijt van!

Misschien hebben een van jullie dit ook meegemaakt met toch een positieve afloop. Dat hoor ik dan graag

Speedy

Hoi wanhoopje,

Ja, je moet de beslissing zelf nemen, hoe moeilijk ook.
Ik snap niet waarom hij is gekortwiekt, heel jammer.
Ik heb zelf ook een gekortwiekte valkparkiet gekocht hier in de dierenwinkel, die werd ook terug gebracht.
Ik ben daar best wel boos over geweest, omdat er te makkelijk mee om wordt gesprongen.
Eerst uitzoeken en dan kort laten knippen en dan maar weer terug brengen omdat ze een andere vogel namen.
Zo makkelijk is dus de dierenwinkel hier.
Ik vind het zielig, maar ok dit is een punt, waar je lang en breed over kunt praten, dat doen we maar niet.
Ja, probeer hem terug te brengen, dan heb je gewoon weer jou oude Henkie zoals je hem al jaren kent.
En dan kan je veel later nog eens kijken voor 2 of zo.
Mijn ervaring met die gekortwiekte, ik zag hem zitten en was meteen weg van hem...heb er 2 weken over nagedacht of ik het wel zou doen.
Na 2 weken heb ik hem toch meegenomen.
En nu heb ik hem al 4 maanden, maar heb al overwogen om hem weg te doen.
Waarom? omdat hij mij, maar vooral mijn man, irriteerd.
Hij is ook duidelijk aanwezig en mijn andere mannetje fluit lang niet meer zo, als hij altijd wel gedaan heeft.
En ondanks mijn twijfels, weet ik het ook nog niet waar ik goed aan doe.
Wel weg doen, brengt weer rust in de tent. (hoop ik)
Ik zal er misschien spijt van krijgen, maar dit is elke dag weer ergeren.
Ik weet er gelukkig wel een goed adres voor, dus daar ligt het niet aan hoor, maar ja die beslissing nemen is zo moeilijk.
Jij bent nu nog niet zo erg gewend aan die nieuwe, dus misschien dat je het nu vandaag nog moet doen.
Neem die stap en breng hem terug.

Succes.

Trudie

Ellen

Je hoort het Wanhoopje,
Punkie lekker inruilen voor een wat oudere pop.

Ik zou dit advies zeker niet in de wind slaan.
Vooral voor Henkie niet.
Heel veel sucses met het nu te nemen besluit.
Gr. Ellen.

Barbara

Hoi allemaal,

ik zie hier allemaal verhalen van mannetjes die niet bij elkaar kunnen en voor ellende zorgen, dus ik wilde even kwijt dat het bij mij prima ging om wat positiefs in te brengen  ;D. Ik had alleen een man (Dimi) van ca 6,5 jaar oud (alhoewel ik denk dat dat niet klopt want zijn kleur is dieper geworden en dat kan volgens mij maar tot het 3de jaar gebeuren, maar goed) en daar heb ik begin april een valkje bij gezet van ca. 2,5 maand oud, dat een popje zou zijn (Croky). Toen dit valkje een maandje of 4 was, werd echter duidelijk dat ie een luidruchtige macho is en dus zeker een man. Hij vond Dimi wel aardig maar andersom was dat niet het geval in eerste instantie. Eerst werd Croky een btje de dominate jonge hond, net als bij jou, maar Dimi ging steeds meer van zich af snauwen en ook dreigen (ze vochten en bliezen niet) en nu weet ik eigenlijk niet wie de baas is, ik neig naar Croky toch wel maar Dimi kroelt Croky nu regelmatig in elk geval  :) :) :) Zeker sinds ze in een zelfgemaakte binnenvolière zitten ipv een kooi vind Dimi het nu best wel leuk denk ik, zo'n maatje erbij.

Succes met je moeilijke beslissing!

Groetjes,

Barbara